La escena del siglo XIX, "domicilio de todas las artes"

  1. Romero Ferrer, Alberto
Journal:
Anales de Literatura Española
  1. Rubio Cremades, Enrique (coord.)

ISSN: 0212-5889 2695-4257

Year of publication: 2005

Issue Title: Romanticismo español e hispanoamericano. Homenaje al profesor Ermanno Caldera

Issue: 18

Pages: 317-328

Type: Article

DOI: 10.14198/ALEUA.2005.18.23 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Anales de Literatura Española

Abstract

The literary and technical evolution of the theatre throughout century XIX, turned it into the space of all the arts. Under the theatre concept we can find not only dramatic authors and their works, but also the architecture of the space, the evolution of the stage scene, or the complex world of the actor. In addition, in the XIX century theatre becomes one of the clearest references of the privileged spaces of bourgeois society and uniform ones of the European culture.

Bibliographic References

  • ARIAS DE COSSÍO, Ana María, 1991. Dos siglos de escenografía en Madrid, Madrid, Modadori.
  • BANÚ, Banú, 1989. Le rouge et or, París, Flammarion.
  • ESCOBAR, José, 1988. «La mimesis costumbrista», Romance Quarterly 35, págs. 261-270.
  • ESCOBAR, José, 1994. «Literatura de «lo que pasa entre nosotros». La modernidad del costumbrismo», Sin fronteras. Homenaje a María Josefa Canellada, Madrid, Editorial Complutense, págs. 193-206.
  • FERNÁNDEZ MUÑOZ, Ángel Luis, 1985. «Espacios de la vida social: los otros espacios de la arquitectura teatral», Arquitectura teatral en España, Madrid, MOPU, págs. 64-77.
  • GlES, David T., 1990. «Don Juan Tenorio y la tradición de la comedia de magia», Híspanle Review 58, págs. 1-17.
  • GRAELLS, Antoni Ramón, 1985. «El lugar del espectáculo», Arquitectura teatral en España, Madrid, MOPU, págs. 40-51.
  • JOVELLANOS, Gaspar Melchor de, 1963. Memoria para el arreglo de la policía de los espectáculos públicos y sobre su origen en España. 1790. Obras de Don Gaspar Melchor de Jovellanos, T. XLVI, Madrid, BAE.
  • PELÁEZ, Andrés, 1998. «El teatro del siglo XIX, modelo para la pintura costumbrista». Costumbrismo Andaluz, J. ÁLAVAREZ BARRIENTOS y A. ROMERO FERRER (eds.), Sevilla, Universidad, págs. 107-124.
  • PlGNARRE, Robert, 1971. Histoire du théátre, 9 éd, París, Presses Universitaires de France.
  • PlGNARRE, Robert, 1975. Histoire de la mise en scéne, París, Presses Universitaires de France.
  • RODRÍGUEZ RUBÍ, Tomás, 1860. Discurso acerca de la excelencia, importancia y estado presente del teatro (1847), Discurso de Ingreso de la Real Academia Española, Madrid, Imprenta Nacional, págs. 430-431.
  • ROMERO FERRER, Alberto, 1996. «Problemas metodológicos para el estudio de la Historia del Teatro Español: contextualización y recepción del texto dramático», Pedagogía teatral: conceptos y métodos, Cádiz: FIT, Universidad, págs. 389-397.
  • RUBIO JIMÉNEZ, Jesús, 1988. «El realismo escénico a la luz de los tratados de declamación de la época», Realismo y Naturalismo en España en la segunda mitad del siglo XIX., Yvan LlSSORGUES (ed.), Barcelona, Anthropos, págs. 257-286.
  • RUBIO JIMÉNEZ, Jesús, 1998.El conde de Aranda y el teatro, Zaragoza, Ibercaja.
  • SALVAT, Ricard, 1981. La illuminatió de gas i l'espectacle del XIXa Catalunya, Barcelona, Catalana de Gas y Electricidad.
  • SECO SERRANO, Carlos, 1973. Sociedad, literatura y política en la España del siglo XIX, Madrid, Guadiana.
  • SIMÓN PALMER, María del Carmen, 1989. El gas y los madrileños, Madrid, Gas Madrid y Espasa Calpe.
  • TAMBURINI, Luciano, 1983. L'Architettura'dalleoriginial 1936. Storia del Teatro Regio di Torino IV, Torino, Cassa di Risparmio.