Primary Education schools and pedagogical renewal: Reviewing experiences

  1. Francisco Pericacho-Gómez 1
  2. Felipe Jiménez Mediano 2
  3. Jose Estrada-Chichón 3
  4. Roberto Sánchez-Cabrero 4
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  3. 3 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  4. 4 Universidad Alfonso X el Sabio
    info

    Universidad Alfonso X el Sabio

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/054ewwr15

Revista:
Educación y Humanismo

ISSN: 0124-2121

Año de publicación: 2019

Volumen: 21

Número: 36

Páginas: 176-193

Tipo: Artículo

DOI: 10.17081/EDUHUM.21.36.3293 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Educación y Humanismo

Resumen

In this article we review the support of several representative Primary Education schools in Spain (2015-16) for a pedagogical renewal that move away from the traditional model. Method: The methodology focuses on the study of outstanding bibliography, interviews with significant members, observation of centres and analysis of the content of educational projects. Results: The centers selected for analysis show multiple common pedagogical aspects, such as the participation of the educational community, the promotion of creativity among the students, as well as curricular, methodological and organizational flexibility. Discussion and Conclusion: Despite the uniqueness of each project, all show multiple common pedagogical aspects. This is due to the direct influence of the Spanish pedagogical renewal developed throughout the 20th century which has shaped the current renewing map of which this article analyses specific examples

