Análisis de la conducta verbal del entrenador de fútbol en función de su formación federativa y del periodo del partido en categorías inferiores

  1. David Sánchez Oliva 1
  2. Pedro Antonio Sánchez Miguel 1
  3. Diana Amado Alonso 1
  4. Francisco Miguel Leo Marcos 1
  5. Tomás García Calvo 1
  1. 1 Universidad de Extremadura, España
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2010

Issue: 18

Pages: 24-28

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The aim of this study is to examine the differences regarding verbal instruction among football coaches from infantile and cadet category, taking into account as determinant variables their federative formation and the moment which is given that information. However, we analyzed four coaches, whom two of them had the federative license by the Extremeña Football Federation and two of them did not have it, and were measured their verbal conduct during a football match. After the registration of the data, we made the transcription of them with the purpose to establish the differences between groups. Through the data analyses, we showed significant differences with regard to the formation, whereas there were weak significant differences regarding the moment which the information was given. Finally, we emphasized the importance of the coach speech analysis in the scholar sport to optimize his work with respect to the instruction given to the players.

Bibliographic References

  • Bijou, S. W., Peterson, R. F., y Ault, M. H. (1968). A method to integrate descriptive and experimental field studies at the level of data and empirical concepts. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 175- 191.
  • Botelho, S., Mesquita, I., y Moreno, M. P. (2005). A intervenção verbal do treinador de Voleibol na competição. Estudo comparativo entre equipas masculinas e femininas dos escalões de formação. Revista portuguesa de ciencias do desporto. 5(2), 174-183.
  • Conroy, D. E., y Coatsworth, J. D. (2006). Coach training as a strategy for promoting youth social development. The Sport Psychologist, 20(2), 128- 144.
  • Crispim-Santos A., y Rodríguez J. J. (2008). Análisis de la instrucción del entrenador de fútbol. Comparación entre el instrucción de preparación y de competición. Fitness and Performance Journal, 7(2), 112-22.
  • Delgado, M. A. (1995). Intervención didáctica en primaria. Implicaciones en la formación del maestro especialista en E.F. Actas del I Congreso Nacional de E.F. de Facultades de CC de la Educación. (pp. 111-117). Sevilla: Wanceulen.
  • Feu, S., Ibáñez, S., Graça, A., y Sampaio, J. (2007). Evaluación psicométrica del cuestionario de orientación de los entrenadores en una muestra de entrenadores españoles de balonmano. Psicothema, 19(4), 699-705.
  • Fuentes, J. P., García, L., Sanz, D., Moreno, M. P., y Del Villar, F. (2005). Estudio del feedback docente de los entrenadores de tenis de alta competición. Kronos, Rendimiento en el deporte, 4(7), 56-62.
  • García Calvo, T., Sánchez, P.A., Leo, F.M., Sánchez Oliva, D., y Gómez, F.R. (2009). Escuela del Deporte: Una Campaña para la promoción de los valores del deporte. Consejería de los Jóvenes y el Deporte. Junta de Extremadura.
  • Isberg, J. (1999). Coaching during elite football games. En V. Hosek, P. Tilinger y L. Bilek (Eds). Proceedings of the 10th European Congress of Sport Psychology. Psychology of sport and exervise: enhancing the quality of life. (pp. 267-270). Prague: CharlesUniversity in Prague. Faculty of Psysical Education and Sports.
  • Leo, F. M., García Calvo, T., Sánchez, P. A., Sánchez Oliva, D., y Gómez, F. R. (2010). Análisis de las diferencias en la conducta verbal entre entrenadores de fútbol con formación y sin formación universitaria en la iniciación deportiva. Kronos. Rendimiento en el deporte. En prensa.
  • Lorenzo, J., Jiménez S., y Lorenzo, A. (2006). Análisis del discurso del entrenador estudio de un caso aplicado al baloncesto. Kronos. Rendimiento en el deporte, 4, 1-9.
  • Louro, H., y Nunes, D. (2007). Competências Profissionais entre Treinadores de Futebol. Influencia da Formação Académica. Libro de actas 1º Congreso Internacional de Jogos Desportivos. Oporto/ Portugal.
  • Louro, H., y Oliveira, L. (2007). Comportamento do treinador de futebol no proceso de treino – a influência da formação. Libro de actas 1º Congreso Internacional de Jogos Desportivos. Oporto/ Portugal.
  • Montero, A., Ezquerro, M., y Buceta, J. M. (2005). Variaciones de las conductas de los entrenadores infantiles a lo largo de la competición. Kronos, Rendimiento en el deporte, 4, 52-56
  • Moreno, M. P. (2001). Análisis y optimización de la conducta verbal del entrenador de voleibol durante la dirección de equipo en competición. Tesis Doctoral. Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • Moreno, M. P., Santos, J. A., Ramos, L. A., Sanz, D., Fuentes, J. P., y Del Villar, F. (2002). Aplicación de un sistema de codificación para el análisis de contenido de la conducta verbal del entrenador de voleibol. Motricidad. European Journal of Human Movement, 9, 119-140.
  • Ruiz-Risueño, J., y De la Cruz, E. (2008). El papel del entrenador en la capacidad decisional de los jugadores. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 13, 5-10.
  • Sanz, D., Fuentes, J. P., Moreno, M. P., Iglesias, D., y Del Villar, F. (2004). Influencia de un programa de superflexión reflexiva sobre la conducta verbal del entrenador de tenis en silla de ruedas de alta competición. Motricidad. European Journal of Human Movement, 12, 107-129.
  • Smoll, F. L., Smith, R. E., y Cumming, S. P. (2007). Effects of a psychoeducational intervention for coaches on changes in child athletes achievement goal orientations. Journal of Clinical Sport Psychology, 1, 23-46.
  • Torregrosa, M., Sousa, C., Viladrich, C., Villamarín F., y Cruz, J. (2008). El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Psicothema, 20, 2, 254-259.
  • Viciana, J., y Sánchez, M. A. (2002). Análisis del discurso de un entrenador de fútbol: comparación entre dos situaciones diferentes de competición. Motricidad: revista de ciencias de la actividad física y del deporte, 8, 161-173.
  • Viciana, J., y Zabala, M. (2004). El papel educativo y la responsabilidad de los entrenadores deportivos. Una investigación sobre las instrucciones a escolares en fútbol de competición. Revista de Educación, 335, 163-187.