Inteligencia emocional en la adolescenciaMotivación y actividad física

  1. Miguel Vaquero Solís 1
  2. Diana Amado Alonso 2
  3. David Sánchez Oliva 1
  4. Pedro Antonio Sánchez Miguel 1
  5. Damián Iglesias Gallego 1
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Year of publication: 2020

Volume: 20

Issue: 77

Pages: 119-131

Type: Article

DOI: 10.15366/RIMCAFD2020.77.008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Abstract

The aim of this research was to examine the relationship between motivation, physical activity and emotional intelligence, and test in which degree physical activity influences on emotional intelligence. A sample size of 431 individuals (12-16 years old) from different schools participated in the study. Levels of self-determination, physical activity and emotional intelligence were assessed. Results showed significant relationships between physical activity, levels of self-determination and interpersonal, adaptability and mood state dimension from the emotional intelligence. Moreover, regression analysis revealed that physical activity levels predicted interpersonal, adaptability and mood state dimensions from the emotional intelligence. In conclusion, our study highlights the importance of mood and emotional adaptability, accompanied by more self-determined levels of motivation, in the performance of physical activity. 

Bibliographic References

  • Ader, R. (2001). Psychoneuroimmunology. Current Directions in Psychological Science, 10(3), 94-98.
  • Al Sudani, A. A. D. y Budzynska, K. (2015). Emotional intelligence, physical activity and coping with stress in adolescents. International Journal of Science Culture and Sport, 3(2), 98-104. doi:10.5281/zenodo.1001774
  • Bar-On, R. y Parker, J.D.A. (2000). The Bar-On Emotional Quotient Inventory: Youth Version (EQ-i:YV). Technical Manual (translated to Spanish by C. M. Caraballo y O. Villegas). Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
  • Bhullar, N., Schutte, N. S. y Malouff, J. M. (2013). The nature of well-being: The roles of hedonic and eudaimonic processes and trait emotional intelligence. The Journal of Psychology, 147(1), 1-16. doi:10.1080/00223980.2012.667016
  • Biddle, S.J. y Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: A review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886-895. doi:10.1136/bjsports-2011-090185
  • Cechini, J .A., Méndez-Giménez, A., y García Romero, C (2018). Validación del cuestionario de inteligencia emocional en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 27(1), 87-96.
  • Cera, E., Almagro, B. J., Conde, C. y Sáenz-López, P. (2015). Inteligencia emocional y motivación en educación física en secundaria. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27, 8-13.
  • Conde, C. y Almagro, B. J. (2013). Estrategias para desarrollar la inteligencia emocional y la motivación en el alumnado de Educación Física. E-motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (1), 212-220.
  • De Benito, M. M. y Luján, J. I. G. (2013). Inteligencia emocional, motivación autodeterminada y satisfacción de necesidades básicas en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 39-44.
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2016). Ability emotional intelligence, depression, and well-being. Emotion Review, 8(4), 311-315.doi: 10.1177/1754073916650494
  • Ferrándiz, C., Hernández, D., Bermejo, R., Ferrando, M. y Sáinz, M. (2012). La inteligencia emocional y social en la niñez y adolescencia: validación castellana de un instrumento para su medida. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 309-339. doi: 10.1387/Rev.Psicodidact.2814
  • Ferrando, M., Prieto, M. D., Almeida, L. S., Ferrandiz, C., Bermejo, R., Lopez-Pina, J. A., et al. (2011). Trait Emotional Intelligence and Academic Performance: Controlling for the Effects of IQ, Personality, and Self-Concept. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(2), 150-159.doi: 10.1177/0734282910374707
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books
  • Goleman, D. (2000). Estilos de liderazgo. Harvard Business Review.
  • Kowalski, K. C., Crocker, P. R. y Donen, R. M. (2004). The physical activity questionnaire for older children (PAQ-C) and adolescents (PAQ-A) manual. College of Kinesiology, University of Saskatchewan, 87(1), 1-38.
  • Ladino, P. K., González-Correa, C. H., González-Correa, C. A. y Caicedo, J. C. (2016). Ejercicio físico e inteligencia emocional en un grupo de estudiantes universitarias. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(1), 31-36.
