Enseñanza para la comprensión: El caso de la escuela rural de Bolonia (Cádiz, España).

  1. Vázquez Recio, Rosa María
Zeitschrift:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Datum der Publikation: 2011

Ausgabe: 57

Nummer: 1

Seiten: 183-202

Art: Artikel

DOI: 10.35362/RIE570492 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Iberoamericana de Educación

Zusammenfassung

From the theoretical contributions of teaching for understanding and the educative experience of the rural school in Bolonia, belonging to the Rural Public School (cpr) Countryside of Tarifa (Cádiz, Spain), the article intends to highlight the value that this type of education has for the achievement of goals on part of the students on functional, relevant and meaningful learning that exceed the notion of the appropriation of knowledge leakproof. It is also evident how the same one allows the students to be autonomous and to develop critical thinking and reflective. Along the article are exposed particularities of teaching for understanding, as the active participation of students, the role of research, the error as a learning resource, the cooperative work, the use of diverse materials and resources (textual, digital and iconic) and the continuous and participatory evaluation.

Bibliographische Referenzen

  • Blythe, T. (1999). Enseñanza para la comprensión: guía para el docente. Buenos Aires: Paidós.
  • Bruner, J. (1987). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
  • Bruner, J. (2001). El proceso mental en el aprendizaje. Madrid: Narcea.
  • Bruner, J. (2002). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza.
  • BurBules, N. (1999). El diálogo en la enseñanza. Teoría y práctica. Buenos Aires: Amorrortu.
  • darling-hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. Barcelona: Ariel.
  • Freeman herreid, C. (1997). What is a Case? Bringing to Science Education the Established Teaching Tool of Law and Medicine». Disponible en: http:// sciencecases.lib.buffalo.edu/cs/pdfs/What%20is%20a%20Case-XXVII-2.pdf [consulta: 5 de mayo de 2009].
  • gardner, H. (1991). The Unschooled Mind. How Children Think and How Schools Should Teach. Nueva York: Basic Books.
  • merseth, K. (1996). «Cases and the Case Method in Teacher Education», en J. sikula, t. Buttery y e. guyton (eds.), Handbook of Research on Teacher Education. Nueva York: Simon & Schuster/MacMillan, pp. 722-46.
  • rodríguez martínez, C. y Vázquez recio, R. (2002). «Viaje a la escuela rural de Bolonia», en F. J. murillo y M. muñoz-repiso (coords.), La mejora de la escuela: una respuesta para el desarrollo educativo en España. Madrid: cideOctaedro, pp. 263-89.
  • stone Wiske, M. (comp.) (1999). La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires: Paidós.
  • stone Wiske, M.; renneBohm Franz, k. y Breit, L. (2005). Enseñar para la comprensión con nuevas tecnologías. Buenos Aires: Paidós.
  • Vázquez recio, R. (2008). «Las escuelas rurales: un lugar en ninguna parte. Las ciudades invisibles del mundo educativo», Revista Electrónica Interunivesitaria de Formación del Profesorado (reifop) (edición digital), vol. 11, n.º 1, pp. 53-8. Disponible en: www.aufop.com/aufop/revistas/arta/digital/94/452.
  • Vázquez recio, R. y angulo rasco, F. (2010a). «Learning in any place: the use of mobile technologies». Comunicación presentada en inted 2010. Internacional Technology, Education and Development Conference. International Association of Technology, Education and Development. Valencia.
  • Vázquez recio, R. y angulo rasco, F. (2010b). «El currículo en la acción: las tareas de enseñar y aprender. El análisis del método», en J. gimeno sacristán (comp.) (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículo. Madrid: Morata, pp. 333-54.
  • Wassermann, S. (1994). El estudio de casos como método de enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.