Hábitos de lectura y consumo de información de los adolescentes en el ámbito digital

  1. Tabernero Sala, Rosa 1
  2. Álvarez Ramos, Eva 2
  3. Heredia Ponce, Hugo 3
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  3. 3 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revista:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: Investigaciones Sobre Lectura

Número: 13

Páginas: 72-107

Tipo: Artículo

DOI: 10.37132/ISL.V0I13.302 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Investigaciones Sobre Lectura

Resumen

The present work tries to echo how the communicative metamorphoses occurred in the last years, inferring in the reading habits and in the consumption of information in a general way and more specifically in adolescents. The analysis will start from the report prepared by the writers’ guild 2018 (2019), since it allows us to monitor the state of reading habits and book purchases in a generalized way in Spain. Then, apply what has been poured out to young people extensively and, finally, materializing by extrapolating all the data analyzed to the geographical area of Cádiz adolescents and their position in relation to the rest of Spanish adolescents. Gender variables will also be taken into account in a very special way, to see if there is a certain preference depending on the sex of the reader in the choice of medium (digital or analogue) and if within the digital medium there are discrepancies in the type of text read. We will also check whether digital reading by young people is reduced exclusively to short texts and whether this choice can be derived from the very nature of digital. In the same way, we will pay special attention to the preferences of analogical reading versus digital reading, when we talk about long texts, again due to the personal nature of paper reading. We will analyze the reading frequency of the different digital media, as well as the choice of other shorter texts, categorized within the taxonomy of digital reading. Finally, we will take into account what types of readers with respect to reading frequency become from digital media. The idea is to draw up a panorama that shows how reading occurs among adolescents in the digital world, by definition, closer to their thoughts and feelings.

