Realidad virtual, publicidad y menores de edadotro reto de la cibersociedad ante las tecnologías inmersivas

  1. David Selva-Ruiz 1
  2. Pablo Martín-Ramallal 2
  1. 1 Universidade de Cádiz
  2. 2 Centro Universitário San Isidoro (vinculado à Universidade Pablo de Olavide)
Zeitschrift:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Diseño de Mundos-Historia (Storyworld Design)

Ausgabe: 17

Nummer: 1

Seiten: 83-110

Art: Artikel

DOI: 10.7195/RI14.V17I1.1234 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Icono14

Zusammenfassung

Virtual reality stands as a discourse beyond technology, with increasing visibility in all social areas, and becoming one of the protagonists of cyberculture. Advertising is no stranger to this boom of immersive storytelling, and it is becoming usual that campaigns with a transmedia approach use this resource in the face of other narratives and channels of dissemination. Among the existing publics, minors are especially sensitive to the messages to which they are exposed, and therefore must be protected. There is a multitude of studies whose central axis is occupied by this social sector, although there are few studies that interrelate it with digital advertising. In this paper, virtual reality and its presence on YouTube are conceptually exposed, analyzing its advertising use focused on minors. The present investigation tries to elucidate if the immersive advertising complies with the strict control parameters of conventional advertising in its dealings with the minors, and analyzes the convenience of consumption of these campaigns for this public, as well as in what conditions its application is recommended.

Bibliographische Referenzen

  • Autocontrol (2011): Código de conducta publicitaria. Madrid: Autocontrol. URL: https://goo.gl/iUQN8G
  • BBVA Innovation Center (2015). Infografía: Qué es la realidad virtual. bbva.com, 18/10/2016. URL: https://goo.gl/eb1nRh
  • Bringué, X. & Sádaba, Ch. (2009). La generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Ariel.
  • Bringué, X. (2001). Publicidad infantil y estrategia persuasiva: un análisis de contenido. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 6(10). URL: https://goo.gl/DQwTwH
  • Buxarrais, M. R., Noguera, E., Tey, A., Burguet, M. & Duprat, F. (2011). La influencia de las TIC en la vida cotidiana de las familias y los valores de los adolescentes [informe]. Barcelona: Universitat de Barcelona. URL: https://goo.gl/vPMRvY
  • Fernández, J. D. & Labarta, F. (2009). Cómo crear una marca. Manual de uso y gestión. Córdoba: Almuzara.
  • Fernández-Quijada, D. & Ramos-Serrano, M. (eds.) (2015). Tecnologías de la persuasión. Uso de las TIC en publicidad y relaciones públicas. Barcelona: UOC.
  • Fuente Cobo, C. (dir.) (2012). La protección del menor tras la Ley General de la Comunicación Audiovisual: perspectivas y retos. Madrid: iCmedia. URL: https://goo.gl/DAp7SZ
  • Garmendia Larrañaga, M., Jiménez Iglesias, E., Casado del Río, M. Á. & Mascheroni, G. (2016). Net Children Go Mobile. Riesgos y oportunidades en internet y uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Madrid: Red.es & Universidad del País Vasco. URL: https://goo.gl/9n9dgW
  • Guerrero Cuevas, B. & Valero Aguayo, L. (2013). Efectos secundarios tras el uso de realidad virtual inmersiva en un videojuego. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(2), pp. 163-178.
  • Gutiérrez Martín, A. G. & Tyner, K. (2012). Alfabetización mediática en contextos múltiples. Comunicar, 19(38), pp. 10-12. doi: 10.3916/C38-2012-02-00
  • IAB Spain (2018): Top Tendencias Digitales 2018 [informe en línea]. Madrid: IAB Spain. URL: https://goo.gl/B3SrpN
  • Levis, D. (1997). ¿Qué es la realidad virtual? [autopublicación en línea]. URL: https://goo.gl/ESgvCZ
  • Ley 34/1988, de 11 de noviembre, General de Publicidad. Boletín Oficial del Estado, núm. 274, de 15 de noviembre de 1988. Última modificación: 28/03/2014. URL: https://goo.gl/RDrLKN
  • López-Pellisa, T. (2015). Patologías de la realidad virtual: cibercultura y ciencia ficción. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Martí Parreño, J., Cabrera García-Ochoa, Y., & Aldás Manzano, J. (2012). La publicidad actual: retos y oportunidades. Pensar la publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 6(2), pp. 327-343. doi: 10.5209/rev_PEPU.2012.v6.n2.41219
  • Méndiz Noguero, A. (2010). Advergaming. Concepto, tipología, estrategia y evolución histórica. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 8(1), pp. 37-58. doi: 10.7195/ri14.v8i1.279
  • Milgram, P. & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Transactions on Information Systems, 77(12), pp. 1321-1329.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), pp. 1-6. doi: 10.1108/10748120110424816
  • Ramos-Serrano, M. (2006). Cuando la marca ofrece entretenimiento: aproximación al concepto de advertainment. Questiones Publicitarias: Revista Internacional de Comunicación y Publicidad, 1(11), pp. 33-49.
  • Real Academia Española (2014). Cinetosis. Diccionario de la lengua española. URL: http://dle.rae.es/srv/fetch?id=9GZTO4z
  • Ros, M. (2014). La eficacia del «branded content» en un mundo de comunicación «transmedia». En Ron, R., Álvarez Ruiz, A. & Núñez, P. (coords.), Bajo la influencia del branded content. Efectos de los contenidos de marca en niños y jóvenes (pp. 65-72). Madrid: ESIC.
  • Rose, M. (2015). Virtual reality. Whatis.com. URL: https://goo.gl/w8bKJJ
  • Sánchez Martínez, M. & Barceló Ugarte, T. (2014). Filtros para menores en el consumo de contenidos en dispositivos móviles. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 26. URL: https://goo.gl/wNX8LG
  • Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.