Desarrollo de las competencias básicas de los estudiantes de Educación Superior mediante la e-Evaluación orientada al aprendizaje

  1. Gómez Ruiz, Miguel Angel
  2. Rodríguez Gómez, Gregorio
  3. Ibarra Saiz, María Soledad
Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2013

Volume: 19

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7203/RELIEVE.19.1.2457 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Abstract

Learning Oriented e-Assessment (e-LOA) is an ICT mediated learning process. It promotes the development of competences that are relevant to both students' academic present and professional future. In this quasi-experimental research a pretest-posttest design with experimental and control groups is implemented. We believe that the actions of e-LOA favors further development of competences. The results show that in the experimental groups there is an improvement on the level of competence. Significant differences have been found between the pretest and posttest. In addition, there is a consistency between the competences that have improved and those considered in the literature (creativity, problem solving ...).

Bibliographic References

  • Baartman, L., Ruijs, L., Comparing students' perceived and actual competence in higher vocational education (2011) Assessment & Evaluation in Higher Education, 36 (4), pp. 385-398
  • Barootchi, N., Keshavarz, M.H., Assessment of achievement through portfolios and teacher-made tests (2002) Educational Research, 44 (3), pp. 279-288
  • Bordas, M.I., Cabrera, F.A., Estrate-gias de evaluación de los aprendizajes centra-dos en el proceso (2001) Revista Española de Peda-gogía, 218, pp. 25-48
  • Boud, D., Implementing students self-assessment (1991) Campbelltown: Higher Education Research and Development Society of Australia Incorporated.
  • Boud, D., Sustainable assessment: rethinking assessment for the learning society (2000) Studies in Continuing Education, 22 (2), pp. 151-167
  • Boud, D., Falchikov, N., Aligning assessment with long-term learning (2006) Assessment & Evaluation in Higher Education, 31 (4), pp. 399-413
  • Boud, B., (2010) Assessment 2020: Seven propositions for assessment reform in higher education, , http://www.iml.uts.edu.au/assessment-futures/Assessment-2020_propositions_final.pdf, Sydney: Australian Learning and Teaching Council. Retrieved from
  • Almenara, J.C., Graván, P.R., E-Actividades (2006) Un referente básico para la formación en Internet, , Sevilla: Editorial MAD. Coord
  • Carless, D., Learning-oriented assessment (2003) Paper presented at the Evaluation and Assessment Conference, , University of South Australia, Adelaide, 25 de noviembre de 2003
  • Carless, D., Joughin, G., Liu, N.F., (2006) How assessment supports learning: learning-oriented assessment in action, , Hong Kong University Press
  • Carless, D., Joughin, G., Mok, M.M.C., Learning-oriented assessment: principles and practice (2006) Assessment & Evaluation in Higher Education, 31 (4), pp. 395-398
  • Carless, D., Salter, D., Yang, M., Lam, J., Developing sustainable feedback practices (2011) Studies in Higher Education, 36 (4), pp. 395-407
  • Gibbs, G., (1981) Teaching students to learn: a students-centred approach, , Philadelphia: Open University Press
  • Flores, J.G., Álvarez Rojo, V., García Jimé-nez, E., Romero Rodríguez, S., La Enseñanza Universitaria (2004) Planificación y De-sarrollo de la Docencia, , Madrid: EOS Uni-versitaria
  • Gómez Ruiz, M.A., Gallego Noche, B., Ibarra Sáiz, M.S., Rodríguez Gómez, G., DiagWeb: Una experiencia de enseñanza ba-sada en proyectos tutorados en Educación Superior mediante una WebQuest alojada en Moodle (2010), http://www.um.es/ead/red/24/Gomez_Gallego.pdf, RED. Revista de Educación a Dis-tancia, 24. Retrieved from
  • Gómez Ruiz, M.A., Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M.S., (en prensa). COMPES: Au-toinforme sobre las competencias básicas re-lacionadas con la evaluación de los estudian-tes universitarios Estudios sobre Educación
  • González, J., Wagenaar, R., Tuning Educational Structures in Europe (2003) Final Report Phase One, , Bilbao: Universidad de Deusto(coord.)
  • Gulikers, J., Bastiaens, T., Kirschner, P., A five-dimensional framework for authentic assessment (2004) Educational Technology Research and Development, 52 (3), pp. 67-85
  • Ibarra Sáiz, M.S., Proyecto SISTEVAL: Recursos para el establecimiento de un sistema de evaluación del aprendizaje universitario basado en criterios, normas y procedimientos públicos y coherentes (2007), http://minerva.uca.es/publicaciones/asp/docs/obrasDigitalizadas/sisteval/sisteval.html, Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz. Retrieved from (Coord.)
