Hacia la generación mudaTendencias en el uso de WhatsApp por centennials, millennials y generación X

  1. de Marcos Fernández, Celia 1
  2. Benítez-Eyzaguirre, Lucía 1
  3. Ruiz-Cabrera, Sebastián 2
  4. Acosta-Calderón, Lucía 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

Journal:
Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales

ISSN: 1549-2230

Year of publication: 2024

Volume: 21

Issue: 2

Pages: 223-232

Type: Article

DOI: 10.5209/TEKN.94858 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales

Abstract

This article addresses the phenomenon of conversation that the Centennial generation (‘mute generation’) develops through the instant messaging app WhatsApp. The analysis of twenty-three interviews with people from different generations (Centennials, Millennials, and Generation X) regarding their conversational use of WhatsApp allows for identifying the characteristics of conversation within the mute generation: presence, non-presence, emotions, and respect, as well as the differences observed in these values among the three generations. The results also reveal a distinctive feature in the conversation styles of Centennials (18-25 years old). These young people prefer technological mediation and use their mobile phones as a protective shield: the simultaneous and face-to-face nature of conventional conversation makes them uncomfortable.

Bibliographic References

  • Aguado Terrón, Juan Miguel (2018). El mensaje es el medio. Las aplicaciones de mensajería como interfaz emergente en el ecosistema móvil. RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación,5(10), 2-9. https://doi.org/10.24137/raeic.5.10.1
  • Ahmad, Nur Halima y Amri, Yusni Khairul (2023). Use of speech on WhatsApp social media study of language decity. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 6(1), 39-49.
  • Bankmycell (2024). Why millennials hate talking on the phone. ‘Generation Mute’ Survey. http://bit.ly/3mvPLY5
  • Benítez-Eyzaguirre, Lucía, de-Marcos, Celia y AcostaCalderón, Lucía (2023). La hiperconversación, el diálogo aumentado del mundo móvil a través del WhatsApp. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14(1), 279-294. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.23272
  • Canfranc, Pablo (2019). Crónicas de la generación muda: Por qué los millennial no hablan por teléfono. Revista Telos. Fundación Telefónica. https://bit.ly/3RGuvfx
  • Cauqui Olmedo, Teresa (2019). Hiper (des) conectados: El papel de las redes sociales en la soledad adolescente. [Trabajo de Fin de Máster] Universidad de Comillas. http://hdl.handle. net/11531/52090
  • Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (2022). Informe económico sectorial. https://www.cnmc.es/expedientes/estad cnmc00323
  • Common Sense Media (2021). The role of media during the pandemic: Connection, creativity, and learning for tweens and teens. https://bit.ly/3vRB2Mr
  • Dahiya, Sonika, Saluja, Aditi, Singhal, Parteek y Johari, Rahul (2022). Analysis of online social behavior of WhatsApp users. Webology, 19(1), 229-249.
  • De-Marcos, Celia (2024). Atlas ti Project. Entrevistas y codificación Generación Muda. https://zenodo.org/records/107
  • Diaz Gandasegui, Vicente (2019). El amor en tiempos de posthumanismo. Athenea Digital, 19(1), 1—18. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2231
  • Dimock, Michael (2019, 17 de enero). Defining generations: Where millennials end and generation z begins.Pew Research Center.https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins
  • Erdem, Bora. (2021). The role of social media in the times of the COVID-19 pandemic. European Journal of Social Sciences. 4(2), 110—127. https://doi.org/10.26417/559ysz86o
  • Fazira, Tia, y Amri, Yusni Khairul (2023). Analysis of perlocutional speech acts on WhatsApp chat. LingLit Journal Scientific Journal for Linguistics and Literature, 4(1), 32—39.
  • Floridi, Luciano (Ed.) (2015). The Onlife Manifesto being human in a hyperconnected era. Springer Open. https://www.doi.org/10.1007/978-3-319-04093-6
  • Greenfield, Patricia (2018). Mind and media: The effects of television, video games, and computers. Psychology Press & Routledge Classic Editions
  • Idrovo Maldonado, Nelly Beatriz y Fajardo Dack, Tammy (2024). El efecto de la grabación de voz como herramienta para mejorar las habilidades de hablar. RUNAS. Journal of Education & Culture, 5(10), 1-16. https://doi.org/10.46652/runas.v5i10.161
  • Jenkins, Henry, Ito, Mizuko y boyd, danah (2015). Participatory culture in a networked era: A conversation on youth, learning, commerce, and politics. Polity Press.
  • Magson, Natasha, Freeman, Justin, Rapee, Roland, Richardson, Cele. E., Oar, Ella y Fardouly, Jasmine (2021). Risk and protective factors
  • for prospective changes in adolescent mental health during the COVID-19 pandemic. Journal of Youth and Adolescence, 50(1), 44—57. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01332-9
  • Martínez, Verónica y Echauri, Angélica María (2014). Nomofilia vs. Nomofobia, irrupción del teléfono móvil en las dimensiones de vida de los jóvenes. Un tema pendiente para los estudios en comunicación. Razón y palabra, (87).
  • Martínez-Rodrigo, María Estrella y GonzálezFernández, Ana María (2010). La comunicación digital: Nuevas formas de lectura-escritura.
  • Revista Quaderns Digitals (63), 1-18. https://bit.ly/41VuFTn
  • Misra, Shalini, Cheng, Lulu, Genevie, Jamie y Yuan, Miao (2014). The iPhone Effect: The quality of in-person social interactions in the presence of mobile devices. Environment and Behavior, 48 (2). https://bit.ly/3yokJUT
  • Nae (2024). #BarómetroTelco Q4-2023: Informe sobre el sector de las telecomunicaciones en España. https://bit.ly/3U7bkLN232
  • Pérez-Latre, Francisco José (2015). La ‘tercera revolución digital’: Tecnologías con rostro humano y evaluación antropológica. Revista de
  • Comunicación, 14, 100—113. http://dadun.unav.edu/handle/10171/39261
  • Pew Research Center (2021). The Internet and the Pandemic. https://bit.ly/447252J
  • Pipher, Mary Brey (2013). The Green Boat: Reviving ourselves in our capsized culture. Riverhead Books
  • Prensky, Marc (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5). https://bit.ly/3YBFjvw
  • Przybylski, Andrew, Weinstein, Netta, Murayama, Kou, Lynch, Martin y Ryan, Richard (2012). The ideal self at play: The appeal of video games that let you be all you can be. Psychological science, 23(1), 69-76.
  • Ríos Quijano, Doreen Alessandra (2022). La interfaz líquida como metaherramienta. Márgenes. Espacio Arte Y Sociedad, 15(22), 59—68. https://doi.org/10.22370/margenes.2022.15.22.3512
  • Romero, Juana y Perlado, Marta (2015). El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: Una aproximación a través de los jóvenes universitarios. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes 13(2), 73-94. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818
  • Scolari, Carlos (2015). Los ecos de McLuhan: Ecología de los medios, semiótica e interfaces. Palabra Clave, 18(4), 1025—1056. https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.4.4
  • Scolari, Carlos (2018). Las leyes de la interfaz: Diseño, ecología, evolución, tecnología. Gedisa.
  • Schlossberg, Nancy (2017). Revitalizing retirement: Reshaping your identity, relationships, and purpose. American Psychological Association
  • Turkle, Sherry (2011). The tethered self: Technology reinvents intimacy and solitude. Continuing higher education review, 75, 28—31. https://bit.ly/3V8iS2y
  • Turkle, Sherry (2015). En defensa de la conversación: El poder de la conversación en la era digital. Ático de los libros.
  • Turkle, Sherry (2016). Reclaiming conversation: The power of talk in a digital age. Penguin.
  • Van Weezel, Aldo y Benavides, Cristóbal (2016). Uso de teléfonos móviles por los jóvenes. Cuadernos de Información, 25, 5-14. https://bit.ly/3Yrq7Be
  • We are Social (2023). Digital Report España 2023. https://bit.ly/3w0Kkpq
  • Yus, Francisco (2001). Ciberpragmática. El uso del lenguaje en Internet. Ariel.