Planificación e innovación de la evaluación en educación superiorla perspectiva del profesorado

  1. Victoria Quesada Serra 1
  2. Gregorio Rodríguez Gómez 1
  3. María Soledad Ibarra Sáiz 1
  1. 1 Universidad de Cádiz, España
Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2017

Volume: 35

Issue: 1

Pages: 53-70

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.35.1.239261 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

The objective of this paper is to analyse the perception of Lecturers about the planning and innovation of assessment. To do so, a survey research was implemented using the ActEval questionnaire. 427 lecturers have punctuated the degree in which considered that activities related to planning and innovation in assessment are important, as they feel competent to implement them and the frequency of application. Results show that lecturers considered the tasks related to planning and design and innovations in assessment as very important, they perceived themselves as competent to implement such practices, however, the implementation occurred at a slightly lower pace. The assessment tasks that received the lowest ratings in the importance and competence criterion were related with e-assessment, design of assessment tools, coordination among lecturers, professional development and training in assessment and continuous improvement of assessment. Significant differences were found depending on the years of teaching experience and the field of knowledge.

Bibliographic References

  • Biggs, J. (1999). Teaching for quality learning at university. Londres, Reino Unido: Open University Press.
  • Biencinto, C., Carpintero, E., Núñez, C., & García, M. (2013). Psychometric properties of the ActEval questionnaire on university teachers’ assessment activity. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 19, 1–15. doi:10.7203/relieve.19.1.2611
  • Bono, R., & Arnau, J. (1995). Consideraciones generales en torno a los estudios de potencia. Anales de Psicología, 11(2), 193-202.
  • Boud, D. (2010). Assessment 2020: Seven propositions for assessment reform in higher education. Sydney, Australia: Australian Learning and Teaching Council.
  • Gómez-Ruiz, M.A., Rodríguez-Gómez, G., & Ibarra-Sáiz, M.S. (2013). Desarrollo de las competencias básicas de los estudiantes de Educación Superior mediante la e-Evaluación orientada al aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 19(1), art. 1. doi: 10.7203/relieve.19.1.2457
  • Grupo de Investigación Evalfor (2011a). Experiencias innovadoras en el aprendizaje a través de la evaluación. EVALtrends 2011. Cádiz. Recuperado de: http://evaltrends. uca.es/index.php/publicaciones.html
  • Grupo de Investigación Evalfor (2011b. Experiencias innovadoras en la sistematización de la evaluación. EVALtrends 2011 Cádiz. Recuperado de: http://evaltrends.uca.es/ index.php/publicaciones.html
  • Grupo de Investigación Evalfor (2011c). Experiencias innovadoras de evaluación en la era digital. EVALtrends 2011 Cádiz. Recuperado de: http://evaltrends.uca.es/index. php/publicaciones.html
  • Hanauer, D., & Baurele, C. (2012). Facilitating Innovation in Science Education through Assessment Reform. Liberal Education. Recuperado de: https://www.aacu.org/liberaleducation/pkal
  • Hanna, D. (2002). La enseñanza universitaria en la era digital. ¿Es ésta la universidad que queremos? Madrid: Octaedro-EUB
  • Hargreaves, A. (1997). Cultures of teaching and educational change. En B.J. Biddle, T. Good & I. Goodson (Eds.), International handbook of teachers and teaching (pp. 12971319). Berlin, Alemania: Springer.
  • Ibarra Sáiz, M. S. (Dir.). (2008). EvalCOMIX: Evaluación de competencias en un contexto de aprendizaje mixto. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Kezar, A. (2011). What is the best way to achieve broader reach of improved practices in higher education?. Innovative Higher Education, 36(4), 235-247. Recuperado de: http://link.springer.com/article/10.1007/s10755-011-9174-z
  • López, M.C., Pérez-García, M.P., & Rodríguez, M.J. (2015). Concepciones del profesorado universitario sobre la formación en el marco del espacio europeo de educación superior. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 179-194. doi: http://dx.doi. org/10.6018/rie.33.1.189811
  • Martín, C., & Ruiz, C. (2005). Innovación docente en la Universidad en el marco del EEES. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 23, 171-190.
  • Miller, L. (1998). Redefining teachers, re-culturing schools: Connections, commitments and challenges. En A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan, & D. Hopkins (Eds.), International handbook of educational change (pp. 529-543). Berlín, Alemania: Springer.
  • Mingorance Arnáiz, C., & Calvo Bernardino, A. (2013). Los resultados de los estudiantes en un proceso de evaluación con metodologías distintas. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 275-293. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.15329
  • Murillo, F.J., & Hidalgo, N. (2015). Enfoques fundamentales de evaluación de estudiantes para la justicia social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 43-61. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol8-num1/art3.pdf
  • Perrota, C. (2014). Innovation in Technology-Enhanced Assessment in the UK and the USA: Future Scenarios and Critical Considerations. Technology, Pedagogy and Education, 23(1). doi: http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.20130838453
  • Quesada Serra, V., Rodríguez Gómez, G., & Ibarra Sáiz, M.S. (2013). ActEval: un instrumento para el análisis y reflexión sobre la actividad evaluadora del profesorado universitario. Revista de Educación, 362, 69-104. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2011-362-153
  • Rodríguez Gómez, G. (Dir.). (2009). EvalHIDA: Evaluación de Competencias con Herramientas de Interacción Dialógica Asíncronas (foros, blogs y wikis). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz. Recuperado de: http://www.tecn.upf.es/~daviniah/ evalhida.pdf
  • Rodríguez Gómez, G. (Coord.), Ibarra Sáiz, M.S., Dodero Beardo, J.M., Gómez Ruiz, M.A., Gallego Noche, B., Cabeza Sánchez, D... Martínez del Val, A. (2009). Developing the e-Learning-oriented e-Asessment. En A. Méndez Vilas, ASolano Martín, J. Mesa González, & J. A. Mesa González (Eds.) Proceedings of V International Conference on Multimedia and Information and Communication Technologies in Education (m-ICTE) (vol.1, pp.515-519). Lisboa, Portugal: Formatex.
  • Rodríguez Gómez, G., & Ibarra Sáiz, M.S. (2011). E-evaluación orientada al e-aprendizaje estratégico en la universidad. Madrid: Narcea.
  • Rodríguez-Gómez, G., Quesada-Serra, V., & Ibarra-Sáiz, M.S. (2016). Learning-oriented e-assessment; the effects of a training and guidance programme on lecturers’ perceptions. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(1), 35-52. doi: 10.1080/02602938.2014.979132
  • Tomas, M., & Castro, D. (2011). Multidimensional Framework for the Analysis of Innovations at Universities in Catalonia. Education Policy Analysis Archives, 19(27), 1-18. doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v19n27.2011
  • Vargha, A., & Delaney, H.D. (2000). A Critique and Improvement of the CL Common Language Effect Size Statistics of McGraw and Wong. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 25(2), 101-132.
  • Villardón Gallego, M.L. (2006). Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de competencias. Educatio siglo XXI, 24, 57-76.
  • Zabalza, M.A. (2010). La planificación de la docencia en la universidad: elaboración de las guías docentes de las materias. Madrid: Narcea.
  • Zhu, C., & Engels, N. (2014). Organizational Culture and Instructional Innovations in Higher Education: Perceptions and Reactions of Teachers and Students. Educational Management Administration & Leadership, 42, 136-158. doi: 10.1177/1741143213499253.