¿Cómo evaluamos el éxito de las políticas de igualdad de género?Criterios y herramientas metodológicas

  1. Julia Espinosa-Fajardo 1
  2. María Bustelo 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Revista española de ciencia política

ISSN: 1575-6548

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 49

Seiten: 151-172

Art: Artikel

DOI: 10.21308/RECP.49.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista española de ciencia política

Zusammenfassung

After the gender mainstreaming strategy was approved at the 4th World Conference on Women of United Nations (Beijing, 1995), gender equality has been increasingly recognized as a key element to be included not only in the phases of policy design and formulation but also in the evaluation. In this regard, for the last decades different theoretical-methodological proposals have been developed for evaluation and gender equality. This research note aims at contributing to the emerging literature and practice on evaluation of gender equality policies. Specifically, based on the review of the existing literature on evaluation and gender equality, it reflects on what does assessing success mean and how to do it in the case of gender equality policies. The results show the relevance of defining success of this kind of polices as well as the specific criteria to evaluate them, in a contextualised and negotiated way. The results also suggest using several methodological tools -developed in the field of gender equality policies and evaluation- in order to capture the complexity of the change in gender equality.

Informationen zur Finanzierung

El presente artículo es uno de los resultados del proyecto de investigación FEM2012-33117 financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad.

