Competencias básicas relacionadas con la evaluaciónUn estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios

  1. Gregorio Rodríguez Gómez 1
  2. María Soledad Ibarra Saiz 1
  3. Jaione Cubero Ibáñez 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2018

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 181-208

Type: Article

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Abstract

This study, framed under the Re-Evalúa Research Project, describes and analyzes university students’ perceptions of ten assessment-related basic competences. These competences, which were selected as basic competences in the e-Learning Oriented Assessment framework, are: knowledge application, reasoning, problem solving, information analysis, communication, autonomous learning, sense of ethics, creativity, teamwork and assessment. These competences were selected and defined by 67 researchers from ten Spanish public universities participating in the project, considering the RD 1393/2007 on the organization of official university studies in Spain. The sample for this study, 2,556 students from ten Spanish public universities, rated their level of competence through the COMPES questionnaire, a self-assessment tool where students rate 37 academia-related actions that are strongly linked to the ten competences stated above. The results show a high perceived competence in teamwork and knowledge application and low perceived competence in assessment and creativity. Furthermore, significant differences were found by gender, course and branch of knowledge. These results highlight the importance of taking these differences into account when educating students, so that they can all develop their basic competences regardless of gender, course or branch of knowledge.

Funding information

1. Proyecto de Excelencia Re-Evalúa. Reingeniería de la e-Evaluación, tecnologías y desarrollo de competencias en profesores y estudiantes universitarios. Financiado por la Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa de la Junta de Andalucía y Fondo Social Europeo. Ref. P08-SEJ-03502. 2. Proyecto DevalSimWeb. Desarrollo de competencias profesionales a través de la evaluación participativa y la simulación utilizando herramientas Web. Financiado por el Programa ALFA III de la Comisión Europea. Ref. ALFA III (2011)-10. 3. Proyecto DevalS. Desarrollo de la evaluación sostenible – Mejora de la competencia evaluadora de los estudiantes universitarios mediante simulaciones virtuales. Financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad. Ref. EDU2012-31804.

Funders

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