Un estudio descriptivo sobre la intensidad y la naturaleza de la competencia en el mercado de auditoría basado en las variaciones de cuota de mercado

  1. Ruiz Barbadillo, Emiliano
  2. Rodríguez Castro, Paula Isabel
  3. Biedma López, Estíbaliz
Revista:
Revista de Contabilidad y Tributación. CEF

ISSN: 2695-6896 2792-8306

Año de publicación: 2014

Número: 382

Páginas: 177-210

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de Contabilidad y Tributación. CEF

Referencias bibliográficas

  • Bain, J. S. [1951]: «Relation of profit rate to industry concentration», Quarterly Journal of Economics, n.º 65, págs. 293-324.
  • Baldwin, J. R. y Gorecki, P. K. [1989]: «Measures of market dynamics: concentration and mobility statistics for the Canadian manufacturing sector», Annales d’Economie et Statistique, n.o 15/16, págs. 315-332.
  • Basioudis, I. G. y Francis, J. R. [2007]: «Big 4 audit fee premiums for national and office-level industry leadership in the United Kingdom», Auditing: A Journal of Practice & Theory, n.o 26 (2), págs. 143-166.
  • Baumol, W. J. [1982]: «Contestable markets: An uprising in the theory of industry structure», American Economic Review, n.º 72, págs. 1-15.
  • Carrera, N.; Gutiérrez, I. y Carmona, S. [2005]: «Concentración en el mercado de auditoría en España: Análisis empírico del periodo 1990-2000», Revista Española de Financiación y Contabilidad, n.º 125, págs. 423-458.
  • Caso, C.; Martínez, A. y Rio, M. J. [2011]: «Los riesgos de concentración en el mercado de auditoría», Partida Doble, n.º 236, págs. 10-21.
  • Chan, D. [1999]: «"Low balling" and efficiency in a two period specialization model of auditing competition», Contemporary Accounting Research, n.º 16, págs. 609-642.
  • Competition Commission [2013]: Statutory Audit Services Market Investigation. Online. http://www.competition-commission.org.uk/assets/competitioncommission/docs/ 2011/ statutory-audit-services/provisional_findings_report.pdf
  • Danos, P. y Eichenseher, J. W. [1986]: «Long-term trends toward seller concentration in the US audit market», The Accounting Review, n.º 61 (4), págs. 633-650.
  • Davies, S. y Geroski, P. [1997]: «Changes in concentration, Turbulence and the Dynamics of Market Shares», Hardward College.
  • DeFond, M. y Lennox, C. [2011]: «The Effect of SOX on Small Auditor Exits and Audit Quality», Journal of Accounting and Economics, n.º 52 (1), págs. 21-40.
  • Dopuch, N. y Simunic, D. A. [1980]: «The nature of competition in the auditing profession: a descriptive and normative view», en Buckley, J. W. y Weston, J .G. (eds.), Regulation and the Accounting Profession. Lifetime Learning Publication, Belmont, CA.
  • Dunn, K.; Kohlbeck, M. y Mayhew, B. [2011]: «The Impact of the Big 4 Consolidation on Audit Market Share Equality», Auditing: A Journal of Practice & Theory, n.º 30 (1), págs. 49-73.
  • European Commission [2010]: Green paper: Audit policy: lessons from the crisis. Online: http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/docs/2010/audit/green_paper_audit_en. pdf, retrieved December, 2010.
  • Ferguson, A. C.; Francis, J. R. y Stokes, D. J. [2006]: «What matters in audit pricing: Industry specialization or overall market leadership?», Accounting and Finance, n.º 46 (1), págs. 97-106.
  • Francis, J. [2011]: «A Framework for Understanding and Researching Audit Quality», Auditing: A Journal of Practice and Theory, n.º 30 (2), págs. 125-152.
  • Francis, J. R.; Stokes, D. J. y Anderson, D. [1999]: «City Markets as a Unit of Analysis in Audit Research and the Re-Examination of Big 6 Market Shares», Abacus, n.º 35 (2), págs. 185-206.
