El "practicum" como herramienta de evaluación de las competencias profesionales de los alumnos del Máster de Contabilidad y Auditoría

  1. Biedma López, Estíbaliz 1
  2. Gómez Aguilar, María Nieves 1
  3. Ruiz Barbadillo, Emiliano 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revista:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Any de publicació: 2011

Número: 2

Pàgines: 113-143

Tipus: Article

DOI: 10.12795/EDUCADE.2011.I02.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Resum

The aim of this work is to propose tools for the evaluation of professional competences which should be acquired by students of the Master in Accounting and Auditing for their insertion in the labour market. Specially, we analyse the potential of the practicum (internships which form part of the syllabus of the Master) as a means to evaluate these competences. Many existing studies point out the professional competences that should be acquired in the field of accounting and auditing. Nonetheless, these competences are inherently difficult to be assessed in the lecture hall. The practicum is an ideal context to the development and evaluation of these competences, due to it being the best simulated setting before actually beginning their working career. With this in mind, we have selected those professional competences which are most propitious for their labour insertion. We go on to draw up material which helps students, internal tutors (academics) and external tutors (company tutors) to develop and evaluate these key competences. In a subsequent stage we analyse the idealness if this material by means of questionnaires administer to tutors. The main contribution of this study is to put at the disposal of the university community effective material for the development and evaluation of professional competences.

Referències bibliogràfiques

  • AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN. LIBRO BLANCO DEL TÍTULO DE GRADO EN ECONOMÍA Y EN EMPRESA: http://www.aneca.es/media/150292/libroblanco_economia_def.pdf
  • ARQUERO MONTAÑO, J.L. [2000]: Capacidades no técnicas en el perfil profesional en contabilidad: las opiniones de docentes y profesionales, Revista Española de Financiación y Contabilidad, vol. 29, núm. 103: 149-172.
  • ARQUERO MONTAÑO, J.L.; DONOSO ANES, J.A.; JIMÉNEZ CARDOSO, S.M. Y GONZÁLEZ GONZÁLEZ, J.M. [2009]: Análisis exploratorio del perfil demandado para administración y dirección de empresas: implicaciones para el área contable, Revista de Contabilidad, vol. 12, núm. 2: 181-214.
  • CANO GARCÍA, E.M. [2008]: La evaluación por competencias en la educación superior, Profesorado, revista de curriculum y formación del profesorado, vol. 12, núm. 3: 1-16, http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf (consultado el 5 de septiembre de 2010).
  • CONSEJO SOCIAL Y DIRECCIÓN GENERAL DE EMPLEO DE LA UNIVERSIDAD DE CÁDIZ [2010]: Proyectos de Implantación de un Programa de Formación y Certificación de Competencias para Titulados Universitarios, http://www.competenciaslaborales.es/
  • HOUSTON, W.R. [1990]: Formación del profesorado basada en competencias (Competency-based Teacher Education, CBTE), en Husen, T. y Postlethwaite, T.N.: Enciclopedia Internacional de Educación. T. IV. Barcelona. Vicens Vives: 2717- 2727.
  • INTERNATIONAL FEDERATION OF ACCOUNTANTS [2009]: Handbook of International Education Pronouncements. International Federation of Accountants, febrero, http://www.ifac.org
  • INTERNATIONAL FEDERATION OF ACCOUNTANTS [2010]: Handbook of International Education Pronouncements. International Federation of Accountants, agosto, edición 2010, http://www.ifac.org
  • INTERNATIONAL FEDERATION OF ACCOUNTANTS [2010]: International Education Practice Statement (IEPS) 3 Practical Experience Requirements – Initial Professional Development for Professional Accountants, en Handbook of International Education Pronouncements, Agosto, Edición 2010, http://www.ifac.org
  • KAVANAGH, M.A. Y DRENNAN, L. [2008]: What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence from student perceptions and employer expectations, Accounting and Finance, vol. 48: pp. 279–300.
  • LEY ORGÁNICA 5/2002 DE 19 DE JUNIO: de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. BOE núm. 147.
  • SAMKIN, G. Y FRANCIS, G. [2008]: “Introducing a learning portfolio in an undergraduate financial accounting course”, Accounting Education, vol. 17, núm. 3: 233-271.
  • SOLANES PUCHOL, P.; NÚÑEZ NÚÑEZ, R. Y RODRÍGUEZ MARÍN, J. [2008]: Elaboración de un cuestionario para la evaluación de competencias genéricas en estudiantes universitarios Apuntes de Psicología, vol. 26, núm. 1: 35-49.
  • TEJADA FERNÁNDEZ, J. [2005]: El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. VIII Symposium Internacional sobre Practicum y Prácticas en empresas en la formación universitaria. Poio, 30 junio-2 julio. http://webs2002.uab.es/paplicada/htm/papers/Trabcompetenciaspracticum.p df (consultado el 5 de septiembre de 2009).
  • VILLA SÁNCHEZ, A. Y POBLETE RUIZ, M. [2004]: Practicum y evaluación de competencias, profesorado. “Revista de curriculum y formación del profesorado”, vol. 8, núm. 2:1-19. http://www.ugr.es/~recfpro/Rev82.html
  • ZABALZA, MIGUEL A. [2004]: “Competencias personales y profesionales en el practicum”. Documento de trabajo. Universidad de Santiago de Compostela. http://redaberta.usc.es/uvi/public_html/images/pdf2001/zabalza.pdf, (consultado 3 de septiembre de 2010).