Actividades para reflexionar sobre los procesos de aprendizaje en la formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria

  1. PONTES PEDRAJAS, ALFONSO
  2. POYATO LÓPEZ, FRANCISCO J.
  3. OLIVA MARTÍNEZ, JOSÉ M.
Zeitschrift:
International Journal for 21st Century Education (IJ21CE)

ISSN: 2444-3921

Datum der Publikation: 2014

Ausgabe: 1

Nummer: 1

Seiten: 47-56

Art: Artikel

DOI: 10.21071/IJ21CE.V1I1.4256 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal for 21st Century Education (IJ21CE)

Zusammenfassung

This article deals with the personal conceptions about the students´ learning of the Master of Professorship of Compulsory Secondary Education of the specialties of experimental sciences. A research has been carried out with thirty-one students. We have collected their conceptions about the learning process through an open questionnaire that includes eight questions on various aspects related to the learnings of science in the context of secondary education. The results obtained allow us to conclude that the students of this master possess personal conceptions on the learning that can influence their teaching action later and this point must be taken into account during the process of initial formation. It has been observed that they have a great variety of ideas, although many of these conceptions are idealized visions of the educational processes. They give a great importance to the idea that students are the main part of the learning process and to the necessity to foster understanding and motivation in the educational process. These results should be taken into account in the design of the process of initial teacher training.

Bibliographische Referenzen

  • Aguirre, J. M. et al. (1990). Student-teachers´ conceptions of science, teaching and learnig: a case study in preservice science education. International Journal of Science Education.Nº 12(4), p. 381-390.
  • Beltrán, J. (1987). Aprender a aprender: estrategias cognitivas. Madrid. Cincel.
  • Campanario, J. M. (1998) ¿Quiénes son, qué piensan y qué saben los futuros maestros y profesores de ciencias?: una revisión de estudios recientes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33, pp. 121-140.
  • Castillejo, J. (2008). Procesos de aprendizaje: factores que influyen e implicaciones educativas. En Pontes A, (2008 (Coord.): Aspectos generales de la formación psicopedagógica del profesorado de enseñanza secundaria (Capit. 6). Servicio de Publicaciones de la UCO: Córdoba.
  • Deulofeu, J., Márquez, C. y Sanmartí, N. (2010). Formar profesores de secundaria. Cuadernos de Pedagogía, 404, pp. 80-84.
  • Driver, R. (1988). Un enfoque constructivista para el desarrollo del currículo en ciencias, Enseñanza de las Ciencias, 6 (2), pp.109-120.
  • Fuentes, M.; García, S. y Martínez, c. (2009) ¿En qué medida cambian las ideas de los futuros docentes de Secundaria sobre qué y cómo enseñar, después de un proceso de formación? Revista de educación, 349, pp. 269-294.
  • García, S. y Martínez, C. (2001). Las ideas de los alumnos del CAP, punto de referencia para reflexionar sobre formación docente. Revista Universitaria de Formación del Profesorado, 40, 97-110.
  • Jiménez, R. y Wamba, A.M. (2004). ¿Podemos construir un modelo de profesor que sirva de referencia para la formación de profesores en didáctica de las ciencias experimentales? Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 8 (1), 1-16.
  • Martínez, M. M. et al. (2001). ¿Qué pensamiento profesional y curricular tienen los futuros profesores de ciencias de secundaria? Enseñanza de las Ciencias, 19 (1), pp. 67-88.
  • Mellado, V., Blanco, L. y Ruiz, C. (1999). Aprender a enseñar ciencias experimentales en la formación inicial de profesorado. Badajoz: ICE de la Universidad de Extremadura.
  • Oliva, J.M. (2008). Metodología y recursos educativos: Diseño de materiales didácticos y actividades de aprendizaje. En A. Pontes (Coord.): Aspectos generales de la formación psicopedagógica del profesorado de enseñanza secundaria, pp. 193-216. Servicio de Publicaciones de la UCO: Córdoba
  • Pérez, A.M., Gilar, R. y González, C. (2007). Pensamiento y formación del profesorado de educación secundaria. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(2), pp. 307-324.
  • Pontes, A. (Coord) (2012). Enfoque educativo reflexivo e instrumentos para la mejora del proceso de formación en el máster de profesorado de enseñanza secundaria (PMCD 112020). Memorias de los Proyectos de Innovación y Mejora de la Calidad Docente de la Universidad de Córdoba del curso 2011-12. Disponible en: http://www.uco.es/ organizacion/calidad/
  • Pontes, A., Serrano, R. y Poyato, F.J. (2013). Concepciones y motivaciones sobre el desarrollo profesional docente en la formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10 (Nº Extra), pp. 533-531
  • Pontes, A. y Poyato, F.J. (2014). El enfoque reflexivo en la formación inicial del profesorado de secundaria: Motivaciones por la docencia. Cuadernos de Pedagogía, Nº 445, pp. 34-37
  • Porlán, R.; Rivero, A. y Martín DEL Pozo, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las ciencias, 15(2), pp. 155-171.
  • Porlán, R. y Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Diada.
  • Serrano, R., Pontes, A. y Muñoz, J.M. (2012). Estudio exploratorio de la identidad profesional docente entre aspirantes a profesores de ciencias de educación secundaria en el proceso de formación inicial. I Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias. Universidad de Vigo.
  • Solís, E., Porlán, R. Y Rivero, A. (2012). ¿Cómo representar el conocimiento curricular de los profesores de ciencias y su evolución? Enseñanza de las ciencias, 30 (3), pp. 9-30