  • FRC [2009]: «Choice in the UK Audit Market: 4.th Progress Report», Financial Reporting Council, London.
  • Fusillo, M. [2013]: «The Stability of Market Shares in Liner Shipping», Review of Industrial Organization, n.º 42, págs. 85-106.
  • García-Benau, M. A.; Ruiz Barbadillo, E. y Vico Martínez, A. [1998]: «Análisis de la estructura del bmercado de auditoría en España», Instituto de Contabilidad y Auditoría de Cuentas, Madrid.
  • García-Benau, M. A.; Ruiz Barbadillo, E. y Vico Martínez, A. [2000]: «Factores que condicionan la elección y el cambio de auditor en la empresa española», Spanish Accounting Review, n.º 3, págs. 49-80.
  • GAO [2008]: Audits of Public Companies: Continued Concentration in Audit Market for Large Public Companies Does Not Call for Immediate Action, (General Accounting Office) available at http://www.gao.gov/new.items/d08163.pdf
  • Geroski, P. A. y Toker, S. [1996]: «The turnover of market leaders in UK manufacturing industry, 1979-86», International Journal of Industrial Organization, n.º 14, págs. 141-158.
  • Hackenbrack, K. E. y Hogan, C. E. [2005]: «Client retention and engagement level pricing», Auditing: A Journal of Practice and Theory, vol. 24, n.º 1, págs. 7-20.
  • Hamilton, J.; Li, Y. y Stokes, D. [2008]: «Is the audit services market competitive following Arthur Andersen’s collapse?», Accounting and Finance, n.º 48 (2), págs. 233-258.
  • Kato, M. y Honjo, Y. [2006]: «Market Share Instability and the Dynamics of Competition: A panel Data Analysis of Japanese Manufacturing Industries», Review of Industrial Organization, n.º 28, págs. 165-182.
  • Koster, S.; Stel, A. y Folkeringa, M. [2010]: «Start-ups as drivers of market mobility: an analysis at the region-sector level for the Netherlands», Small Bus Econ.
  • Kwon, S. Y. [1996]: «The impact of competition within the client’s industry on the auditor selection decision», Auditing: A Journal of Practice and Theory, 1 n.º 5 (1), págs. 53-70.
  • Martínez, A.; Caso, C. y Rio, M. J. [2005]: «Las Sociedades Cotizadas y la concentración del mercado de auditoría», Partida Doble, n.º 170, págs. 84-96.
  • Moizer, P. y Turley, S. [1987]: «Surrogates for audit fees in concentration studies-a research note», Auditing: A Journal of Practice & Theory, n.º 7 (1), págs. 118-123.
  • Numan, W. y Willekens, M. [2012]: «An empirical test of spatial competition in the audit market», Journal of Accounting and Economics, n.º 53 (1), págs. 450-465.
  • Oxera [2006]: Competition and Choice in the UK Audit Market. Department of Trade and Industry/Financial Reporting Council, London.
  • Panzar, J. C. y Rosse, J. N. [1987]: «Testing for monopoly equilibrium», Journal of Industrial Economics, n.º 35, págs. 443-456.
  • Sakakibara, M. y Porter, M. E. [2001]: «Competing at Home to Win Abroad: evidence from Japanese Industry», Review of Economics and Statistics, n.º 83, págs. 310-322.
  • Scherer, F. M. y Ross, D. [1990]: «Industrial market structure and economic performance», Houghton Mifflin Company, 3.a ed. Boston, MA.
  • Scherer, F. M. [1980]: «Industrial market structure and economic performance», Rand McNally, Chicago.
  • Shepherd, W. G. [1997]: «The Economics of Industrial Organization», 4.th edition, Prentice-Hall International, Nueva Jersey.
  • Simunic, D. [1980]: «The pricing of audit services: theory and evidence», Journal of Accounting Research, n.º 18 (1), págs. 161-190.
  • Tirole, J. [1988]: «The Theory of Industrial Organization», Boston. MA: MIT Press.
  • Yardley, J. A.; Kauffman, N. L.; Cairney, T. D. y Albrecht, W. D. [1992]: «Supplier behaviour in the US audit market», Journal of Accounting Literature, n.º 11, págs. 151-184.