¿Qué características tiene la educación intercultural que se diseña y aplica en los centros educativos españoles?

  1. Aguaded Ramírez, Eva María
  2. Vilas Boas, Susana
  3. Ponce González, Nicolás
  4. Rodríguez Cárdenas, Antonio José
Journal:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Year of publication: 2010

Issue: 23

Pages: 179-201

Type: Article

More publications in: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Abstract

The teaching staff, in general, is in agreement with the relevance and the necessity to apply to the intercultural education in schools, but: Is the intercultural education present in the schools currículum?, how is it raise?, how is it applied?, which are the needs of the teaching staff respect to the intercultural education?, who is involve or must be in this process?, which are the proposals of the teaching staff for its application? These are some of the questions we are trying to answer with our investigation, in which, we have used the data collection technique call «discussion groups» and we have analyzed the obtained data with the computer science Program Nudist Vivo, version 8.

Bibliographic References

  • ABDALLAH-PRETCEILLE, M. (2001). La educación intercultural. Barcelona: Idea books.
  • AGUADED, E. (2005). Diagnóstico Basado En el Currículum Intercultural De Aulas Multiculturales en Educación Obligatoria. (Tesis Doctoral publicada). Granada: Universidad de Granada.
  • AGUADED, E. (2007). Formación en Competencias de Ciudadanía Europea. Granada: Método Ediciones.
  • AGUADO, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw-Hill.
  • ARCO BRAVO, I. (1998). Hacia una escuela intercultural: el profesorado: formación y expectativas. Universitat de Lleida.
  • ALONSO, R. (2001). Tendencias actuales de la educación intercultural. Ponencia presentada en las «Jornadas sobre Interculturalidad: Educar en las Aulas. Retos del siglo XXI» celebradas en Murcia en diciembre de 2001. Http://www.aulaintercultural.org. (Acceso septiembre de 2009).
  • BALAGUER, X. (2005). «Educación intercultural y currículum: una oportunidad de repensar la cultura escolar». En (coord.) Tomás Fernández García y José García Molina: Multiculturalidad y educación: teorías, ámbitos y prácticas /, pp. 179-216. Madrid: Alianza Editorial.
  • BANCO DE RECURSOS DE ENTRECULTURES: http://www.entrecultures.org/home.htm.
  • BARTOLOMÉ, M. (coord). (1997). Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs.
  • DURANGOKO BERRITZEGUNEA. Materiales elaborados por el Seminario de Interculturalidad del Bgune de Durango (2003-04). BERRIKUNTZA: http://www.berrikuntza.net/edukia/aniztasuna/ etorkin/aurkibide_orokorra.eu.html?etapa_id=3.
  • ESSOMBA, M. (2008): 10 ideas clave. La gestión de la diversidad cultural en la escuela. Barcelona: Graó.
  • ESSOMBA, M.A. (coord.). SANDUK: guia per a la formació dels educadors en interculturalitat. Fundación Jaume Bofill. http://www.entrecultures.org/04_calidos/04_sanduk.htm.
  • ESSOMBA, M.A. (1999). Construir la escuela intercultural. Barcelona: Graó.
  • JAUSSI, Ma.L. y RUBIO, T. (1998). «EI: orientaciones para respuesta educativa a la diversidad étnica y cultural de la escuela». Publicaciones G.V. http://www.iseiivei.net/cast/fondo/indexfon.htm.
  • JORDAN, A. (2004). La escuela intercultural. Barcelona: Paidós.
  • GARRETA, J. y LLEVOT, N. (2002). «El espejismo intercultural. La escuela de Cataluña ante la diversidad cultural». MEC-CIDE.
  • MARINA, J.A. (2001). El Semanal, núm. 689.
  • MERINO, J. y SEDANO, A. (1995). «Ejes de debates y propuestas de acción para una Pedagogía Intercultural». Revista de educación, 307, 127-162.
  • MEROÑO, N. (1996). «La práctica intercultural en el desarrollo curricular de la educación Primaria». MEC.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1992): La educación intercultural en España. Madrid: CIDE.
  • REAL DECRETO 367/2007, de 16 de marzo, por el que se crea y regula la Comisión Nacional para el Fomento y Promoción del Diálogo Intercultural.
  • RECURSOS EDUCATIVOS EN AULAINTERCULTURAL. ORG: http://www.aulaintercultural.org/.
  • RUIZ BIKANDI, U. (2002). «XXIII Seminari Llengues i Educació». Barcelona.
  • SALES, A. y GARCÍA, R. (1997). Programas de Educación Intercultural. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  • SERRANO, R. (2007). Guía de conocimiento sobre educación intercultural. Http://www.gloobal.net/ iepala/gloobal/fichas/ficha.php?entidad=Textos&id=5336&opcion=documento#s13.
  • SORIANO, E. (2003). Perspectivas teórico-prácticas en educación intercultural. Almería: Ed. Universidad de Almería.
  • UNIDADES DIDÁCTICAS EN INTERCULTURANET: http://www.cnice.mecd.es/interculturanet/recurss1.htm.