DiagWebuna experiencia de enseñanza basada en proyectos tutorados en Educación Superior mediante una WebQuest alojada en Moodle

  1. Gómez Ruiz, Miguel Angel
  2. Gallego Noche, María Beatriz
  3. Ibarra Saiz, María Soledad
  4. Rodríguez Gómez, Gregorio
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2010

Issue: 24

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

Nowadays, we are living a moment in which changes in Higher Education favour investigations about the use of virtual resources as mediators of the teaching and learning process. In this context we have designed and implemented DiagWeb, a webpage based on the Webquest structure and philosophy, with the distinction of having as the aim to guide, direct and organize an autonomous design and creation of tutored projects at the university, instead of being oriented to the solution of a question. The HTML files that make up the Web have been uploaded in a Moodle directory (Virtual Campus of the subject). Moodle works as a server; it offers the possibility of adding applications for communication, of giving feedforward, and it allows, through the learning management system, to centralize the resources offered. In this paper we describe the theoretical grounding of DiagWeb, its composition and implementation with 130 students of the last course of an education degree. Lastly, the results of the questionnaire to gather the perceptions and evaluation of the participants of the experience are offered.

Bibliographic References

  • Adell, J. (2004). Internet en el aula: Las WebQuest. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 17. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec.htm (Consultado el 02/06/2010).
  • Barberá, E. (2006). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. RED. Revista de Educación a Distancia. Disponible en http://www.um.es/ead/red/M6 (Consultado el 20/05/2010).
  • Bernabé Muñoz, I. (2009). Recursos TICs en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES): Las WebQuest. Píxel-Bit Revista de Medios y Educación, 35, 115-125.
  • Bloxham, S., y Boyd, P. (2007). Developing Effective Assessment in Higher Education. A Practical Guide. New York: Open University Press MCGraw Hill Education.
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Cabero, J. y Román, P. (Coord.) (2006). E-Actividades. Un referente básico para la formación en Internet. Sevilla: Editorial MAD.
  • Carless, D. (2003). Learning-oriented assessment. Paper presented at the Evaluation and Assessment Conference, University of South Australia, Adelaide, 25 de noviembre de 2003.
  • Carless, D., Joughin, G. y Liu, N.F. and associates (2006). How assessment supports learning: learning-oriented assessment in action. Hong-Kong: Hong Kong University Press.
  • Carless, D., Joughin, G. y Mok, M.M.C. (2006). Learning-oriented assessment: principles and practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 395-398.
  • Casamayor, G. (Coord.). (2008). La formación on-line. Una Mirada integral sobre el eLearning, b-Learning… Barcelona: Graó.
  • Coll, C. y Monereo, C. (Eds.) (2008). Psicología de la Educación Virtual. Madrid: Morata.
  • Dodge, B. (1995). WebQuests: a technique for Internet-based learning. Distance Educator, 1(2), 10-13.
  • Gil Flores, J., Álvarez Rojo, V., García Jiménez, E. y Romero Rodríguez, S. (2004). La Enseñanza Universitaria. Planificación y Desarrollo de la Docencia. Madrid: EOS Universitaria.
  • González Videgaray, M.C. (2007). Evaluación de la reacción de alumnos y docentes en un modelo mixto de aprendizaje para Educación Superior. RELIEVE Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 13(1). Disponible en http://www.uv.es/RELIEVE/v13n1/RELIEVEv13n1_4.htm (Consultado: 10/06/2010).
  • Ibarra Sáiz, M.S (Dir.) (2008). EvalCOMIX: Evaluación de competencias en un contexto de aprendizaje mixto. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz. Disponible en: http://minerva.uca.es/publicaciones/asp/docs/obrasDigitalizadas/evalcomix.pdf (Consultado el 20/06/2010)
  • Ibarra Sáiz, M.S., Rodríguez Gómez, G. y Gómez Ruiz, M.A. (2008). Luces y sombras de LAMS en la evaluación del aprendizaje universitario. Actas de la Conferencia Iberoamericana LAMS 2008. Cádiz: LAMS Foundation, 81-90.
  • March, T. (1998). Why WebQuest? An introduction. Disponible en: http://www.tommarch.com/writings/intro_wq.php (Consultado el 25/05/2010).
  • Milson A.J., y Downey P. (2001). WebQuest: using Internet resources for cooperative Inquiry. Social Education 65, 144-146.
  • Nicol, D. y MacFarlane-Dick, D. (2006). Formative assesment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 198-218.
  • Padilla, M.T. y Gil, J. (2008). La evaluación orientada ala aprendizaje en la Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universitaria. Revista Española de Pedagogía, 241, 467-486.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Disponible en: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. (Consultado el 14/04/2010).
  • Rodríguez Gómez G., Gil, Flores J. y García Jiménez, E. (1999). Aspectos básicos sobre el análisis de datos cualitativos. En G. Rodríguez Gómez, J. Gil Flores y E. García Jiménez, Metodología de la investigación educativa. Archidona:Aljibe.
  • Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M.S., Dodero Beardo, J.M., Gómez Ruiz, M.A., Gallego Noche, B., Cabeza Sánchez, D., Quesada Serra, V. y Martínez del Val, A. (2009). Developing the e-Learning-oriented e-Asessment. Actas de la V International Conference on Multimedia and Information and Communication Technologies in Education. Lisboa: Formatex, 515-519.
  • Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M.S. y Gómez Ruiz, M.A. (2011, en prensa). eAutoevaluación en la universidad. Un reto para profesores y estudiantes. Revista de Educación.