EvalCOMIX en Moodleun medio para favorecer la participación de los estudiantes en la e-Evaluación.

  1. Ibarra Saiz, María Soledad
  2. Cabeza Sánchez, Daniel
  3. León Rodríguez, Álvaro R
  4. Rodríguez Gómez, Gregorio
  5. Gómez Ruiz, Miguel Angel
  6. Gallego Noche, María Beatriz
  7. Quesada Serra, Victoria
  8. Cubero Ibáñez, Jaione
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2010

Issue: 24

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

The new educational context, implemented through the European Higher Education Area, implies new assessment methodologies based in competences assessment in which students play an active role, participating actively in their own assessment process. Nevertheless, Moodle just allows the assessment of teachers to students. In this study we show how to equip Moodle with the possibility of involving students in assessment, adding two new models: self-assessment and peer assessment. To do so, the tool used is EvalCOMIX, a web service designed specifically with this aim.

Bibliographic References

  • Boud, D. (2007). Reframing assessment as if learning were important. En D. Boud y N. Falchikov (Eds.), Rethinking Assessment in Higher Education. Learning for the longer term (pp. 14-25). Londres: Routledge.
  • Carless, D., Joughin, G., Liu, N.F. (2006). How Assessment supports learning: learningoriented assessment in action. Hong Kong: Hong Kong University Press.
  • Ministerio de Educación Cultura y Deporte (MECD) (2003). Documento-marco: La integración del sistema universitario Español en el Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Disponible en http://www.eees.es/pdf/Documento-Marco_10_Febrero.pdf. (Consultado el 02/06/2010)
  • Falchikov, N. (2005). Improving Assessment Through Student Involvement. Practical solutions for aiding learning in higher and further education. Londres: Routledge.
  • Gibbs, G. y Simpson, C. (2004). Conditions under which assessment supports students’ learning. Learning and Teaching in Higher Education, Issue 1.
  • Ibarra Sáiz, M.S. (Dir.) (2009). EvalCOMIX: Evaluación de competencias en un contexto de aprendizaje mixto. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, Cádiz. Disponible en http://minerva.uca.es/publicaciones/asp/docs/obrasDigitalizadas/evalcomix.pdf (Consultado el 02/06/2010)
  • Ibarra Sáiz, M.S. y Rodríguez Gómez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21 (2), 443-461.
  • Ibarra Sáiz, M.S., Rodríguez Gómez, G. y Gómez Ruiz, M.A. (en prensa). La evaluación entre iguales: beneficios y estrategias para su práctica en la universidad. Revista de Educación (aceptado: 21/06/2010).
  • JISC (2010). Effective Assessment in a Digital Age. A guide to technology-enhanced assessment and feedback. Disponible en http://www.jisc.ac.uk/media/documents/publications/effectivepracticedigitalage.pdf (Consultado el 25/09/2010)
  • Nicol, D. (2008). Transforming assessment and feedback: enhancing integration and empowerment in the first year. Scotland: Quality Assurance Agency.
  • Nicol, D. (2010). From monologue to dialogue: improving written feedback processes in mass higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35 (5), 501-517.
  • Rodríguez Gómez, G. e Ibarra Sáiz, M.S (Eds.) (2011, en prensa). e-Evaluación orientada al e-Aprendizaje estratégico en la universidad. Madrid: Narcea.
  • Rodríguez Gómez, G., Gómez Ruiz, M.A e Ibarra Sáiz, M.S. Luces y sombras de LAMS en la Evaluación del Aprendizaje Universitario. Actas de la conferencia Iberoamericana de LAMS 2008, Cádiz (2008).
  • Rodríguez Gómez, G, Ibarra Sáiz, M.S. y Gómez Ruiz, M.A. (2011, en prensa). eAutoevaluación en la universidad: Un reto para profesores y estudiantes. Revista de Educación (aceptado el 17/06/09).