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Abarca, Humberto y Alejandra Faúndez. 2011. Evaluación con enfoque de igualdad de género y derechos humanos. Sistematización de la práctica en América Latina y El Caribe. Santiago de Chile: ONU Mujeres. Disponible en: https://bit.ly/2T4xUbe [consulta: 23 de febrero de 2019].
  • Alfama i Guillén, Eva. 2017. ¿Transformando el Estado? Avances y obstáculos en la implementación del mainstreaming de género [tesis doctoral]. Institut de Govern e Polítiques Publiques (IGOP), Univesitat Autònoma de Barcelona.
  • Bamberger, Michael, Marco Segone y Florencia Tateossian. 2016. Evaluating Sustainable Development Goals With a «No one left behind» lens through equity-focused and gender-responsive evaluations. Nueva York: ONU Mujeres, EvalGender+ y IOCE.
  • Batliwala, Srilatha y Alexandra Pittman. 2010. Capturing Change in Women’s Realities. A Critical Overview of Current Monitoring & Evaluation Frameworks and Approaches. Toronto: AWID. Disponible en web: https://bit.ly/2u83Njq [consulta: 23 de febrero de 2019].
  • Blasco, Jaume. 2009. Evaluación del diseño. Colección Guías Prácticas sobre Evaluación de Políticas Públicas, 3. Barcelona: Ivàlua.
  • Brisolara, Sharon, Denise Seigart y Saumitra Sengupta (eds.). 2014. Feminist Evaluation and Research: Theory and Practice. Nueva York: The Guilford Press.
  • Bustelo, María. 2004. La evaluación de las políticas de género en España. Madrid: Ediciones La Catarata.
  • Bustelo, María. 2009. «Spain: Intersectionality faces the Strong Gender Norm», International Feminist Journal of Politics, 11:4, 530-546. Disponible en: https://doi.org/10.1080/14616740903237491.
  • Bustelo, María. 2017. «Evaluation from a gender+ perspective as a key element for (re)gendering the policymaking process», Journal of Women, Politics and Policy, 38 (1): 84-101. Disponible en: https://doi.org/10.1080/1554477X.2016.1198211.
  • Crenshaw, Kimberlé Williams. 1989. «Demarginalising the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics», University of Chicago Legal Forum, 140: 139-167.
  • EIGE. 2016. Gender Impact Assessment. Gender Mainstreaming Toolkit. EIGE. Disponible en: https://bit.ly/2tIWYW1.
  • Emakunde. 2013. Guía para la elaboración de los informes de impacto de género. Vitoria-Gasteiz: Emakunde.
  • Espinosa, Julia y María Tamargo. 2015. «¿Cómo integrar un enfoque transformador de género en la evaluación de políticas públicas? Debates y propuestas», SinerGias-Cuadernos del Área Género, Sociedad y Políticas. Buenos Aires: FLACSO- Argentina.
  • Evalpartners. 2016. Global Evaluation Agenda 2016-2020. EvalPartners. Disponible en: https://bit.ly/2SZyI17 [consulta: 23 de febrero de 2019].
  • Funnel, Sue C. y Patricia J. Rogers. 2011. Purposeful Program Theory. Effective Use of Theories of Change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Groverman, Verona y Jeanette Kloosterman. 2010. Mainstreaming a Gender Justice Approach. A Manual to support NGOs in self-assessing their gender mainstreaming competence. La Haya: Oxfam Novid.
  • Guba, Egon G. y Yvonne S Lincoln. 1989. Fourth Generation Evaluation. Londres: Sage.
  • Hay, Katherine, Ratna M. Sudarshan y Ethel Mendez. 2012. «Why a Special issue on Evaluating Gender and Equity», Indian Journal of Gender Studies, 19 (2): 179-186. Disponible en: https://doi.org/10.1177/097152151201900201.
  • Hunt, Juliet y Ria Brouwers. 2003. Review of Gender and Evaluation. Final Report to DAC Network on Development Evaluation. París: OECD.
  • Krizsan, Andrea y Emanuela Lombardo. 2013. «The quality of gender equality policies: A discursive approach», European Journal of Women’s Studies, 20 (1): 77-92. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1350506812456462.
  • Ligero Lasa, Juan Andrés, Julia Espinosa Fajardo, Carmen Mormeneo Cortés y María Bustelo Ruesta. 2014. Diferentes aproximaciones para hacer una evaluación sensible al género y al enfoque basado en derechos humanos para el desarrollo. Madrid: MAEC.
  • Lombardo, Emanuela y Lut Mergaert. 2013. «Gender mainstreaming and resistance to gender training. A framework for studying implementation», NORA Nordic Journal of Feminist and Gender Research Special issue Feminist resistance- resistance to feminism, 21 (4): 296-311.
  • Mergaert, Lut. 2012. The Reality of Gender Mainstreaming Implementation. The Case of the EU Research Policy [tesis doctoral]. Radboud University.
  • Mergaert, Lut y Emanuela Lombardo. 2014. «Resistance to Implementing Gender Mainstreaming in EU Research Policy», European Integration Online Papers (EIoP), 18: 1-21.
  • Miller, Carol y Shahra Razavi. 1998. Gender Analysis: Alternative Paradigms. PNUD Gender in Development Monograph Series, 6. Ginebra: PNUD.
  • Mukhopadhyay, Maitrayee, Gerard Steehouwer y Franz Wong. 2006. Politics of Possible. Gender mainstreaming and organisational change. Amsterdam: Royal Tropical Institute y Oxfam Novib.
  • Navarro Oliván, Natalia. 2007. Desigualdades de género en las organizaciones: procesos de cambio organizacional pro equidad. San Salvador: UNDP.
  • ONU Mujeres. 2011. UN Women’s Guide to GE / HR Responsive Evaluation. Nueva York: ONU Mujeres. Disponible en: https://bit.ly/2cnV9FE [consulta: 23 de febrero de 2019].
  • Paleo, Natalia y Alba Alonso. 2014. «¿Es solo una cuestión de austeridad? Crisis económica y políticas de género en España», Revista de Investigaciones Feministas, 5: 36-68.
  • Palumbo, D. J. (ed.). 1987. The Politics of Program Evaluation. Newbury Park: Sage.
  • Patton, Michael. 2011. Developmental Evaluation. Applying Complexity Concepts to Enhace Innovation and Use. Nueva York: The Guildford Press.
  • Platero, Raquel (ed.). 2012. Intersecciones. Cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Barcelona: Bellaterra.
  • PNUD. 2001. Gender Analysis. Learning and Information Pack. Nueva York: Gender in Development Programme, PNUD.
  • Podems, Donna. 2010. «Feminist Evaluation and Gender Approaches: There’s a Difference?», Journal of Multidisciplinary Evaluation, 14 (6): 1-17.
  • Rogers, Patricia. 2014. Teoría del cambio. UNICEF, RMIT University, International Initiative for Impact Evaluation, Better Evaluation. Disponible en: https://bit.ly/2wWIyCz [consulta: 23 de febrero de 2019].
  • Seigart, Denise y Sharon Brisolara (eds.). 2002. «Feminist Evaluation. Explorations and Experiences», New Directions for Program Evaluation, 96: 1-2.
  • Sielbeck-Bowen, Kathryn A., Sharon Brisolara, Denise Seigart, Camille Tischler y Elizabeth Whitmore. 2002. «Exploring Feminist Evaluation: The Ground from Which We Rise», New Directions for Evaluation, 96: 3-8. Disponible en: https://doi.org/10.1002/ev.62.
  • Stephens, Anne, Ellen D. Lewis y Shravanti Reddy. 2018a. Inclusive Systemic Evaluation for Gender Equality, Environments and Marginalized Voices. ONU Mujeres. Disponible en: https://bit.ly/2StM80j [consulta: 23 de febrero de 2019].
  • Stephens, Anne, Ellen D. Lewis y Shravanti Reddy. 2018b. «Towards an Inclusive Systemic Evaluation for the SDGs: Gender equality, Environments and Marginalized voices (GEMs)», Evaluation 24 (2): 220-236. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1356389018766093.
  • Stufflebeam, Daniel y Anthony J. Shinkfield. 1987. Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Madrid: Paidós; MEC.
  • UNEG. 2011. Handbook for Integrating Human Rights and Gender Equality Perspectives in Evaluations in the UN System. Nueva York: UNEG. Disponible en: https://bit.ly/2ICK1rl [consulta: 23 de febrero de 2019].
  • Verloo, Mieke. 2006. «Multiple Inequalities, Intersectionality and the European Union», European Journal of Women’s Studies, 13 (3): 211-228. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1350506806065753.
  • Verloo, Mieke (ed.). 2018. Varieties of Opposition to Gender Equality in Europe. Nueva York: Routledge. Disponible en: https://doi.org/10.4324/9781315625744.
  • Weiss, Carol H. 1998. Evaluation. Methods for Studying Programs and Policies. Second Edition. Upper Saddle River (NJ): Prentice Hall.
  • Zermeño, Fabiola. 2012. Cerrando el círculo. Ruta para la gestión de evaluaciones de políticas públicas de igualdad de género. Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament y PNUD. Disponible en: https://bit.ly/2T47Z3k [consulta: 23 de febrero de 2019].