  • Ibarra-Sáiz, M.S., Rodríguez-Gómez, G., Gómez-Ruiz, M.A., La planificación basada en competencias en los másteres ofi-ciales: Un reto para el profesorado universita-rio (2010) RELIEVE, 16 (1). , http://www.uv.es/RELIEVE/v16n1/RELIEVEv16n1_6.htm, Retrieved from
  • Ibarra Sáiz, M.S., Rodríguez Gómez, G., Gómez Ruiz, M.A., La evaluación entre iguales: Beneficios y estrategias para su práctica en la universidad (2012) Revista de Educa-ción, 359, pp. 206-231. , DOI:10.4438/1988-592X-RE-2011-359-092
  • Effective Practice with e-Assessment (2007), http://www.jisc.ac.uk/media/documents/themes/elearning/effpraceassess.pdf, JISC. An overview of technologies, policies and practice in further and higher education. Retrieved from
  • Shared 'Dublin' descriptors for Short Cycle, First Cycle, Second Cycle and Third Cycle Awards (2004), http://www.eua.be/typo3conf/ext/bzb_securelink/pushFile.php?cuid=2556&file=fileadmin/us-er_upload/files/EUA1_documents/dublin_descriptors.pdf, JQI (Joint Quality Initiative). Retrieved from
  • Moreno Ger, P., Fuentes Fernández, R., Sierra, J.L., Fernández Manjón, B., Model-checking for Adventure Videogames (2009) Information and Software Technology, 51 (3), pp. 564-580. , http://www.e-ucm.es/drafts/e-UCM_draft_106.pdf, Retrieved from
  • Nicol, D., MacFarlane-Dick, D., Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice (2006) Studies in Higher Education, 31 (2), pp. 198-218
  • Olmos Migueláñez, S., Rodríguez Conde, M.J., El profesorado universitario ante la e-evaluación del aprendizaje (2011) ESE. Estu-dios sobre educación, 20, pp. 181-202
  • Padilla Carmona, M.T., Gil Flores, J., La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universita-ria (2008) Revista Española de Pedagogía, 241, pp. 467-486
  • Pozo Municio, J.I., Monereo Font, C., El aprendizaje estratégico (2002) Enseñar a aprender desde el currículo, , Madrid: Aula XXI. Santillana
  • Prensky, M., Digital natives, digital immigrants (2001) On the Horizon, 9 (5), pp. 1-6. , http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-DigitalNatives,DigitalImmigrants-Part1.pdf, Retrieved from
  • Rodríguez Gómez, G., Eval-HIDA: Evaluación de Competencias con He-rramientas de Interacción Dialógica Asín-cronas (foros, blogs y wikis) (2009), http://www.tecn.upf.es/~daviniah/evalhida.pdf, Servicio de Pu-blicaciones de la Universidad de Cádiz. Retrieved from (Dir.)
  • Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M.S., (2011) e-Evaluación orientada al e-Aprendizaje estratégico en Educación Superior, , Madrid: Narcea
  • Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M.S., Gómez Ruiz, M.A., e-Autoevaluación en la universidad. Un reto para profesores y estudiantes (2011) Revista de Educación, 356, pp. 401-430. , DOI:10-4438/1988-592X-RE-2010-356-045
  • Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M.S., Dodero Beardo, J.M., Gómez Ruiz, M.A., Galle-go Noche, B., Cabeza Sánchez, D., Quesada Serra, V., Martínez del Val, A., Developing the e-Learning-oriented e-Asessment (2009) En A. Méndez Vilas, A. Solano Martín, J. Mesa González & J.A. Mesa Gon-zález (Eds.), Research, Reflections and innovations in Integrating ICT in Education, 2, pp. 515-519. , Lisboa: Formatex
  • Rué Domingo, J., (2008) Formar en compe-tencias en la universidad: entre la relevancia y la banalidad, , http://revistas.um.es/redu/article/view/10631/10221, Red U. Revista de Docencia Universitaria, numero monográfico 1 For-mación centrada en competencias. Retrieved from
  • Segers, M., Dochy, F., New assessment forms in problem-based learning: the value-added of the students' perspective (2001) Studies in Higher Education, 26 (3), pp. 327-343
  • Sivan, A., The implementation of peer assessment: an action research approach (2000) Assessment in Education, 7 (2), pp. 193-213
  • Stefani, L.A.J., Peer, self and tutor assessment: relative reliabilities (1994) Assessment and Evaluation in Higher Education, 19 (1), pp. 69-75
  • Sundström, A., Beliefs about perceived competente (2006) A literature review (EM 55), , http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/59/59536_em-nr-55.pdf, Su-ecia: Universidad de Umea. Retrieved from
  • Van Dinther, M., Dochy, F., Segers, M., Factors affecting students' self-efficacy in higher education (2011) Educational Research Review, 6, pp. 95-108
  • Zimmerman, B.J., Becoming a Self-regulated Learner: an Overview (2002) Theory into Practice, 41 (2), pp. 64-70