Éxito educativo del programa de cualificación profesional inicialConsideración e importancia de este programa como medida de prevención del fracaso escolar

  1. Francisco Javier Amores Fernández 1
  2. Maximiliano Ritacco Real 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
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    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

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  2. 2 Universidad de Zaragoza
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    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

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Revista:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Educación infantil (II)

Volum: 72

Número: 1

Tipus: Article

DOI: 10.35362/RIE72129 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista Iberoamericana de Educación

Resum

Initial Vocational Qualification Programs (PCPI) were designed to offer a second chance to failed students or at risk of educational exclusion in Secondary Education. This study, for which has been used a mixed or hybrid method research, has provided a number of results that offer a more complete vision on the usefulness of these “Educational reclosing” programs, in the centers of the province of Granada. Here the results on the perception of teachers involved on the educational success of the program are presented. Despite all these inherent failures to any measure directed to this achievement, we have to assess positively the program as the last opportunity for those students that due to different reasons have been excluded from the ordinary educational system. Students that fail not only due to difficulties in the learning process, or due to personal problems related to the familiar environment, but also because they crash against an Educational System that has been unable to provide them with the relevant responses to their requirements.

Informació de finançament

El presente estudio forma parte de una línea de investigación del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada, que desarrolló como Investigador Principal D. Antonio Bolívar Botía, Catedrático de Didáctica y Organización Escolar, a través de un Proyecto I+D+i de título “Estudiantes en riesgo de exclusión educativa en la ESO: Situación, programas y buenas prácticas en la Comunidad Autónoma de Andalucía”.

Finançadors

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