The Mental Attention in Learning to Read

  1. Solsona, Jaime
  2. Navarro Guzmán, José Ignacio
  3. Aguilar Parra, José Manuel
Revista:
International journal of psychology and psychological therapy

ISSN: 1577-7057

Año de publicación: 2009

Volumen: 9

Número: 3

Páginas: 335-350

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: International journal of psychology and psychological therapy

Resumen

The main goal of this study was to set up relations between the phonological awareness, the logical-math knowledge and the "mental attention". All these three concepts are related with learning to read. 75 pre readers' students who attended the second pre school year were randomly distributed in three groups: the first group was trained in phonological awareness, the second was trained in logical-mathematical knowledge and the third did not receive any experimental treatment. Results suggest that phonological awareness facilities learning to read; training programs in logical-mathematical knowledge could increase learning of the phonological awareness; and "mental attention" may predict reading acquisition.

Referencias bibliográficas

  • Anthony JL y Lonigan CJ (2004). The Nature of Phonological Awareness: Converging Evidence From Four Studies of Preschool and Early Grade School.Children Journal of Educational Psychology, 96, 43-55.
  • Anthony JL, Lonigan CJ, Burgess SR, Driscoll K, Phillips BM y Cantor BG (2002). Structure of Preschool Phonological Sensitivity: Overlapping Sensitivity to Rhyme Words. Syllables and Phonemes. Journal of Experimental Child Psychology, 82, 65-92.
  • Arnaiz P, Castejón JL y Ruiz S (2002). Influencia de un programa de desarrollo de las habilidades psicolingüísticas en el acceso a la lecto-escritura. Revista de Investigación Educativa, 20, 189-208.
  • Batlle L y Batlle LP (1988). Investigo y Aprendo. Programa Globalizado para el desarrollo del Pensamiento Lógico en Preescolar. Madrid: CEPE.
  • Bryant P y Bradley L (1998). Psicología de la lectura. Madrid: Alianza Editorial.
  • Calero A, Pérez R, Maldonado A y Sebastián ME (1997). Materiales curriculares para favorecer el acceso a la lectura en Educación Infantil. Madrid: Escuela Española.
  • Cardellini L y Pascual-Leone J (2004). On Mentors, Cognitive Development, Education, and Constructivism: An Interview with Juan Pascual-Leone. Journal of Cognitive Education and Psychology, 4, 199-219.
  • Carrillo MS y Marín J (1996). Desarrollo metafonológico y adquisición de la lectura: un programa de entrenamiento. Madrid: Servicio de publicaciones del MEC.
  • Carrillo MS y Sánchez J (1991). Segmentación fonológico-silábica y adquisición de la lectura: un estudio empírico. Comunicación, Lenguaje y Educación, 9, 109-116.
  • Cuetos Vega F (1996). Psicología de la Lectura. Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de lectura. Madrid: Escuela Española.
  • de Jong PF (1998). Working Memory Deficits of Reading Disabled Children. Journal of Experimental Child Psychology, 70, 75-96.
  • de Ribaupierre A y Bailleux C (2000). The Development of Working Memory: Further Note on the Comparability of Two Models of Working Memory. Journal of Experimental Child Psychology, 77, 110-127.
  • Deaño M (1993). Conocimientos lógico-matemáticos en la Escuela Infantil: desarrollo, diseño y observación. Madrid: CEPE.
  • Domínguez AB (1996b). Evaluación de los efectos a largo plazo de la enseñanza de habilidades de análisis fonológico en el aprendizaje de la lectura y de la escritura. Infancia y Aprendizaje, 76, 83-96.
  • Duncan LG, Seymour PHK y Hill S (2000). A small-to-large unit progresion in metaphonological awareness and reading? The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 53, 1081-1104.
  • Ehri L (1997). Apprendre à lire et apprendre à orthographier, c’est la même chose, ou pratiquement la même chose. En L Rieben, M Fayol, y CA Perfetti (Eds.). Des orthographes et leur acquisition (pp 231-265). Lausanne: Delachaux et Niestlé.
  • Ellis N. (1997). Acquisition interactive de la lecture et de l’orthographe: étapes, stratégies et échanges de connaissances. En L Rieben, M Fayol, y CA Perfetti (Eds.). Des orthographes et leur acquisition (pp 267-292). Lausanne: Delachaux et Niestlé.
  • Frith U (1986). A developmental framework for developmental dyslexia. Annals of Dyslexia, 36, 69- 81. González Portal MD (1984). Dificultades en el aprendizaje de la lectura. Madrid: Servicio de publicaciones del MEC.
  • Gustafson S, Samuelsson S y Rönnberg J (2000). Why Do Some Resist Phonological Intervention? A Swedish longitudinal study of poor readers in Grade 4. Scandinavian Journal of Educational Research, 44, 145-162.
  • Hecht SA, Torgesen JK, Wagner RK y Rashotte CA (2001). The relations between Phonological Processing Abilities and Emerging Individual Differences in Mathematical Computation Skills: A Longitudinal Study from Second to Fifth Grades. Journal of Experimental Child Psychology, 79, 192-227.
  • Hernández Valle I y Jiménez JE (2001). Conciencia fonémica y retraso lector: ¿es determinante la edad en la eficacia de la intervención? Infancia y Aprendizaje, 24, 379-395. Holopainen L, Ahonen T y Lyytinen H (2000). Two Alternative Ways to Model the Relation Between Reading Accuracy and Phonological Awareness at Preschool Age. Scientific Studies of Reading, 4, 77-100.
