La alfabetización ambiental del futuro profesorado de infantil y primaria en Andalucía

  1. Rivero, Ana 1
  2. Solís Ramírez, Emilio 1
  3. Jiménez Fontana, Rocío 2
  4. Rodríguez Pérez, Lucía 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Year of publication: 2024

Volume: 42

Issue: 3

Pages: 159-184

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.6130 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this study is to evaluate the level of environmental literacy among early childhood and primary education teachers in initial training at Andalusian public universities. To this end, a questionnaire (CDA in Spanish) was used to examine three key dimensions: knowledge and skills, attitudes and emotions, and behaviors. A total of 1,766 students enrolled in the mentioned degrees from different universities participated in the study, and their responses were analyzed using descriptive statistics. The results demonstrate a heterogeneous level of environmental literacy in the three dimensions, with remarkable differences observed between the degrees and the academic year in which the students were enrolled. In light of the empirical findings and the theoretical framework, a three-level progression is proposed: elementary, standard, and advanced, to guide future analyses and teacher training.

Bibliographic References

  • Acosta Collazo, F. J. (2022). Estrategia de aprendizaje y retos de la educación sobre el cambio climático en el bachillerato de la UAA. DOCERE, 27, 31-36. https://doi.org/10.33064/2022docere274223
  • Álvarez-García, O., Sureda-Negre, J. y Comas-Forgas, R. (2015). Environmental Education in Pre-Service Teacher Training: A Literature Review of Existing Evidence. Journal of Teacher Education for Sustainability, 17(1), 72-85. https://doi.org/10.1515/jtes-2015-0006
  • Álvarez García, O., Sureda Negre, J. y Comas Forgas, R. (2018a). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la alfabetización ambiental del profesorado de primaria en formación inicial. Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 265-284. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7725
  • Álvarez-García, O., Sureda-Negre, J. y Comas-Forgas, R. (2018b). Evaluación de las competencias ambientales del profesorado de primaria en formación inicial: estudio de caso. Enseñanza de las ciencias, Revista de investigación y experiencias didácticas, 36(1), 117-141. https://raco.cat/index
  • .php/Ensenanza/article/view/335277
  • Backhoff, E., Larrazolo, N. y Rosas, M. (2000). Nivel de dificultad y poder de discriminación del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos (EXHCOBA). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2(1). http://redie.ens.uabc.mx/vol2no1/contenido-backhoff.html
  • Cebrián, G. y Junyent, M. (2014). Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: un estudio exploratorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las ciencias, Revista de investigación y experiencias didácticas, 32(1), 29-49. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.877
  • Coyle, K. (2005). Environmental literacy in the U. S.: What ten years of NEETF/Roper research and related studies say about environmental literacy in the United States. The National Environmental Education & Training Foundation. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED522820.pdf
  • Estrada-Vidal, L. y Tojar-Hurtado, J. (2017). College student knowledge and attitudes related to sustainability education and environmental health. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237, 386-392. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.030
  • Ferrari, E., Martínez-Abad, F. y Ruiz, C. (2022). Examining the Relationship between the Dimensions of the Climate-Change Competence (C3): Testing for Mediation and Moderation. Sustainability, 14(3), 1895. https://doi.org/10.3390/su14031895
  • García, M. N. Z. y Cobar-García, M. R. V. (2022). The environmental literacy of elementary and high school teachers based in Manila and Nueva Ecija province: a mixed methods study. Environment, Development, Sustainability, 24, 6878-6902. https://doi.org/10.1007/s10668-021-01732-2
  • García-Díaz, J. E., Fernández Arroyo, J., Rodríguez Marín, F. y Puig Gutiérrez, M. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una educación ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento/colapso. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1101-15. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1101
  • García-Vinuesa, A., Gartea, P. Á. M., Gómez, J. A. C. y Bachiorri, A. (2022). El cambio climático en la educación secundaria: conocimientos, creencias y percepciones. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 40(2), 25-48. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3526
  • Gheith, E. M. (2019). Environmental literacy among prospective classroom teachers in Jordan. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(12), 258-279. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.12.15
  • Goldman, D., Yavetz, B. y Peer, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: environmental behavior of new students. Journal of Environmental Education, 38, 3-22. https://doi.org/10.3200/JOEE.38.1.3-22
  • Guerrero Fernández, A., Rodríguez Marín, F., Solís Ramírez, E. y Rivero García, A. (2022a). Alfabetización Ambiental del profesorado de Infantil y Primaria en Formación Inicial. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97(36.1), 75-98. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92434
  • Guerrero Fernández, A., Rodríguez Marín, F., López Lozano, L., y Solís Ramírez, E. (2022b). Alfabetización ambiental en la formación inicial docente: diseño y validación de un cuestionario. Enseñanza de las Ciencias, Revista de investigación y experiencias didácticas, 40(1), 25-46. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3517