Referencias bibliográficas

  • Agulló, C. & Paya, A. (2012). Les cooperatives d´ensenyament al País Valencià i la renovació pedagógica (1968-1976). Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia. Retrieved from: http://euroregioeuram.eu/new/media/Resum-euram-Carme-Agull%C3%B3.pdf
  • Anaut, L. (2004). Sobre el sistema Amara Berri. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Retrieved from: https://www.berrigasteiz.com/site_argitalpenak/docs/130_praktikak/1302004001c_ Pub_Anaut_amara_berri_c.pdf
  • Caivano, F. & Carbonell, J. (1979). La Renovación Pedagógica ayer y hoy. Cuadernos de Pedagogía, (59), 21-24.
  • Carbonell, J. (1995). Centro de innovación educativa Amara Berri: La globalización como proceso vital. Cuadernos de Pedagogía, (235), 28-35.
  • Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Madrid: Octaedro.
  • Contreras, J. (2010). Otras escuelas, otra educación, otra forma de pensar en el currículum, in Gimeno Sacristán, J. (Ed.) Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp.548-566). Madrid: Morata.
  • Costa, A. (2009). Políticas y problemática de la formación del Profesorado en España (1969-2004): la Revista de Educación en el contexto de la agenda educativa Internacional. Revista Diálogo Educacional, IX (27), 215-248. Retrieved from: www.redalyc.org/service/redalyc/downloadPdf/1891/189117298002/1
  • Dávila, P. (2005). La renovación pedagógica en el País Vasco (segunda mitad del Siglo XX). Sarmiento: Anuario Gallego de Historia de la Educación, 9, 85-104. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/61901879.pdf
  • Delgado, P. (2013). Historia, memoria y olvido del exilio republicano. El Colegio Madrid y su contribución a la renovación pedagógica de México. Educació i Història. Revista d’història de l’educació, (22), 141-161. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4803029.pdf
  • Doménech, J. (1989). Los Movimientos de Renovación Pedagógica. Cuadernos de Pedagogía, (173), 63-65.
  • Doménech, J. (1992). Renovación pedagógica, Cuadernos de pedagogía, (205), 48-49.
  • Doménech, J. (1995). Aproximació a la renovació pedagógica, Temps d´Educació, (14), 175-184. Retrieved from: https://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/125604/246352
  • Doménech, J. (2003). Las redes de centros educativos y la renovación pedagógica. La experiencia de la Coordinación de Escuelas 3-12 en Cataluña, Tabanque. Revista pedagógica, (17), 99-110.
  • Egido, I. (2002). Las instituciones de educación primaria y secundaria, in Carreño, M., Colmenar, C., Egido, I. and Sanz, F., (eds.) Teorías e instituciones contemporáneas de educación (pp. 217-250). Madrid: Síntesis.
  • Esteban, S. (1996). Estudio de un grupo social de renovación pedagógica. El movimiento de enseñantes de Castilla y León: Concejo Educativo, Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, (14), 433-452. Retrieved from: http://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/view/10431/10855
  • Feito, R. & Lopez, J. I. (2008), Construyendo escuelas democráticas, Barcelona: Hipatia. Retrieved from: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/download/42245/24192
  • Feito, R. (2009). Escuelas democráticas. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 2 (1), 17-33. Retrieved from: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8611/8154
  • Feito, R. & Soler, V. (2011). El colegio público Trabenco de Leganés: la aventura de aprender. Contextos Educativos: Revista de Educación, (14), 137-158. Retrieved from: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/644/607
  • Frabboni, F. (1998). El libro de la pedagogía y la didáctica: II.Lugares y tiempos de la educación. Madrid: Editorial Popular.
  • Freire, H. (2012). Ocho realidades que cambian la escuela. Cuadernos de Pedagogía, (428), 71-79.
  • Gil, C. J., Gil, C. A. & Vera, N. Y. (2011). ¿Por qué una escuela alternativa?. Revista Iberoamericana de Educación, (53), 1-7. Retrieved from: https://rieoei.org/RIE/article/view/1595
  • García, T. (2005). El valor de la democracia en la escuela: alternativas pedagógicas. Perspectiva Educacional, (46), 27-42. Retrieved from: http://www.redalyc.org/pdf/3333/333328803003.pdf
  • Groves, T. (2009). El Movimiento de Enseñantes durante el Tardofranquismo y la Transición a la Democracia 1970-1983, (Tesis Doctoral), Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Madrid, España. Retrieved from: http://espacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:GeoHis-Tgroves/Documento.doc
  • Groves, T. (2011). Looking up to Paulo Freire: Education and political culture during the Spanish transition to democracy, Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, 47(5), 701-717. Doi: https://doi.org/10.1080/00309230.2011.602348
  • Hernández, J. (2011). La renovación pedagógica en España al final de la transición. El encuentro de los movimientos de renovación pedagógica y el ministro Maravall (1983), Educació i historia. Revista d'història de l'educació, (18), 81-105. Doi: https://doi.org/10.2436/20.3009.01.86
  • Hopkins, D., Harris, A., Stoll, L. and Mackay, T. (2014). School and system improvement: A narrative state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25 (2), 257- 281. Doi: https://doi.org/10.1080/09243453.2014.885452
  • Imbernón, F. (1993). La renovación pedagógica para una nueva enseñanza. . Aula de Innovación Educativa, (11), 2-6. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/314113371_La_renovacion_pedagogica_ para_una_nueva_ensenanza_Francesc_Imbernon
  • Jiménez, F. & Bejarano, M. (2016). Renovación pedagógica en Castilla-La Mancha en el primer tercio del Siglo XX: regeneracionismo pedagógico y pensionados manchegos de la JAE. Revista Tendencias Pedagógicas, (27), 141-160.
  • Latorre, A., Del Rincon, D. & Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: GR92.
  • Marín, T. (1990). La Renovación Pedagógica en España (1907-1936). Los pensionados en Pedagogía por la Junta para la Ampliación de Estudios, Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Martin, E. (2010). Sistema Amara Berri. Un proyecto global para el desarrollo de competencias, CEE Participación Educativa, (15), 170-182. Retrieved from: http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/91434/00820113013072 .pdf?sequence=1
