Desarrollo operativo y conocimiento aritméticovigencia de la teoría piagetiana
- Navarro Guzmán, José Ignacio 1
- Aguilar Parra, José Manuel 1
- Marchena Consejero, Esperanza 1
- Ruiz Cagigas, Gonzalo 1
- Ramiro Olivier, Pedro 1
-
1
Universidad de Cádiz
info
ISSN: 1136-1034
Año de publicación: 2011
Volumen: 16
Número: 2
Páginas: 251-266
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de psicodidáctica
Referencias bibliográficas
- Barrouillet, P., y Poirier, L. (1997). Comparing and transforming: An application of Piaget's morphisms theory to the development of class inclusion and arithmetic problem solving. Human Development, 40, 216-234.
- Barrouillet, P., y Camos, V. (2002). Savoirs, savoir-faire arithmétiques, et leurs déficiences. Paris: Rapport pour le Ministère de la Recherche.
- Bermejo, V. (2005). Microgénesis y cambio cognitivo. Psicothema, 17(4), 559-562.
- Brissiaud, R. (2006). Le débat sur l'enseignement des mathématiques à l'école: la situation à la rentrée 2006. Le Café Pédagogique, 6, 21-31.
- Chamorro, C. (2005). La construcción del número natural. En M. C. Chamorro (Coord.), Didáctica de las matemáticas. Educación infantil (pp. 141-180). Madrid: Pearson.
- Clarke, D., y Cheeseman, J. (2000). Some insights from the first year of the early numeracy research project. Improving numeracy learning: Proceedings of the ACER Research Conference 2000, Australian Council for Educational Research, Brisbane, 6-10.
- Desoete, A., y Grégoire, J. (2006). Numerical competence in young children and in children with mathematics learning disabilities. Learning and Individual Differences, 16, 351-367.
- Fuchs, L. S., Geary, D. C., Compton, D., Fuchs, D., Hamlett, C., Seethaler, P., Bryant, J., y Schatschneider, Ch. (2010). Do different types of school mathematics development depend on different constellations of numerical versus general cognitive abilities? Developmental Psychology, 46(6), 1731-1746.
- Fuson, C., Wearne, D., Hiebert, J. C., Murray, H. G., Human, P. G., Olivier, A. I., Carpenter, T., y Fennema, E. (1997). Children's conceptual structures for multidigit numbers and methods of multidigit addition and subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, 28(2), 130-162.
- Gelman, R., y Gallistel, C. R. (1978). The child's understanding of number. Cambridge: HUP.
- Gelman, R., y Butterworth, B. (2005). Number and language: how are they related?. Trends in Cognitive Sciences, 9(1), 6-10.
- González-Pienda, J. A., Núñez, J. C., Álvarez Pérez, L., González-Pumariega, S., y Roces Montero, C. (1999). Comprensión de problemas aritméticos en alumnos con y sin éxito. Psicothema, 11(3), 505-515.
- Grégoire, J. (2005). Développement logique et compétences arithmétiques. Le modèle piagétien est-il toujours actuel?. En M. Crahay, L. Verschaffel, L., De Corte, y J. Grégoire (Dirs.), Enseignement et apprentissage des mathématiques. Que disent les recherches psychopédagogiques? (pp. 57-77). Bruxelles: De Boeck-Larcier.
- Grégoire, J., Noël, M. P., y Van Nieuwenhoven, C. (2005). Tedi-Math. Manual. Madrid: TEA.
- Kamii, C. (1995). El número en la educación preescolar. Madrid: Visor.
- Kamii, C., y Russell, K. A. (2010). The older of two trees: Young children's development of operational time. Journal for Research in Mathematics Education, 41(1), 6-13.
- Lehalle, H. (2002). Connaissances numériques et modèles de développement. En J. Bideaud y H. Lehalle (Eds.), Le développement des activités numériques chez l'enfant (pp. 29-54). Paris: Lavoisier.
- McCrink, K., y Wynn, K. (2007). Ratio abstraction by 6-month-old infants. Psychological Science, 18, 740-745.
- Navarro, J. I., Aguilar, M., Alcalde, C., Marchena, E., y Ruiz, G. (2004). Adaptación española del Test Evaluación Matemática Temprana de Utrech. Versión experimental. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.
- Onishi, K., y Baillargeon, R. (2005). Do 15-month-old infants understand false beliefs? Science, 308, 255-258.
- Perret, P. (2001). Etude développementale de la variabilité des performances dans des tâches de raisonnement inclusif: rôle des niveaux de connaissance et de l'inhibition. Thèse de Doctorat en Psychologie. Centre Psyclé, Université de Provence, Aixen-Provence.
- Piaget, J., y Szeminska, A. (1941). Génesis del número en el niño. Buenos Aires: Guadalupe.
- Piaget, J., e Inhelder B. (1991). Génesis de las estructuras lógicas elementales. Buenos Aires: Guadalupe. Edición original (1958). Growth of logical thinking, London: Routledge & Kegan Paul.
- Politzer, G. (1993). La psychologie du raisonnement: lois de la pragmatique et logique formelle. Thèse de Doctorat en Psychologie, Université Paris 8, Paris.
- Riley, M., Greeno, J. G., y Heller, J. I. (1983). Development of children's problem solving ability in arithmetic. En H. Ginsburg (Ed.), The development of mathematical thinking (pp. 153-196). New York: Academic Press.
- Rosario, P., Mourão, R., Baldaque, M., Nunes, T., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Cerezo, R., y Valle, A. (2009). Tareas para casa, autorregulación del aprendizaje y rendimiento en matemáticas. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 179-192.
- Steffe, L. (1992). Learning Stages in the Construction of the Number Sequence. In J. Bideaud, C. Meljac, and J. Fischer (Eds.), Pathways to Number (pp. 83-98). Hillsdale, NJ: Lawrence.
- Van Luit, J. E. H., Van de Rijt, B. A. M., y Pennings, A. H. (1998). The Utrech Early Numeracy Test. Doetinchem: Graviant Publishing.
- Van Luit, J. E. H. (2006). The development of early numeracy in children with special mathematical needs. Ponencia presentada en el Primer Symposium Internacional sobre Matemática Temprana, Cádiz (España).
- Wright, R. J. (1994). A study of the numerical development of 5-year-old and 6-year-old. Educational Studies in Mathematics, 26, 25-44.
- Wright, R. (1998). An Overview of a Research-based Framework for Assessing and Teaching Early Number. Paper presented at the 21st Annual Conference of the Mathematics Education Group of Australasia, Brisbane: Griffiths University.