  • Li, G. S. F., Lu, F. J. y Wang, A. H. H. (2009). Exploring the relationships of physical activity, emotional intelligence and health in Taiwan college students. Journal of Exercise Science & Fitness, 7(1), 55-63.
  • Markland, D. y Tobin, V. (2004). A modification to Behavioural Regulation in Exercise Questionnaire to include an assement of amotivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26(2), 191-196. doi: 10.1123/jsep.26.2.191
  • Martínez-Gómez, D., Martínez-de-Haro, V., Pozo, T., Welk, G. J., Villagra, A., Calle, M. E y Veiga, O. L. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista Española de Salud Pública, 83(3), 427-439.
  • Mayer, J. D. (2001). Emotion, Intelligence and Emotional Intelligence. Handbook of affect and social cognition. J.P. Forgas.
  • Mayer, J. D., y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-34). New York: Harper Collins.
  • Mayer, J. D., Salovey, P., y Caruso, D. R. (2008). Emotional intelligence: new ability or eclectic traits? American Psychologist, 63, 503-517. doi:10.1037/0003-055x.63.6.503
  • Méndez-Giménez, A., Cecchini, J. A. y Fernández-Río, J. (2016). Pasión por el deporte, actividad física vigorosa y satisfacción con la vida. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 73-79.
  • Moreno, J.A., Cervelló, E. y Martínez, A. (2007). Measuring self-determination motivation in a physical fitness setting; validation of the Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-2 (BREQ-2) in Spanish sample. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 47(3), 366-378.
  • Murcia, J. A., Silva, F. B., Pardo, P. J., Sierra, A. C. y Hernández, E. H. (2016). Motivación, frecuencia y tipo de actividad en practicantes de ejercicio físico/Motivation, frequency and activity type in physical exercise practitioners. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 12(48), 649-662.
  • Newman DA, Joseph DL, MacCann C. (2010) Emotional intelligence and job performance: the importance of emotion regulation and emotional labor context Industrial and Organizational Psychology, 3(2),159–164.doi:doi.org/10.1111/j.1754-9434.2010.01218.x
  • Petrides KV. (2010). Trait emotional intelligence theory. Industrial and Organizational Psychology. 3(2),136–139.doi: 10.1111/j.1754-9434.2010.01213.x
  • Romero, N. A. R., Guajardo, J. G., y Nava, J. M. F. (2017). Competencias socioemocionales como predictoras de conductas prosociales y clima escolar positivo en adolescentes. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (88), 77-90.
  • Ros, A., Moya, F. y Garcés de Los Fayos, E. (2013). Inteligencia emocional y deporte: situación actual del estado de la investigación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 105-112.
  • Ruiz-Juan, F., Ortiz-Camacho, M. M., García-Montes, M. E., Baena-Extremera, A., y Baños, R. (2018). Predicción transcultural del clima motivacional en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 18 (69) pp. 165-183.doi:10.15366/rimcafd2018.69.01
  • Sánchez-Gutiérrez, G. y Araya-Vargas, G. (2014). Atención plena, inteligencia emocional, género, área de estudio y reporte de ejercicio en estudiantes universitarios costarricenses. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(1), 19-36.
  • Saleem, S. y Mahmood, Z. (2013). Mental health problems in university students: A prevalenve study. FWU Journal of Social Sciences, 7(2), 124-130
  • Singh, H. (2017). Relationship between leisure-time physical activity and emotional intelligence in female university students: A correlational. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3 (10), 209-216. doi:10.5281/zenodo.1001774.
  • Solomon-Moore, E., Sebire, S., Thompson, JL., Zahra, J., Lawlor, DA. Y Jago, R. (2017). Are parents’ motivations to exercise and intention to engage in regular family-based activity associated with both adult and child physical activity? BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 2(1), e000137. doi:10.1136/bmjsem-2016-000137.
  • Teixeira, P. J., Carraça, E. V, Markland, D., Silva, M. N., y Ryan, R. M. (2012). Exercise, physical activity, and self-determination theory: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(1), 78–107. doi:10.1186/1479-5868-9-78
  • Zysberg, L. y Hemmel, R. (2017). Emotional Intelligence and Physical Activity. Journal of Physical Activity and Health, 15 (1), 53-56. doi:10.1123/jpah.2016-0654
  • Zamarripa, J., Castillo, I., Tomás, I., Tristán, J., y Álvarez, O. (2016). El papel del profesor en la motivación y la salud mental de los estudiantes de educación física. Salud mental, 39(4), 221-227. doi:10.17711/SM.0185-3325.2016.026