Del uso de las tecnologías de la comunicación a las destrezas en competencia mediática en las personas mayores

  1. maría del rocío cruz diaz
  2. sara román garcía
  3. francisco pavon rabasco
Journal:
Redes.com : revista de estudios para el desarrollo social de la Comunicación

ISSN: 1696-2079

Year of publication: 2015

Issue Title: Tecnologías y Educación

Issue: 12

Pages: 86-111

Type: Article

More publications in: Redes.com : revista de estudios para el desarrollo social de la Comunicación

Abstract

Increasing life expectancy creates great challenges and difficulties in a so- ciety that must respond uniform and global population aging. Our elders have aging "full of life" and many of their capacities are still to high perfor- mance. In this article we want to approach one of the principles of active aging, training throughout life, in particular the use and development of the skills and abilities to audiovisual media and technological resources. Thus, the results of a study on media literacy in adults and older Andalusian (Spanish) by quantitative and qualitative analysis of the use of Internet and media com- petence level of our elders, while they are collected describes some of the advantages that may incorporate ICT in the life of the mayor: interactivity, improved self-esteem, higher levels of social participation and improving in- tergenerational relations. In particular some of the data obtained from the questionnaire on media competence implemented during the years 2012 and 2013, the population of people over 55 living in the Autonomous Community of Andalusia (Spain) are analyzed. Results of the research project of the Andalusian (P10SEJ-5823) "The competence of the Andalusian audiovisual ci- tizenship. Strategies of media literacy in the digital entertainment company". Among the sample older adult participants were collected both in university classrooms of higher (university programs for older PUMs) as people without any academic links.

