Contexto alfabetizador familiarrelaciones con la adquisición de habilidades prelectoras y desempeño lector

  1. Andrés, María Laura
  2. Urquijo, Sebastián
  3. Navarro Guzmán, José Ignacio
  4. García Sedeño, Manuel Antonio
Journal:
European journal of education and psychology

ISSN: 1888-8992 1989-2209

Year of publication: 2010

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 129-140

Type: Article

DOI: 10.30552/EJEP.V3I1.38 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: European journal of education and psychology

Abstract

There are pre-reading skills that are able to prepare students for successful reading. At the same time a literacy family context would be improve early reading acquisition. The main goal of this study was to explore the relationship between the literacy family context and early pre-reading skills acquisitions. Other target was study the pre-reading skills and reading performance interaction. 52 kindergarten children, 5 years old, and from a middle social class were used in this study. Their parents were interviewed with a specific questionnaire made for this research in order to know the literacy family context. Participants� pre-reading skills were also assessed by the Spanish version of Get Ready to Read! Screening Tool. And the Spanish version of Reading Processes Assessment Test (PROLEG) was used for reading processes assessment when participants got the first grade. Results show statistically significant relations among parent�s education degree and children�s pre-reading skills. Significant correlations between reading performance and children�s pre-reading skills were also found. The main prediction variable for reading performance was phonological awareness.

