Percepciones del profesorado y alumnado del Programa de Cualificación Profesional Inicial (PCPI). desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje en programas de prevención del fracaso escolar en secundaria

  1. Maximiliano Ritacco Real 1
  2. Francisco J. Amores Fernández 2
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2016

Volume: 9

Issue: 18

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V9I18.1000 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

School failure in Secondary Education is one of the most serious problems that drag the Spanish educational system. The Initial Professional Qualification Programmes (PCPI) were designed to provide a second chance to failed students or at risk of educational exclusion in this stage. Starting from a mixed or hybrid method research developed in 50 educational centres, it is presented an analysis of the perceptions of teachers and students involved in these programs in the province of Granada, related to its usefulness in the current socio-educational context and their views on the teaching-learning process. The questionnaires were undertaken during the academic year 2011/2012. The entire population was invited, with a total sample of 213 teachers (62.13%) and 803 students (46.44%). Subsequently, we interviewed 12 teachers of PCPI belonging to public and private schools. The quantitative data analysis was performed at two levels, descriptive and inferential (contrast tests not parametric and factorial analysis). In addition, the program MAXQDA 11 was used for the treatment of qualitative data with a vertical analysis of each of the interviewees and a horizontal analysis which allowed us to establish relationships between the various categories and sub ​​-categories emerging. PCPI's greatest achievement is the change of attitude of the student related to the studio, and get a high percentage able to obtain the Secondary Education degree, especially considering the starting motivation of these children who have failed at earlier stages.

Bibliographic References

  • Aparisi, J., Marhuenda, F., Martínez, I., Molpeceres, Mª A., y Zacarés, J. J. (1998). El desarrollo psicosocial en el contexto educativo de los Programas de Garantía Social. Valencia: Universitat de València
  • Aramendi Jáuregui, P. y Vega Fuente, A. (2013). Los Programas de Cualificación Profesional Inicial. La perspectiva del alumnado del País Vasco. Revista de Educación, 360, 1-16.
  • Aramendi Jáuregui, P., Vega Fuente, A., y Santiago, K. (2011). Los programas de atención a la diversidad en la Educación Secundaria desde la perspectiva de los estudiantes: estudio comparado. Revista de Educación, 356, 185-209.
  • Calero, J. (dir.) (2007). Desigualdades socioeconómicas en el sistema educativo español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Creswell, J. (2003). Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, 2.a ed. Sage: Thousand Oaks.
  • García Fernández, A. (2006). La tutoría y la relación profesor-alumno en la formación para la inserción laboral. Revista de Educación, 341, 197-211.
  • Escudero, J. M., González, Mª T., Moreno, M., Nieto, J. M., y Portela, A. (2013). Estudiantes en riesgo, centros escolares de riesgo: Respuestas educativas al alumnado en situaciones de vulnerabilidad. Murcia: DM.
  • Jiménez, J. (1999). Descripción y análisis de una experiencia de garantía social. Contextos Educativos, 2, 229- 256.
  • Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa (IVEI) (2007). Abandono Escolar en 3º y 4º de la ESO. Bilbao: Departamento de Educación, Universidades e Investigación.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). BOE nº 238 04/10/1990.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE nº 108, 04/05/2006.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE nº 295, 19/12/2013.
  • Molpeceres, M. A. (1998). La disciplina y los hábitos de trabajo en la formación para la inserción laboral. En I. Martínez y F. Marhuenda (eds.). La experiencia educativa en los Programas de Garantía Social. Valencia: Universitat de València-Servicio de Publicaciones, 67-95.
  • Navarrete Moreno, L. (2007). Jóvenes y fracaso escolar en España. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Renes Ayala, V. (2008). Pobreza y marginación, ¿ocho millones de pobres? Documentación social, 149, 93-128.
  • Tashakkori, A. y Teddlie, C. (Eds.) (2010). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research, 2.a ed. Sage: Thousand Oaks.
  • Teese, R., et al. (2006). Equity in education thematic review: Spain, country note. OCDE.
  • Viguer, P. (2004). Optimización evolutiva. Madrid: Pirámide.
  • Zacarés, J. J. y Llinares, L. (2006). Experiencias positivas, identidad personal y significado del trabajo como elementos de optimización del desarrollo de los jóvenes. Lecciones aprendidas para los futuros Programas de Cualificación Profesional Inicial. Revista de Educación, 341, 123-147.