  • Kail R (1997). Phonological Skill and Articulation Time Independently Contribute to the Developement of Memory Span. Journal of Experimental Child Psychology, 67, 57-68.
  • Kamii C y Manning M (2002). Phonemic Awareness and Beginning Reading and Writing. Journal of Research in Childhood Education, 17, 38-46.
  • Lawrence L, Theakston TR e Isaacs N (1982). La comprensión del número y la educación progresiva del niño según Piaget. Barcelona: Paidos Ibérica.
  • Lock R, Flett A y Conderman G (2002). Promote Phonemic Awareness. Intervention in School & Clinic, 37, 1-4.
  • Maldonado A, Sebastián E y Soto P (1992). Retraso en lectura: evaluación y tratamiento educativo. Madrid: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
  • Mayer RE (2002). Psicología de la Educación. El Aprendizaje en las áreas de conocimiento. Madrid: Pearson Education.
  • Morra S (2000). A New Model of Verbal Short-Term Memory. Journal of Experimental Child Psychology, 75, 191-227.
  • Morra S (2001). Nothing left in store… But how do we measure attentional capacity? Behavioral and Brain Sciences, 24, 132-133.
  • Morra S, Pascual-Leone J, Johnson J y Baillargeon, R. (1991). Understanding spatial descriptions: experimental test of a mental capacity model. En: RH Logie y M Denis (Eds), Advances in psychology. Vol. 80: Mental images in human cognition (pp. 241-254). Amsterdam: North Holland.
  • Neuhaus GF y Swank PR (2002). Understanding the Relations Between RAN Letter Subtest Components and Word Reading in First-Grade Students. Journal of Learning Disabilities, 35, 158-174.
  • Novak JD (1982). Teoría y práctica de la educación. Madrid: Alianza Editorial.
  • Orrantia J (2002). Dificultades de aprendizaje de las matemáticas. Barcelona: UOC.
  • Ortiz MR (1995). Conciencia fonológica y conciencia del lenguaje escrito en el aprendizaje de la lectura. Tesis doctoral. Universidad de La Laguna.
  • Pascual-Leone J (1967). Manual for FIT. Figural Intersections Test. Toronto (CA): University of Toronto.
  • Pascual-Leone J (1978). La Teoría de los Operadores constructivos. En J Delval (Ed.). Las teorías, los métodos y el desarrollo temprano (pp. 208-227). Madrid: Alianza Editorial.
  • Pascual-Leone J y Baillargeon R (1994). Developmental Measurement of Mental Attention. International Journal of Behavioral Development, 17, 161-200.
  • Pascual-Leone J y Johnson J (1999). A dialectical constructivist view of representation: role of mental attention, executives, and symbols. En IE Siegel (Ed.), Development of mental representation (pp. 169-200). London: Lawrence.
  • Pascual-Leone J y Johnson J (en prensa). Culture-Fair Assessment and the Processes of Mental Attention. En A Kozulin e Y Rand, (Eds.), Festschrift in honour of Reuven Fuerstein. New Jersey: Lawrence.
  • Piaget J y Inhelder B (1958). Growth of logical thinking. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Porpodas CD (1999). Patterns of Phonological and Memory Processing in Beginning Readers and Spellers of Greek. Journal of Learning Disabilities, 32, 406-417.
  • Rueda MI (1995). La lectura. Adquisición, dificultades e intervención. Salamanca: Amarú Ediciones. Rueda M y Sánchez E (2002). Las dificultades de aprendizaje de la lectura y la escritura. Barcelona: UOC.
  • Ruiz Casas MJ (1989). Bloques lógicos. Introducción a la noción de conjunto. Madrid: CEPE, S.A.
  • Saint-Laurent L y Giasson J (2001). Effects of a Multicomponents Literacy Program and of Supplement Phonological Session on at-risk Kindergartners. Educational Research and Evaluation, 7, 1- 33.
  • Sánchez E (2002). Las dificultades en la comprensión y la expresión de textos escritos. Barcelona: UOC.
  • Sánchez E, Rueda MI y Orrantia J (1989). Estrategias de intervención para la reeducación de niños con dificultades en el aprendizaje de la lectura y de la escritura. Comunicación, Lenguaje y Educación, 3-4, 101-111.
  • Sanz I, Arrieta M y Pardo E (1988). Por los caminos de la Lógica. Lógica y Conjuntos en la E.G.B. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Schatschneider Ch, Fletcher JM, Francis DJ, Carlson CD y Foorman BR(2004). Kindergarten Prediction of Reading Skills: A Longitudinal Comparative Analysis. Journal of Educational Psychology, 96, 265-282.
  • Smith SB, Simmons DC y Kameenui EJ (1995). Synthesis of research on phonological awareness: Principles and implications for reading acquisition. Technical Report no. 21, National Center to Improve the Tools of Education. Eugene: University of Oregon.
  • Solsona J (2004). La atención mental en el aprendizaje de la lengua escrita. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Soto P, Maldonado A, Sebastián E, López Taboada J, Del Amo Linaza JL y López Alejo P (1992). Prueba de Evaluación del Retraso en Lectura (P.E.R.E.L.). En A Maldonado, E Sebastián y P Soto (Eds.), Retraso en lectura: evaluación y tratamiento educativo (pp. 35-64). Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Madrid. Swanson HL y Ashbaker MH (2000). Working Memory, Short-term Memory, Speech Rate, Word Recognition and Reading Comprehension in Learning Disabled Readers: Does the Executive System Have a Role? Intelligence, 28, 1-30. Yuste C (1998). Batería de aptitudes diferenciales y generales. Madrid: CEPE