Referencias bibliográficas

  • Alejaldre, L., & Álvarez, E. (2018). Estrategias metacognitivas para la lectura en línea: estudio de caso de estudiantes tailandeses de ELE universitarios. Aula de Encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas, 20(2), 140-170. doi: 10.17561/ae.v20i2.8.
  • Álvarez, E., & Romero, M. F. (2018). Epitextos milénicos en la promoción lectora: morfología multimedia de la era digital. Letral, 20, 71-85. doi: 10.30827/RL
  • Álvarez, E., Heredia, H., & Romero, M. F. (2019). La Generación Z y las redes sociales. una visión desde los adolescentes en España. Espacios, 40(20), 9-21.
  • Barthes, R. (1994). La muerte de un autor. El susurro del lenguaje: Más allá de la palabra y de la escritura. Barcelona: Paidós, 65-71.
  • Canals, I. (1990). Introducción al hipertexto como herramienta general de información: concepto, sistemas y problemática. Revista española de documentación científica, 13(2), 685-709.
  • Chartier, R. (2005). El presente del pasado: escritura de la historia, historia de lo escrito. México: Universidad Iberoamericana.
  • Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.
  • Codina, L. (1997). El llibre digital. Una exploració sobre la información electrónica y el futur de l’edició. Barcelona: Centre d’Investigació de la Comunicación. Generalitat de Catalunya.
  • Codina, L. (1998). H de Hypertext, o la teoría de los hipertextos revisitada. Cuadernos de documentación multimedia, 6-7, 173-186.
  • Coiro, J. (2007). Exploring changes to reading comprehension on the Internet: Paradoxes and possibilities for diverse adolescent readers. Unpublished dissertation: University of Connecticut, s. p. Available in: https://search.proquest.com/docview/304864761
  • Cordón, J. A., Gómez, R., & Alonso, J. (2011). Gutenberg 2.0. La revolución de los libros electrónicos. Gijón: Trea. doi: 10.17533/udea.rib.v38n2a05.
  • Cordón, J. A., Carbajo, F. & Alonso, J. (Coords.) (2012). Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: mercado, servicios y derechos. Madrid: Pirámide.
  • Cordón, J. A., & Jarvio, A. O. (2015). ¿Se está transformando la lectura y la escritura en la era digital? Revista Interamericana de Bibliotecología, 38(2), 137-145.
  • Crovi, D. M. (2006). ¿Es internet un medio de comunicación? Revista digital universitaria, 7(6), 2-9. Available at: http://www.revista.unam.mx/vol.7/num6/art46/jun_art46.pdf
  • Deleuze G. & Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
  • Gama, R. L. (2003). Jogos eletrônicos e violência: Desvendando o imaginário dos screenagers. Revista da FAEEBA, 18(11), 437-446.
  • García-Roca, A. (2019). La lectura digital como actividad social y creativa: los fanfictions de Harry Potter. In J. M. de Amo Sánchez (Coord.), Nuevos modos de lectura en la era digital (pp. 75-96). Madrid: Síntesis.
  • González-Anleo, J. M. & López-Ruiz, J. A. (2017). Jóvenes españoles entre dos siglos 1984-2017. Madrid: Fundación SM.
  • Heredia, H. & Romero, M. F. (2019). Técnicas para la evaluación de la lectura y las TIC: tres cuestionarios para su diagnóstico. Campo Abierto, 38(1), 45-63.
  • Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos, 11, 7-20. doi: 10.18239/ocnos_2014.11.01.
  • Lluch, G. (2017). Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura. In F. Cruces (Dir.), ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores (pp. 28-51). Madrid– Barcelona: Fundación Telefónica – Ariel.
  • López, C. (2017). Entre la reproducción y la obsolescencia: investigaciones y prácticas con libros electrónicos y dispositivos de lectura en entornos educativos. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 7(12), 1-14.
  • Martínez, E., & González, A. M. (2010). La comunicación digital: nuevas formas de lecturaescritura. Revista Quaderns Digitals, 63, 1-18.
  • Merga, M. K. (2015). Are avid adolescent readers social networking about books? New Review of Children’s Literatura and Librarianship, 21(1), 1- 16.
  • McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Londres: Routledge & Kegan Paul.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Madrid: Pearson Educación.
  • Nielsen, J. (1995). Multimedia and hypertext: The Internet and beyond. Boston: Academic Press.
  • Peña, M. (2010). Entrevista con Roger Chartier. Las revoluciones del libro y la lectura: del códice al hipertexto. Alabe, 1, 1-7. doi: 10.15645/alabe.2010.1.8.
  • Pérez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
  • Piscitelli, A. (2002). Ciberculturas 2.0. En la era de las máquinas inteligentes. Buenos Aires: Paidós, Contextos.
  • Rovira, J. (2011). Literatura infantil y juvenil en internet: de la Cervantes Virtual a la LIJ 2.0. Herramientas para su estudio y difusión. Ocnos, 7, 137-151. doi: 10.18239/ocnos_2011.07.11.
  • Sánchez Mesa, D., & Baetens, J. (2017). La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la literatura comparada, los estudios culturales y los new media studies. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 27, 7-27.
  • Segre, C. (1985). Principios de análisis del texto literario. Barcelona: Crítica.
  • Tabernero, R. (2013). El booktrailer en la promoción de la lectura del relato. Quaderns de filologia. Estudis Literaris, 18, 211-222.
  • Unsworth, L. (2006). E-literature for children. Enhancing digital literacy learning. New York: Routledge.
  • Tseng, M. C. (2010). Factors that influence online reading: An investigation into EFL students’ perceptions. The Reading Matrix, 10(1), 96-105.
  • Vouillamoz, N. (2000). Literatura e hipermedia. La irrupción de la literatura interactiva: precedentes y crítica. Barcelona: Paidós.
  • Woodhead, N. (1991). Hypertext and Hypermedia: theory and applications. Boston: Addison
  • Wesley.Varela, L., Gradaílle, R., & Teijeiro, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educação e Pesquisa 42(4), 987-1000.