  • Martínez-Bonafe, J. (1994). Los olvidados. Memoria de una pedagogía divergente, Cuadernos de Pedagogía, (230), 58-65.
  • Martínez-Bonafe, J. (2003). Testimonios de Renovación Pedagógica Valenciana. Kikiriki, Cooperación Educativa, (70), 35-38.
  • Martinez-Garrido, C. (2015). Investigación sobre enseñanza eficaz. Un estudio multinivel para Iberoamérica, (Tesis Doctoral), Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, España. Retrieved from: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/3491/3028
  • Mata, M. (1984). Renovación pedagógica, Aldaba. Revista del Centro asociado a la UNED de Melilla, (2), 45-60.
  • Mateu, J. (2011). Circunstancias, retos y posibilidades de las escuelas alternativas, Organización y gestión educativa, (4), 17-20. Retrieved from: http://www.redalyc.org/pdf/551/55152796007.pdf
  • Menchen, F. (2013). La educación alternativa: La escuela galáctica. Creatividad y sociedad, (21), 1-25. Retrieved from: http://www.creatividadysociedad.com/articulos/21/1.La%20educacion%20alternati va.%20La%20escuela%20galactica.pdf
  • Monés, J. (2012) La renovació pedagògica a la postguerra en Catalunya (1950-1980). Sarmiento: Anuario Gallego de Historia de la Educación, (16), 57-71.
  • Moscoso, P. (2011). Un acercamiento a los movimientos de renovación pedagógica, a partir de las rupturas epistemológicas de los nuevos movimientos sociales. Estudios Pedagógicos, 37(1), 255-267. Retrieved from: http://revistas.uach.cl/pdf/estped/v37n1/art14.pdf
  • Muijs, D., Kyriakides, L., Werf, G., Creemers, B. P. M., Timperley, H. & Earl, L. (2014). State of the art–teacher effectiveness and professional learning, School Effectiveness. Doi: https://doi.org/10.1080/09243453.2014.885451
  • Murillo, F. & Krichesky, G. (2012). El proceso del cambio escolar. Una guía para impulsar y sostener la mejora de las escuelas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (1), 26-43. Retrieved from: http://www.redalyc.org/pdf/551/55123361003.pdf
  • Murillo, F. J., Hernández-Castilla, R. & Martínez-Garrido, C. (2016). ¿Qué ocurre en las aulas donde los niñas y niñas no aprenden? Estudio cualitativo de aulas ineficaces en Iberoamérica. Perfiles Educativos, 38 (151), 55-70. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/304955480_Que_ocurre_en_las_aulas_d onde_los_ninos_y_ninas_no_aprenden_Estudio_cualitativo_de_aulas_ineficaces_en _Iberoamerica
  • Pérez, E. (2013). El movimiento Freinet en España. Cuadernos de Pedagogía, (433), 52-54.
  • Pericacho, F. (2015). Colectivos, centros e iniciativas de renovación pedagógica actuales en España. Señas de identidad e ideario pedagógico. Temps d'educacio, (48), 71-90. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/320614883_Colectivos_centros_e_iniciati vas_de_renovacion_pedagogica_actuales_en_Espana_Senas_de_identidad_e_ideari o_pedagogico
  • Pericacho, F. J. (2016). Actualidad de la renovación pedagógica, Madrid: Editorial Popular. Retrieved from: https://eprints.ucm.es/29332/1/T35915.pdf
  • Pericacho, F. J. & Andrés-Candelas, M. (2018). Actualidad de la renovación pedagógica en la Comunidad de Madrid: un estudio a través de centros escolares representativos. Educação e Pesquisa, (44), 1-18. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844174543
  • Pozo, M. (2004) La escuela nueva en España: crónica y semblanza de un mito. Historia de la educación: Revista Interuniversitaria, (22), 317-346. Retrieved from: https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/79557/1/La_Escuela_Nueva_en_Espa na_cronica_y_sem.pdf
  • Pozo, M. (2007). La Educación en Castilla-La Mancha en el s. XX (1900-1975). Madrid: Almud.
  • Pozo, M. & Braster, S. (2012). El movimiento de la Escuela Nueva en la España franquista (España, 1936-1976): Repudio, Reconstrucción y Recuerdo, Revista Brasileira de História da Educaçao, 12 (3), 15-44.
  • Pozo, M. (2014). Community and the myth of the ideal school: circulation and appropriation of the Hamburg Gemeinschaftsschulen in Spain (1922-1933), Paedagogica Historica: International journal of the history of education, 50 (5), 599-614. Doi: https://doi.org/10.1080/00309230.2014.927510
  • Rabadán, J. & Hernández, E. (2012). Renovación pedagógica en la Sociedad del Conocimiento. Nuevos retos para el profesorado universitario. Revista de Educación a Distancia. Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, (6), 1-11.
  • Rodríguez, M. (2003). Otra escuela es posible. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 17 (3), 17-27.
  • Rogero, J. (1999). Perspectivas de futuro de los MRP. Acción Educativa, (100), 89-92. Roig, O. (2006). La Escuela Moderna y la renovación pedagógica en Cataluña. Germinal: revista de estudios libertarios, (1), 75-84. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2044952.pdf
  • Roman, M. (2008). Planes de Mejoramiento, Estrategias e Instrumentos para la Mejora de la Eficacia de la Escuela. Cuadernos de Educación 1(9), 1-18. Retrieved from: http://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/6565/articulo_central_p_3. pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Sáenz del Castillo, A. (1999). El (o) caso de los movimientos de renovación pedagógica (MRPs). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(1), 785-796.
  • Soler, J. (2009), La renovació pedagògica durant el Segle XX. La cruïlla catalana: dinamismes i tensions, (Tesis doctoral), Universidad de Barcelona, España. Retrieved from: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/2953/JSM_TESI.pdf?sequence=1&isA llowed=y
  • Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía, Colombia: Contus.
  • Viñao, A. (1990). Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: Akal.
  • Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios, Madrid: Morata.
  • Viñao, A. (2007). Reformas e innovaciones educativas en la España del primer tercio del siglo XX. La JAE como pretexto. Revista de educación, (nº extraordinario, ejemplar dedicado a Reformas e innovaciones educativas), 21-44. Retrieved from: http://www.revistaeducacion.mec.es/re2007/re2007_02.pdf
  • Viñes, C. (1983). La Renovación Pedagógica del Siglo XIX y las colonias escolares de vacaciones. Revista de Historia Contemporánea, (2), 94-124.