  • Guerrero Fernández, A., Rodríguez Marín, F., Solís Ramírez, E., y García Díaz, J. E. (2022c). Validación de un cuestionario sobre Alfabetización Ambiental mediante juicio de expertos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(3), 3101. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i3.3101
  • Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Selección de la muestra. En Metodología de la Investigación (6.ª ed., pp. 170-191). MacGraw-Hill.
  • Hiğde, E., Öztekin, C. y Şahin, E. (2017). Turkish pre-service science teachers’ awareness, beliefs, values, and behaviours pertinent to climate change. International Research in Geographical and Environmental Education, 253-263. https://hdl.handle.net/11511/36589
  • IPCC. (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S. L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M. I. Gomis, M. Huang, K. Leitzell, E. Lonnoy, J. B. R. Matthews, T. K. Maycock, T. Waterfield, O. Yelekçi, R. Yu y B. Zhou (eds.)]. Cambridge University Press.
  • Kinslow, A. T., Sadler, T. D. y Nguyen, H. T. (2019) Socio-scientific reasoning and environmental literacy in a field-based ecology class. Environmental Education Research, 25(3), 388-410. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1442418
  • Latouche, S. (2008). La apuesta por el decrecimiento: ¿cómo salir del imaginario dominante? Icaria.
  • Leff, E. (2006). Complejidad, racionalidad ambiental y diálogo de saberes. En Reflexiones sobre educación ambiental II: artículos publicados en la carpeta informativa del CENEAM 2000-2006 (pp. 275-284). Parques Nacionales.
  • Liang, S. W., Fang, W. T., Yeh, S. C., Liu, S. Y., Tsai, H. M, Chou, J. Y. y Ng, E. (2018). A Nationwide Survey Evaluating the Environmental Literacy of Undergraduate Students in Taiwan. Sustainability, 10, 1730. https://doi.org/10.3390/su10061730
  • Marcos-Merino, J. M., Corbacho-Cuello, I. y Hernández-Barco, M. (2020). Analysis of Sustainability Knowingness, Attitudes and Behavior of a Spanish Pre-Service Primary Teachers Sample. Sustainability, 12, 7445. https://doi.org/10.3390/su12187445
  • Meira, P. (2006). Crisis ambiental y globalización: Una lectura para educadores ambientales en un mundo insostenible. Trayectorias, 8, 20-21 y 110-123.
  • Michail, S., Stamou, A. y Stamou, G. (2007). Greek primary school teachers’ understanding of current environmental issues: an exploration of their environmental knowledge and images of nature. Science Education, 91, 244-259. https://doi.org/10.1002/sce.20185
  • Ministerio de Universidades. (2022). Datos y cifras del sistema universitario español. Publicación 2021-2022. Secretaría General Técnica del Ministerio de Universidades
  • Ministerio de Universidades. Qué estudiar y dónde en la Universidad QEDU. http://siiu.universidades.gob.es/QEDU/
  • Muliana, A., Maryani, E. y Somantri, L. (2018). Ecoliteracy Level of Student Teachers (Study toward Students of Universitas Syiah Kuala Banda Aceh). IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 145, 012061. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/145/1/012061
  • Neas, S. (2023). Narratives and impacts of formal climate education experienced by young climate activists. Environmental Education Research, 1-17. https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2193684
  • Negev, M., Sagy, G., Garb, Y., Salzberg, A. y Tal, A. (2008). Evaluating the environmental literacy of Israeli elementary and high school students. Journal of Environmental Education, 39(2), 3-20. https://doi.org/10.3200/joee.39.2.3-20
  • Oinonen, I., Seppälä, T. y Paloniemi, R. (2023) How does action competence explain young people’s sustainability action? Environmental Education Research. https://doi.org/10.3200/joee.39.2.3-20
  • Ojala, M. (2008). Recycling and ambivalence: Quantitative and qualitative analyses of household recycling among young adults. Environment and Behavior, 40, 777-797.
  • Ojala, M. (2012). Hope and climate change: the importance of hope for environmental engagement among young people. Environmental Education Research, 18(5), 625-642, https://doi.org/10.1080/13504622.2011.637157
  • Orbanić, N. y Kovač, N. (2021). Environmental awareness, attitudes, and behaviour of preservice preschool and primary school teachers. Journal of Baltic Science Education, 20, 373-388. https://doi.org/10.33225/jbse/21.20.373
  • Pe’er, S., Goldman, D. y Yavetz, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: Environmental attitudes, knowledge and behavior of beginning students. Journal of Environmental Education, 39(1), 45-59. https://doi.org/10.3200/joee.39.1.45-59
  • Roth, C. E. (1992). Environmental Literacy: Its Roots, Evolution and Directions in the 1990s. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.
  • Tuncer Teksoz, G., Boone, J. W., Tuzun, O. Y. y Oztekin, C. (2014). An evaluation of the environmental literacy of preservice teachers in Turkey through Rasch analysis. Environmental Education Research, 20(2), 202-227. https://doi.org/10.1080/13504622.2013.768604
  • Ull, M. A., Piñero, A., Martínez-Agut, M. P. y Aznar, P. (2014) Preconcepciones y actitudes del profesorado de Magisterio ante la incorporación en su docencia de competencias para la sostenibilidad. Enseñanza de las Ciencias, Revista de investigación y experiencias didácticas, 32(2), 91-112. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.904
  • Yavetz, B., Goldman, D. y Pe’er, S. (2009). Environmental literacy of pre-service teachers in Israel: a comparison between students at the onset and end of their studies. Environmental Education Research, 15(4), 393-415. https://doi.org/10.1080/13504620902928422