Aproximación al discurso dominante sobre la evaluación del aprendizaje en la universidad

  1. Ibarra Saiz, María Soledad
  2. Rodríguez Gómez, Gregorio
Revista:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Any de publicació: 2010

Títol de l'exemplar: La transición a la vida activa

Número: 351

Pàgines: 385-407

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de educación

Resum

This article is part of the SISTEVAL (resources to establish a system to assess learning in higher education based on public and coherent criterion, legislation and procedures - EA2006-0061) research project within the Study and Analysis Programme of the state secretariat for universities and research. The results of the research are presented by means of a multiple case study of the dominant discourse of learning assessment in higher education. The investigation begun with a documental analysis of previously made studies about the regulating legislation (statutes, rules, etc.) of all the universities that participated in the project. These universities have in common that they are public, the only difference between them is the size and location. After a brief description of the used methodology based on the analysis of documents, the results obtained are presented in regard to two fundamental aspects: the planning and organisation of learning assessment. Finally, we offer a series of recommendations regarding the need to carry out substantial reforms in the regulating norms related to learning assessment in higher education. We also undertake specific teacher training processes, as well as to create opportunities for the communication and exchange of knowledge and experiences on assessment in the context of a society geared towards lifelong learning.

Referències bibliogràfiques

  • BOUD, D. (2007). Reframing assessment as if learning were important. En D. BOUD Y N. FALCHIKOV (Eds.), Rethinking Assessment in Higher Education. Learning for the longer term (pp. 14-25). London: Routledge.
  • BOUD, D. Y FALCHIKOV, N. (Eds.). (2007). Rethinking Assessment in Higher Education. Learning for the longer term. London: Routledge.
  • BROWN, G., BULL, J. Y PENDLEBURY, M. (1997). Assessing student learning in Higher Education. London: Routledge.
  • CARLESS, D., JOUGHIN, G. Y MOK, M.M.C. (2006). Learning-oriented assessment: principles and practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31 (4), 395-398.
  • FALCHIKOV, N. (2005). Improving Assessment Through Student Involvement. Practical solutions for aiding learning in higher and further education. London: RoutledgeFalmer.
  • GEE, J. P. (2005). La ideología en los Discursos. Madrid: Ediciones Morata.
  • GIBSS, G. (2003). Uso estratégico de la evaluación en el aprendizaje. En S. BROWN Y A. GLASNER (Eds..), Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques (pp. 61-76). Madrid: Narcea.
  • HARLEN, W. (2007). Criteria for evaluating systems for student assessment. Studies in Educational Evaluation, 33, 15-28.
  • HERNÁNDEZ PINA, F. (1996). La evaluación de los alumnos en el contexto de la evaluación de la calidad de las universidades. Revista de Investigación Educativa, 14 (2), 25-50.
  • HERNÁNDEZ PINA, F. (Coord.). (2002). Investigaciones en Educación Superior. Revista de Investigación Educativa, 20, (2).
  • MATEO, J. (2006). Claves para el diseño de un nuevo marco conceptual para la medición y evaluación. Revista Investigación Educativa, 24(1), 165-186.
  • NICOL, D. Y MACFARLANE-DICK, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218.
  • NICOL, D. (2007). E-assessment by design: using multiple-choice tests to good effect. Journal of Further & Higher Education, 31 (1), 53-64.
  • NIETO MARTÍN, S. (2000). El discurso del profesorado universitario sobre la evaluación del aprendizaje de los alumnos como estrategia de innovación y cambio profesional: exposición y análisis de una experiencia. Revista de Educación, 322, 305-324.
  • RODRÍGUEZ-GÓMEZ, G. (Coord.). (1998). La evaluación desde la perspectiva del alumnado universitario: Propuestas para la mejora. Revista de Enseñanza Universitaria (Número Extraordinario), 223-234.
  • RODRIGUEZ-GÓMEZ, G., GIL FLORES, J. Y GARCÍA JIMÉNEZ, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • RODRÍGUEZ-GÓMEZ, G. (2000). La evaluación de la actividad docente en la Universidad: entre el sueño y la realidad. Revista Investigación Educativa, 18 (2), 417-432.
  • RODRÍGUEZ-GÓMEZ, G. (2002). El reto de enseñar hoy en la universidad. En V. ÁLVAREZ ROJO Y A. LÁZARO (Coord.), Calidad de las universidades y orientación universitaria (pp. 49-58). Málaga: Aljibe.
  • SHEPARD, L. A. (2000). The Role of Assessment in a Learning Culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14.
  • STAKE, R. (1995). The Art of Case Study Research. Thousands Oaks, CA: Sage Publications.
  • TEJEDOR, F. J. (Dir.). (1998). Las estrategias utilizadas por los profesores universitarios para la evaluación del aprendizaje de los alumnos. Madrid: CIDE-Informe.
  • TRILLO ALONSO, F. Y PORTO CURRÁS, M. (2002). La evaluación de los estudiantes en el marco de la evaluación de la calidad de las universidades. Revista de Educación, 328, 283-301.
  • WATTS, F. Y GARCÍA-CARBONELL, A. (2006). La evaluación compartida: investigación multidisciplinar. Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia.