Perfiles y competencias docentes requeridos en el contexto actual de la educación universitaria

  1. Álvarez Rojo, Víctor
  2. Asensio Muñoz, Inmaculada
  3. Clares López, José
  4. del Frago Arbizu, Rakel
  5. García Lupión, Beatriz
  6. García Nieto, Narciso
  7. García García, Mercedes
  8. Gil Flores, Javier
  9. González González, Daniel
  10. Guardia González, Soledad
  11. Ibarra Saiz, María Soledad
  12. López Fuentes, Rafael
  13. Rodríguez Diéguez, Antonio
  14. Rodríguez Gómez, Gregorio
  15. Rodríguez-Santero, Javier
  16. Romero Rodríguez, Soledad
  17. Salmerón Vílchez, Purificación
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2009

Issue Title: Orientación para el desarrollo de competencias

Volume: 20

Issue: 3

Pages: 270-283

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.20.NUM.3.2009.11502 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

Getting started the European Higher Education Area (EHEA); it brings about the need to implement some changes in university teachers teaching procedures. This paper presents some findings of a research study aimed firstly to stimate the suitability and importance for teaching in the EHEA of some teacher’s profiles; secondly we looked for the identification of core teaching competencies in that mentioned education context. In a previous research stage, 4 teachers’ profiles and 87 main teaching competencies have been identified; now we present the assessment of 61 senior professors (‘teaching experts’ – members of 5 spanish universities) about that profiles and competencies then identified; their opinions have been obtained through an on-line questionnaire. Research findings show three more valued teachers profiles, laveled as “multifunction teacher”, “teaching expert” and “research teacher”. Among the more valueted teaching competencies we find the competerncies for planning, implement and evaluate students learning; tutoring studentes and menagement competencies, as well as in-service teachers trainingcompetencies have not got such a high assessment scores.

Bibliographic References

  • Álvarez, V. y otros (2004). La enseñanza universitaria. Planificación y desarrollo de la docencia. Madrid. EOS.
  • Álvarez, V. y otros (2009). “Perfiles docentes para el espacio europeo de educación superior (EEES) en el ámbito universitario español”. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15 (1).
  • Bates, T. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de cen-tros universitarios. Barcelona. Gedisa.
  • Caballero, M. A. (2007). “La adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior como escenario para la reflexión sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje en el ámbito universitario: algunas propuestas para un cambio significativo”. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18 (2), 167-177.
  • Calderón, C. y Escalera, G. (2008). “La evaluación de la docencia ante el reto del Espacio Europeo de Educación Superior”. Educación XX1, 11, 237-256.
  • De Miguel, M. (2003). “Calidad de la enseñanza universitaria y desarrollo profesional del profesorado”. Revista de Educación, 331, 13-34.
  • Duart, J. M. y Sangrà, A. (2000). Aprender en la virtualidad. Barcelona. Gedisa.
  • Gilis, A., Clemet, M. – Laga, L. y Pauwels, P. (2008) “Establishing a competence profile for the role of studentcentred teachers in Higher Education in Belgium”. Research in Higher Education, 49(6), 531-554.
  • González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Final Report – Phase One. Bilbao. Universidad de Deusto. Consultado el 15 de julio en http://www.relint.deusto.es/TUNINGProject/index.htm
  • González-Sanmamed, M. (1995). Formación docente. Perspectivas desde el desarrollo del conoci-miento y la socialización profesional. Barcelona. PPU.
  • González-Sanmamed, M. (2001). “Evaluación, formación e innovación: el triángulo estratégico de la calidad”. Revista de Investigación Educativa, 19 (2), 649-658.
  • López, V. M. (2005). “Presentación. Evaluación, Aprendizaje y Docencia Universitaria. Su relación con el Espacio Europeo de Educación Superior”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8 (4).
  • Margalef, L. y Álvarez, J. M. (2005). “La formación del profesorado universitario para la innovación en el marco de la integración en el Espacio Europeo de Educación Superior”. Revista de Educación, 337, 51-70.
  • Martínez, P. y Echeverría, B. (2009). “Formación basada en competencias”. Revista de Investigación Educativa, 29 (1), 125-147.
  • Meroño, A. L. y Ruiz, C. (2006). “Estrategias de adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior a partir del conocimiento y actitud del profesorado universitario”. Revista de Investigación Educativa, 24 (1), 281-298.
  • Rodríguez, M. J. y Sánchez, A. B. (2002). “Competencias docentes del profesor universitario para el uso didáctico de recursos tecnológicos, ante el Espacio Europeo de Educación Superior”. Aula. Revista de Enseñanza e Investigación Educativa, 14, 31-50.
  • Roelofs, E. y Sanders, P. (2007). “Towards a framework for assessing teacher competence”. Euro-pean Journal of Vocational Training, 40 (1), 123-139.
  • Sangrà, A. y González-Sanmamed, M. (2004). La transformación de las universidades a través de las TIC: discursos y prácticas. Barcelona. Universitat Oberta de Catalunya.
  • Smith, K. S. y Simpson, R. D. (1995). “Validating Teacher Competencies for Faculty members in Higher Education: A national study using the Delphi method”. Innovative Higher Education, 19 (3), 223-234.
  • Tigelaar, E. H. y otros (2004). “The development and validation of a framework for teaching compe-tencies in Higher Education”. Higher Education: the International Journal of Higher Education and Educational Planning, 48 (2), 253-268).
  • Yániz, C. (2008). “Las competencias en el currículo universitario: implicaciones para diseñar el aprendizaje y para la formación del profesorado”. Red U. Revista de Docencia Universitaria, número monográfico I: Formación centrada en competencias. Consultado el 15 de julio de 2009 en:http://www.redu.m.es/Red_U/m1.
  • Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid. Narcea.