Physical and economic impacts due to sea level changes and wind-waves around the Balearic Islands

  1. Rodríguez Enríquez, Alejandra
Dirigida por:
  1. Angel Bujosa Bestard Director/a
  2. Marta Isabel Marcos Moreno Director/a

Universidad de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 29 de noviembre de 2019

Tribunal:
  1. Javier Benavente González Presidente
  2. Juan Manuel Sayol España Secretario/a
  3. Francesca Ribas Prats Vocal

Tipo: Tesis

Resumen

Aquesta tesi investiga i quantifica els impactes causats pel canvi climatic a les ` costes de Illes Balears (Mediterrania occidental) des d’un punt de vista tant f ` ´ısic com economic. Dos mecanismes f ` ´ısics, els quals suposen una amenac¸a per a les zones costaneres, son considerats en aquest treball: l’augment del nivell mitj ´ a del mar i ` l’onatge. Els seus impactes s’avaluen, tant de forma separada com conjuntament, en tres casos d’estudi que han estat seleccionats per la disponibilitat d’observacions d’onatge costaner, posicio de l ´ ´ınia de platja i topo-batimetries: dues platges urbanes (ubicades a l’illa de Mallorca) i una platja natural (a l’illa de Menorca). La rellevancia de les costes ` arenoses a les Illes Balears, i en general en les comunitats costaneres de la Mediterrania, ` es evident en termes de protecci ´ o costanera, per ´ o tamb ` e des d’un punt de vista econ ´ omic ` ja que el turisme de sol i platja es la principal activitat econ ´ omica de la regi ` o. ´ Els impactes f´ısics a les platges s’estudien mitjanc¸ant l’us de models num ´ erics amb ` els quals es simula el retroces de la l ´ ´ınia de costa, l’erosio i la vulnerabilitat de les ´ platges com a resultat de l’augment esperat del nivell mitja del mar i els canvis en ` l’onatge fins al 2100. La metodologia i les premisses aplicades varien depenent dels processos hidro- i morfodinamics necessaris per estudiar els impactes costaners en cada ` cas. A mes, abans d’executar els models num ´ erics sota condicions oce ` aniques futures, ` les simulacions numeriques s ` on validades amb observacions en els casos en qu ´ e` es´ possible. Els nostres resultats per a les platges urbanes, les quals presenten passeigs mar´ıtims i edificis darrere d’elles i per tant, un alt nivell d’antropitzacio, indiquen una ´ perdua permanent de la platja d’aproximadament la meitat de la seva ` area actual. A ` mes, l’ ´ area de platja afectada per la inundaci ` o augmenta fins gaireb ´ e la seva totalitat ´ en condicions de tempesta. En altres paraules, les platges urbanes son incapaces de ´ respondre a canvis de llarg termini en les forces oceaniques. En el cas de la platja ` natural, els nostres resultats anticipen un retroces, per ´ o no p ` erdua, que comporta la ` desaparicio de l’ ´ area dunar localitzada darrere. Un resultat destacable ` es la import ´ ancia ` de simular les caracter´ıstiques morfologiques de la platja, les quals tenen un paper clau ` en les taxes d’erosio de la platja. ´ L’impacte economic del turisme de sol i platja es mesura mitjanc¸ant una aplicaci ` o´ d’experiments d’eleccio. M ´ es concretament, els resultats del retroc ´ es de la l ´ ´ınia de costa obtinguts a l’estudi de les platges urbanes s’utilitzen per estimar la perdua de ` benestar que els turistes experimentarien en un escenari futur caracteritzat per una reduccio de la superf ´ ´ıcie de platja, a mes i dos altres canvis ambientals provocats pel canvi ´ climatic. El perfil socioecon ` omic i de viatge dels turistes, aix ` ´ı com les preferencies dels ` turistes per a diferents pol´ıtiques dirigides a reduir els impactes del canvi climatic, es ` van obtenir mitjanc¸ una enquesta realitzada ala temporada alta de 2016 a l’aeroport de Palma (Mallorca). En general, els resultats mostren que els turistes de sol i platja tenen una disposicio a pagar positiva per reduir els impactes del canvi clim ´ atic. Al mateix ` temps, el model logit mixt, que captura l’heterogene¨ıtat de preferencies entre els in- ` dividus, permet observar que la perdua de benestar dels turistes varia en funci ` o de les ´ seves caracter`ıstiques socioeconomiques i de viatge.