Educar en contextos de exclusión socialnecesidades y cambios desde la perspectiva del profesorado. Un estudio de casos en la provincia de Granada

  1. Amores Fernández, Francisco Javier
  2. Luengo Navas, Julián Jesús
  3. Ritacco Real, Maximiliano
Revue:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Année de publication: 2012

Titre de la publication: La autoestima del profesorado

Volumen: 12

Type: Article

D'autres publications dans: Revista Fuentes

Résumé

In schools located in contexts of social exclusion, the goals of education professionals focus, among other things, in provide pathways to respond to the demands of training by promoting social cohesion. His achievement, in many cases is complicated by several issues. Therefore, using a qualitative methodology, we approach to three Secondary Schools (IES) publicly funded and located in areas at risk of social exclusion in the autonomous community of Andalusia in order to identify and analyze the main problems and needs that hinder the achievement of educational objectives proposed by the schools and teachers. At the end of the methodological process, emerge as part of the research results, the category needs and changes to optimize the educational development of students at risk of social exclusion. After its analysis it was possible to identify five sub-categories that pointed to different dimensions of it, among them we can mention the school organization, the relationship with families, resources, teacher training, [and] the itineraries of student learning. In short, it provides a detailed description of requirements and changes to optimize the educational development of students at risk of social exclusion in three specific high schools that can help teachers to improve the performance in this area.

Références bibliographiques

  • BAKER, B. (2002). The Hunt for Disability: The New Eugenics and the Normalization of School Children, Teachers College Record, 104 (4) 663-703.
  • BOLÍVAR, A y ESCUDERO, J.M. (2008). Documento de trabajo para el análisis de buenas prácticas. Estudios de casos. Universidad de Murcia.
  • BOLÍVAR, A. y LÓPEZ CALVO, L. (2009). Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, vol. 13, nº 3, pp. 50- 78.
  • CARABAÑA, J. (2004). Ni tan grande, ni tan grave ni tan fácil de arreglar. Datos y razones sobre el fracaso escolar. Cuadernos de Información Económica, nº 180, pp. 131- 140.
  • CLAIRIN, R. y BRION, P. (2001). Manual de muestreo. Madrid/Salamanca: La Muralla/Hesperides.
  • DUBET, F. (2005). Exclusión Social, Exclusión Escolar. En, Luengo, J. (2004), Paradigmas de gobernación y de exclusión social en educación. México: Pomares.
  • ESCUDERO, J. (2009). Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, vol. 13, nº 3, pp. 107- 143.
  • JOHNSON, D. y RUDOLPH, A. (2001). Beyond Social Promotion and Retention: Five Strategics to Help Students Suceed. Naperville: IL Learning Point Associates. Disponible: www.ncrel.org
  • LOE. Ley Orgánica 2/ 2006, 3 de mayo, de Educación.
  • LÓPEZ, J. (2006). ¿A dónde va la teoría de la organización? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, vol. 10, nº 2, pp. 34- 75.
  • LÓPEZ CALVO, A., GONZÁLEZ BAREA, E. y BERNAL GALINDO, R. (2009). El currículum y la enseñanza, ¿qué se enseña y cómo al alumnado en situación de riesgo de exclusión? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, vol. 13, Nº 3, pp. 16-177.
  • LUENGO, J. (2004). Paradigmas de gobernación y de exclusión en la educación. México: Pomares.
  • LUENGO, J.; JIMÉNEZ, M. y TABERNER, T. (2009). Exclusión Social y Exclusión Educativa como fracasos. Conceptos y Líneas para su comprensión e investigación, Profesorado. Revista del currículum y formación del profesorado, vol. 13, nº 3, pp. 11-54.
  • MARTÍNEZ, M. (2006). La investigación cualitativa. Revista IIPSI. Facultad de psicología, vol. 9, nº 1, pp. 123-146.
  • MELTZOFF, J. (2000). Crítica a la investigación. Psicología y campos afines. Madrid: Alianza Editorial.
  • PORTA, L. (2003). La investigación cualitativa: El Análisis de Contenido en la investigación educativa. Disponible: http://www.uccor.edu.ar/paginas/reduc /porta.pdf
  • RANSON, S. (2000). Le nouvel apprentissage au service de l´insertion: Vers une gouvernance communautaire dans les zones d´action educative. OECD.
  • SEN, A. (2000). Social Exclusion: concept, application, and scrutiny. Philippines. Asian Development Bank. Manila.
  • SUBIRATS, J. (2004). Pobreza y exclusión social. Un análisis de la realidad Española y europea. Barcelona: Fundación la Caixa.
  • TEZANOS, J. (2001). Tendencias en desigualdad y exclusión social. Tercer Foro sobre Tendencias Sociales. 2ª edición actualizada y ampliada, Madrid: Sistema.
  • VALLÉS, M. (2009). Entrevistas Cualitativas. Cuadernos Metodológicos. Madrid: CIS.
  • VÉLAZ de MEDRANO, C. (2005). Cómo prevenir el rechazo y la exclusión social. Cuadernos de Pedagogía, nº 348, julio/agosto. págs. 58-61.
  • VALLEJO RUIZ, M. y BOLARÍN MARTÍNEZ, J. (2009). Los programas de atención a la diversidad y los centros de educación secundaria: claves organizativas, recursos, adscripción del profesorado y valoración de los programas por el profesorado. Profesorado: Revista del Currículum y Formación del Profesorado, vol. 13, nº 3, pp. 143-156.