Aprendiendo a través de tareas de evaluación auténticasPercepción de estudiantes de grado en educación infantil

  1. Cubero Ibáñez, Jaione 1
  2. Ponce González, Nicolás
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Year of publication: 2020

Issue Title: Aprendiendo a Evaluar para Aprender en la Educación Superior

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 41-69

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEE2020.13.1.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Abstract

Authentic assessment offers students opportunities to learn through the process of assessment itself (Brown, 2015). One of the key principles for the design of this type of assessment is developing authentic assessment tasks that represent both content and the core skills (Vallejo y Molina, 2014). This study follows a questionnaire-based survey design with the goal of finding out university students' perception of the assessment process conducted in the subject Systematic Observation and Context Analysis, based on the proposals of Boud (2010). The sample consists of 131 students, belonging to the three first-year groups on the Degree in Early Childhood Education (University of Cádiz). The results show a high level of satisfaction among the students with the assessment conducted. They perceive that the assessment task allowed them to increase motivation and understand systematic observation as a necessary technique for reflection on educational practice, as well as being realistic and challenging, which has facilitated more useful and meaningful learning. Learning through a real experience is the main positive aspect, with the lack of time highlighted as the main drawback. The design and implementation of these types of assessment break away from the predominant assessment system at universities, more aimed at the verification and evaluation of learning than at its improvement (Lukas, Santiago, Lizasoain y Etxeberria, 2017).