Bibliographic References

  • AGUADED, IGNACIO (2009). “El Parlamento Europeo apuesta por la alfabetización mediática”. Revista Comunicar, número 16. Huelva: Grupo Comunicar, pp. 7-8.
  • AGUADED, IGNÁCIO (2011). El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. [O grau de competência para os meios de comunicação entre os cidadãos andaluzes]. Huelva: Grupo Comunicar Ediciones/Ágora, Universidad de Huelva http://issuu.com/grupo-comunicar/docs/competencia-mediatica (Última consulta: 17 de marzo de 2015)
  • AGUADED, IGNACIO Y CRUZ-DIAZ, ROCÍO (2014). “O grau de competência em comunicação audiovisual entre os cidadãos da Andaluzia (Espanha)”. Revista Comunicação & Educação, número 19. Brasil: Universidad de São Paulo, pp. 67-72. http://goo.gl/vdk3fy (http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i1p67-72) (Última consulta: 9 de abril de 2015).
  • AGULLO TOMAS, SILVERIA (2001). Mayores, actividad y trabajo en el proceso de envejecimiento y jubilación: una aproximación psico-sociológica. Madrid. IMSERSO.
  • BRU RONDA, CONCEPCIÓN. Y LÓPEZ, ANGEL (2014).Uso de las TIC en los programas Universitarios para personas mayores. Universidad de Alicante. Disponible: http://goo.gl/SxSsHL (Última consulta: 27 de abril de 2015).
  • CASTELLS, MANUEL. (2001). La galaxia Internet. Madrid: Areté.
  • COMISIÓN EUROPEA (2000). COM(2000 318final). Programa e-learning. Concebir la educación del futuro. Lisboa: UE. http://www.usc.es/tecnoeduc/docs/comision_europea_2000.pdf (Última consulta: 27 de abril de 2015)
  • COMISIÓN EUROPEA (2013). Programa de Aprendizaje Permanente (PAP/LLLP 2007/2013). Bruselas. UE. http://www.oapee.es/dctm/weboapee/servicios/documentos/2013/part1es.pdf?documentId=0901e72b8145e8e6 (Última consulta: 27 de abril de 2015).
  • CONTRERAS PULIDO, PALOMA, MARFIL CARMONA, RAFAEL Y ORTEGA, JUANA MARÍA (2014). “La competencia mediática de las personas mayores andaluzas: retos para una inclusión social plena”. Revista Historia y Comunicación Social. Vol. 19. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. pp. 129-142 (http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44946)
  • CRUZ DÍAZ, ROCÍO, MORENO-CRESPO, PILAR Y REBOLLEDO GÁMEZ, TERESA (2013). “Formación universitaria de mayores. Un análisis del Aula Abierta de Mayores desde la perspectiva del alumnado”. Revista Hekademos, 14, Año VI, Diciembre. Sevilla: AFOE. pp. 41-51.
  • CRUZ DÍAZ, ROCÍO Y ACOSTA SORIANO, SARAY (2010). “Vocabulario intergeneracional. Un intercambio entre mayores y alumnos en las aulas”. Revista Cuestiones Pedagógicas, número 20. Sevilla: Universidad de Sevilla. pp. 247-268.
  • CRUZ DÍAZ, ROCÍO (2003). “La comunicación no verbal en contextos educativos. De lo que dicen las miradas”. Revista Comunicar, número 20. Huelva: Grupo Comunicar. pp. 188-194.
  • FERRÉS, JOAN (2006). “La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores”. Revista Quaderns del CAC, número 25. Barcelona: Consell de l`Audiovisual de Catalunya, pp. 9-18.
  • FERRÉS, JOAN (2007). “La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores”. Revista Comunicar, número 29. Huelva, Grupo Comunicar, pp. 100-107.
  • FERRÉS, JOAN et al. (2011). Competencia mediática, Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Madrid. Instituto de Tecnología Educativa. Ministerio de educación.
  • FERRÉS, JOAN Y PISCITELLI, ALEJANDRO (2012). “La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores”. Revista Comunicar, número 38. Huelva, Grupo Comunicar, pp. 75-82. (DOI: 10.3916/C38-2012-02-08).
  • GARCÍA ARROYO, MARIA JESÚS (2001). “La participación educativa de las personas mayores y la calidad de vida”. En Actas del III Encuentro Nacional de Programas Universitarios para Personas Mayores. Salamanca. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
  • GUTIÉRREZ MARÍN, ALFONSO. Y TYNER, KATHLEEN (2012). “Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital”. Revista Comunicar, número 38. Huelva: Grupo Comunicar, pp. 31-39.(DOI: 10.3916/C38-2012-02-03).
  • MACÍAS GONZÁLEZ, LIBERTO Y MANRESA YEE, CRISTINA. (2013). “Mayores y nuevas tecnologías: motivaciones y dificultades”. Revista Ariadna; cultura, educación y tecnología número 1, Castellón: Universidad Jaume I,pp. 6-11. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/Ariadna.2013.1.13
  • MARTÍNEZ, ROBERTO, CABECINHAS, ROSA Y LOSCERTALES, FELICIDAD (2011). “Mayores Universitarios en la Red”. Revista Comunicar, número 37. Huelva: Grupo Comunicar, pp. 89-95. (DOI: 10.3916/C37-2011-02-09).
  • PAVÓN, FRANCISCO (2000). “Tecnologías avanzadas: nuevos retos de comunicación para los mayores”. Revista Comunicar, número 15, Huelva: Grupo Comunicar, pp. 133-139.
  • PAVÓN, FRANCISCO Y CASANOVA, JUAN (2008). “Enseñar desde la escuela y la familia a ver TV”. Revista Comunicar, número 31, Huelva: Grupo Comunicar, pp. 265-268. (DOI: 10.3916/c31-2008-03-004)
  • PAVÓN, FRANCISCO Y CASANOVA, JUAN (2006). “Telefonía móvil y personas mayores: la accesibilidad como derecho”. Revista RELATEC Revista latinoamericana de tecnología educativa, Número 5, Vol. 2, pp. 385-395.
  • RAMÍREZ GARCÍA, ANTONIA, RENÉS ARELLANO, PAULA Y SÁNCHEZ CARRERO, JAQUELINE (2013). “Educación artística y competencia mediática en el curriculum de Educación primaria”. Revista Historia y Comunicación Social, Vol. 8. Número Especial octubre, Madrid. Universidad Complutense, pp. 673-686.
  • VILAPLANA PRIETO, CRISTINA (2013). “¿Es la jubilación un buen momento para aprender informática?”. Revisa Ariadna; cultura, educación y tecnología, número 1, Castellón: Universidad Jaume I. pp. 77-82. (DOI: http://dx. doi.org/10.6035/Ariadna.2013.1.13)