Capacidades del liderazgo pedagógico en la dirección escolar de centros ubicados en zonas de riesgo socialun estudio cualitativo

  1. Maximiliano Ritacco Real 1
  2. Francisco Javier Amores Fernández 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Revista mexicana de investigación educativa

ISSN: 1405-6666

Year of publication: 2019

Volume: 24

Issue: 81

Pages: 375-402

Type: Article

More publications in: Revista mexicana de investigación educativa

Abstract

Abstract This article addresses the pedagogical leadership of school administration, which is considered a factor of educational improvement. Through a case study of the administration of five schools in impoverished areas, the study focuses on the ability to develop pedagogical leadership. Semi-structured interviews were used to compile opinions. The process of structuring the information employed the technique of content analysis. As a result, categories emerged that represent the ability to develop pedagogical leadership. The categories were assigned indexes of frequency that were represented on graphs. In conclusion, grounded theory reflects the narrative that interprets the study results.

Bibliographic References

  • Anderson, Stephen. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Revista Psicoperspectivas. 9. 34-52
  • Ávila de Lima, Jorge. (2013). Por uma analise de conteudo mais fiavel. Revista Portuguesa de Pedagogia. 47. 7-29
  • Bolívar Botía, Antonio. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación. 3. 79-106
  • Bolívar, Antonio. (2012). Liderazgo pedagógico en los centros educativos: Competencias de equipos directivos, profesorado y orientadores. Universidad de Deusto. Bilbao.
  • Bolívar Botía, Antonio. (2014). Building school capacity: Shared leadership and professional learning communities. A research proposal. International Journal of Educational Leadership and Management. 2. 147
  • Bolívar, Antonio,López-Yáñez, Julián,Murillo, Francisco Javier. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas. Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes. 15-60
  • Brooks, Jeffrey S.,Normore, Anthony H.. (2015). Qualitative research and educational leadership: Essential dynamics to consider when designing and conducting studies. International Journal of Educational Management. 29. 798-806
  • Day, Christopher,Gurr, David. (2014). Leading school successfully. Stories from the field. Routledge. Londres.
  • Day, Christopher,Sammons, Pam,Hopkins, David,Harris, Alma,Leithwood, Kenneth,Gu, Qing,Brown, Eleanor. (2010). 10 strong claims about effective school leadership. National College for Leadership of Schools and Children’s Services. Nottingham.
  • Elmore, Richard. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Fundación Chile. Santiago.
  • Flick, Uwe. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata. Madrid.
  • Gago, Francisco. (2006). La dirección pedagógica en los institutos de enseñanza secundaria. Un estudio sobre liderazgo educacional. Centro de Investigación y Documentación Educativa. Madrid.
  • (2006). Gobierno de España Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado.
  • (2013). Gobierno de España Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado.
  • González, María Teresa. (2014). El liderazgo para la justicia social en organizaciones educativas. Revista Iberoamericana de Educación para la Justicia Social. 3. 85-106
  • Guba, Egon,Lincoln, Yvonna. (2004). Handbook of qualitative research. Sage. Londres.
  • Harris, Alma,Adams, Donnie,Jones, Michelle,Muniandy, Vasu. (2015). System effectiveness and improvement: The importance of theory and context. School Effectiveness and School Improvement. 26. 1-3
  • Hopkins, David. (2007). Every school a great school. Open University Press. Maidenhead.
  • Ko, James,Hallinger, Philip,Walker, Allan. (2015). Exploring whole school versus subject department improvement in Hong Kong secondary schools. School Effectiveness and School Improvement. 26. 215
  • (2007). Junta de Andalucía Ley autonómica 17/2007, de 10 de diciembre, de Educación de Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía.
  • McCray, Carlos,Beachum, Floyd. (2014). School leadership in a diverse society. IAP. Charlotte.
  • Moral Santaella, Cristina,Amores Fernández, Francisco Javier. (2014). Arquitectura resistente determinante del liderazgo pedagógico en los centros de secundaria. Bordón. 66. 121
  • Moral Santaella, Cristina,Amores Fernández, Francisco Javier,Ritacco Real, Maximiliano. (2016). Liderazgo distribuido y capacidad de mejora en centros de educación secundaria. Estudios sobre Educación. 30. 1-22
  • Ortí, Alfonso. (1995). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis. Madrid.
  • Popkewitz, Thomas. (1988). Paradigmas e ideología en la investigación educativa. Mondadori. Madrid.
  • Riley, Kathryn. (2013). Leadership of place. Stories from schools in the US, UK and South Africa. Bloomsbury Academic. Londres.
  • Ritacco Real, Maximiliano. (2011). El liderazgo de los centros educativos y las buenas prácticas ante el fracaso escolar y la exclusión social en la comunidad autónoma de Andalucía. Revista Española de Investigación en Educación. 9. 157
  • Ritacco Real, Maximiliano,Amores Fernández, Francisco. (2012). Buenas prácticas en el ámbito educativo y el liderazgo de la escuela en contextos de mayor riesgo de exclusión escolar y social. Revista Iberoamericana de Educación. 56. 1-14
  • Ritacco Real, Maximiliano,Amores Fernández, Francisco Javier. (2016). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: Un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía. Educação e Pesquisa. 43. 1-18
  • Smith, Jonathan,Flowers, Paul,Larkin, Michael. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research. Sage. Londres.
  • Strauss, A.,Corbin, J.. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia. Antioquia.
  • Thoonen, Erik,Sleegers, Peter,Oort, Frans,Peetsma, Thea. (2012). Building school-wide capacity for improvement: The role of leadership, school organizational conditions, and teacher factors. School Effectiveness and School Improvement. 23. 441
  • Vallés, Miguel. (2009). Entrevistas cualitativas. CIS. Madrid.
  • Walker, Allan David,Lee, Moo,Bryant, Darren. (2015). How much of a difference do principals make? An analysis of beetwen-schools variation in academic achievement in Hong Kong public secondary schools. School Effectiveness and School Improvement. 25. 602
  • Weiss, Eduardo. (2017). Hermenéutica y descripción densa versus teoría fundamentada. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 22. 637