Bibliographic References

  • Ahumada A. P. (2005). La evaluación auténtica: un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 45, 11-24.
  • Bearman, M., Dawson, P., Boud, D., Bennett, S., Hall, M. y Molloy, E. (2016). Support for assessment practice: Developing the assessment design decisions framework. Teaching in Higher Education, 21(5), 545-556. https://doi.org/10.1080/13562517.2016.1160217
  • Bilbao Martínez, A. y Villa Sánchez, A. (2019). Avances y limitaciones en la evaluación del aprendizaje a partir del proceso de convergencia. Visión docente y discente en los grados de Educación Infantil y Primaria. Educación XX1, 22(1), 45-69. https://doi.org/10.5944/educXX1.19976
  • Boud, D. (2000). Sustainable assessment: rethinking assessment for the learning society. Studies in Continuing Education, 22(2), 151-167. https://doi.org/10.1080/713695728
  • Boud, D. (2010). Assessment 2020: Seven propositions for assessment reform in higher education. Sydney: Australian Learning and Teaching Council.
  • Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. RELIEVE, 21(2), art. M4. https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7674
  • Buendía, L., Colás, P. y Hernández, L. (1997). Métodos de Investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Carless, D., Joughin, G. y Mok, M. M. C. (2006). Learning-Oriented Assessment: Principles and Practice. Assessment y Evaluation in Higher Education, 31(4), 395-398. https://doi.org/10.1080/02602930600679043
  • Cubero-Ibáñez, J. (2017). Desarrollo de competencias transversales en Educación Superior a través de la evaluación participativa y simulación en entornos virtuales de aprendizaje. Tesis doctoral inédita. Universidad de Cádiz, Cádiz.
  • García-Jiménez, E., Ibarra-Sáiz, M. S. y Rodríguez-Gómez, G. (2013). Guía PROALeval_DI. Diseño e implementación de la retroalimentación y proalimentación en la universidad. Cádiz: EVALfor Grupo de Investigación. https://doi.org/0.13140/RG.2.1.4513.1607
  • Gómez Ruíz, M. y Quesada-Serra, V. (2017). Coevaluación o Evaluación Compartida en el Contexto Universitario: La Percepción del Alumnado de Primer Curso. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(2), 9-30. https://doi.org/10.15366/riee2017.10.2.001
  • Henderson, M., Ryan, T. y Phillips, M. (2019). The challenges of feedback in higher education. Assessment y Evaluation in Higher Education, 44(8), 1237–1252. https://doi.org/10.1080/02602938.2019.1599815
  • Herrington, A. y Herrington, J. (2006). Authentic learning environments in higher education. Hershey, PA: Information Science Publishing.
  • Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, Á. y González-Calvo, G. (2019). Pero… ¿A qué nos referimos realmente con la evaluación formativa y compartida?: Confusiones habituales y reflexiones prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 13-27.
  • https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.001
  • Ibarra-Sáiz, M. S. y Rodríguez-Gómez, G. (2015). Conceptos básicos en Evaluación como aprendizaje y empoderamiento en la Educación Superior. Cádiz: EVALfor - Grupo de Investigación. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.5070.5686
  • Ibarra-Sáiz, M. S., Rodríguez-Gómez, G. y García-Jiménez, E. (2016). Tareas de calidad: Caracterización. Cádiz: EVALfor - Grupo de Investigación. Recuperado de https://www.youtube. com/channel/UCjp_eJyqxOKtVQ68f4QlH-Q/playlists
  • Ibarra-Sáiz, M. S. y Rodríguez-Gómez, G. (2014). Modalidades participativas de evaluación: Un análisis de la percepción del profesorado y de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 339-361. https://doi.org/10.6018/rie.32.2.172941
  • Lukas, J.F., Santiago, K., Lizasoain, L., y Etxeberria, J. (2017). Percepciones del alumnado universitario sobre la evaluación. Bordón. Revista de pedagogía, 69(1), 103-122.
  • Murillo, F. J. e Hidalgo, N. (2016). Evaluación democrática y para la democracia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(1), 5-7.
  • Norton, L., Floyd, S. y Norton, B. (2019). Lecturers’ views of assessment design, marking and feedback in higher education: a case for professionalisation? Assessment y Evaluation in Higher Education, 44(8), 1209–1221. https://doi.org/10.1080/02602938.2019.1592110
  • Panadero, E., Fraile, J., Fernández-Ruiz, J., Castilla-Estévez, D. y Ruiz, M. A. (2018). Spanish university assessment practices: Examination tradition with diversity by faculty. Assessment y Evaluation in Higher Education, 44(3), 1-19. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1512553
  • Quesada-Serra, V., Gómez Ruiz, M. A., Gallego Noche, B. y Cubero-Ibáñez, J. (2019). Should I use co-assessment in higher education? Pros and cons from teachers and students’ perspectives, Assessment y Evaluation in Higher Education, 44(7), 987-1002. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1531970
  • Quesada-Serra, V., Rodríguez-Gómez, G. e Ibarra-Sáiz, M. S. (2016). What are we missing? Spanish lecturers’ perceptions of their assessment practices. Innovations in Education and Teaching International, 53(1), 48-59.
  • Quesada-Serra, V., Rodríguez-Gómez, G. e Ibarra-Sáiz, M. S. (2017). Planificación e innovación de la evaluación en educación superior: la perspectiva del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 53-70.
  • Rodríguez-Gómez, G. e Ibarra-Sáiz, M. S. (Eds.) (2011). e-Evaluación orientada al e-Aprendizaje estratégico en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Rodríguez-Gómez, G. e Ibarra-Sáiz, M. S. (2015). Assessment as learning and empowerment: beyond sustainable learning in Higher Education. En M. Peris-Ortiz y J. M. Merigó Lindahl (Eds.), Sustainable learning in higher education, innovation, technology, and knowledge management. (pp. 1-20). Londres: Springer-Verlag.
  • https://doi.org/10.1007/978-3-319-10804-9_1
  • Rodríguez-Gómez, G., Ibarra-Sáiz, M. S. y Cubero-Ibáñez, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación. Un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XX1, 21(1), 181-208. https://doi.org/10.5944/educXX1.14457
  • Vallejo Ruiz, M. y Molina Saorín J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 11-25. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie640403
  • Vu, T. y Dall'Alba, G. (2014). Authentic assessment for student learning: an ontological conceptualisation. Educational Philosophy and Theory 46(7) 778-791. https://doi.org/10.1080/00131857.2013.795110