Bibliographic References

  • Baydar, N., Brooks-Gunn, J. y Furstenberg, F.F. (1993). Early warning signs of functional illiteracy: Predictors in childhood and adolescence. Child Development, 64, 815-829.
  • Borzone, A.M. (1996). Aprender a leer y a escribir a los 5. Aportes a la Educación Inicial. Buenos Aires: Aique.
  • Borzone, A.M., Rosemberg, C.R., Diuk, B., Silvestre, A. y Plana, D. (2004) Niños y maestros por el camino de la alfabetización. Buenos Aires: Red de Apoyo Escolar.
  • Bracken, S.S. y Fischel, J.E. (2008). Family reading behavior and early literacy skills in preschool children from low-income backgrounds. Early Education and Development, 19, 45-67.
  • Braslavsky, B. (2004). ¿Primeras letras o primeras lecturas? Una introducción a la alfabetización temprana. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Bryant, P. y Bradley, L. (1998). Psicología de la lectura. Madrid: Alianza Editorial. Cuetos, F. Rodríguez, B. y Ruano, E. (1996). Prueba de evaluación de los procesos lectores (PROLEC). Madrid: TEA.
  • Defior-Citoler, S.A. (1994). La conciencia fonológica y la adquisición de la lectoescritura. Infancia y Aprendizaje, 67-68, 91-113.
  • Domínguez, A. B. (1996). El desarrollo de habilidades de análisis fonológico a través de programas de enseñanza. Infancia y Aprendizaje, 76, 69-81.
  • Echols, L.D., West, R.F., Stanovich, K.E. y Zehr, K.S. (1996). Using children’s literacy activities to predict growth in verbal cognitive skills: A longitudinal investigation. Journal of Educational Psychology, 88, 296-304.
  • Fernández, S. y Salvador, F. (1994). La familia ante el fracaso escolar. Educadores, 36, 7-22.
  • Graves, M., Juel, C. y Graves, B. (2000). Teaching reading in the 21st century (3rd ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Guardia, P. (2003). Relaciones entre habilidades de alfabetización emergente y la lectura desde el nivel de transición mayor a primero básico. Psykhé, 12, 63-79.
  • Jiménez, J.E., Rodrigo, M., Ortiz, M.R. y Guzmán, R. (1999). Dossier Documental. Procedimientos de evaluación e intervención en el aprendizaje de la lectura y sus dificultades desde una perspectiva cognitiva. Infancia y Aprendizaje, 88, 107-122.
  • Leppanen, U., Niemi, P., Aunola, K. y Nurmi, J.E. (2004). Development of reading skills among preschool and primary school pupils. Reading Research Quarterly, 39, 72-93.
  • Magnuson, K. (2007). Maternal education and children’s academic achievement during middle childhood. Developmental Psychology, 43, 1497-1512.
  • Maldonado, A., Sebastián, E. y Soto, P. (1992). Retraso en lectura: evaluación y tratamiento educativo. Madrid: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
  • Martín, B. (1996). Automatización del acceso léxico: ¿es posible desde el lenguaje integrado? Cultura y Educación, 2, 103-113.
  • Mayer, R.E. (2002). Psicología de la educación. El aprendizaje en las áreas de conocimiento. Madrid: Pearson.
  • National Assessment of Educational Progress, (1991). The 1989-90 national assessment of reading and literature. Denver, CO: Author.
  • Olinghouse, N.G. y Graham, S. (2009). The relationship between the discourse knowledge and the writing performance of elementary-grade students. Journal of Educational Psychology, 101, 37-50.
  • Pearson, P.D., Bair, M., Kamil, M. y Mosenthal, P. (1991). Handbook of reading research. Nueva York: Longman.
  • Piacente, T. (2005). Las habilidades y conocimientos prelectores, su incidencia en el aprendizaje formal. En J. Vivas (Ed.) Las Ciencias del Comportamiento en los albores del Siglo XXI. XRAACC. Mar del Plata: UNMDP.
  • Piacente, T., Querejeta, M. Marder, S. y Resches, M. (2003). Evaluación del Contexto Alfabetizador. La Plata: Comisión de Investigaciones Científicas (Inédito. Mimeo).
  • Purcell-Gates, V. (1996). Stories, coupons, and the TV Guide: Relationship between home literacy experiences and emergent literacy knowledge. Reading Research Quarterly, 31, 406- 428.
  • Querejeta, M., Piacente, T., Marder, S., Resches, M. y Urrutia, M.I. (2005). Características del contexto alfabetizador en familias de diferente nivel socioeconómico. Un estudio comparativo. En E. Diez-Villoria, B. Zubiauz y M.A. Mayor (Eds.), Estudio sobre la Adquisición del Lenguaje (pp. 803-818) Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Ramos-Sánchez, J.L. (1999). Una perspectiva cognitiva de las dificultades lectoescritoras. Procesos de evaluación e intervención. Madrid: Ciudad Nueva.
  • Recart-Herrera, M.I., Mathiesen-De Gregori, M.E. y Herrera-Garbarini, M.O. (2005). Familia del preescolar y su desempeño escolar posterior. Revista Enfoques Educacionales, 7, 105- 123.
  • Rueda, M.I. (1995). La lectura. Adquisición, dificultades e intervención. Salamanca: Amarú
  • Saint-Laurent, L. y Giasson, J. (2001). Effects of a multicomponents literacy program and of supplement phonological session on at-risk kindergartners. Educational Research and Evaluation, 7, 1-33.
  • Sánchez, M. (1995). Los textos expositivos. Estrategias para mejorar su comprensión. Buenos Aires: Santillana.
  • Sánchez, M. (1996). El todo y las partes: una crítica al lenguaje integrado. Cultura y Educación, 1, 39-54.
  • Snow, C.E. y Beals, D.E. (2006). Mealtime talk that supports literacy development. New Directions for Child and Adolescents Development, 111, 51-66.
  • Stanovich, K.E. (2000). Progress in understanding reading. Scientific foundationes and new frontiers. New York: The Guilford Press.
  • Vellutino, F.R. y Scanlon, D.M. (2002). Emergency literacy skills, early instruction and individual differences as determinants or difficulties in learning to read: The case for early intervention. En S. Neuman y D. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research (pp. 295-321). Londres: The Guildford Press.
  • Whitehurst, G.J. y Lonigan, C. (2003). Get Ready to read! An early literacy manual: screening tool, activities and resources. USA: Pearson Early Learning.