Evaluation of the design of the AEdEm Programme for Emotional Education in Secondary Education

  1. Sánchez-Calleja, Laura 1
  2. García-Jiménez, Eduardo 2
  3. Rodríguez-Gómez, Gregorio 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2016

Volume: 22

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.7203/RELIEVE.22.2.9422 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Abstract

Systematic interventions in the field of emotional education are increasingly used to facilitate the acquisition of emotional skills among adolescents. The evaluation of such interventions in this study shows that most of them take the form of expert programmes, without their activities being integrated within the school curriculum. This paper presents an evaluation of the design of the Emotional Education course - AEdEm - (Sánchez Román & Sánchez Calleja, 2015), delivered as part of the 1st and 2nd year Compulsory Secondary Education (ESO) programme in a High School in Spain. The programme aims to develop emotional skills as defined in the work of authors such as Bisquerra & Pérez-Escoda (2007) and Goleman (1995). The evaluation was carried out using the process of validation by expert judges. We involved 10 lecturers from different Spanish universities all specializing in this field, with the aim of substantiating the rationality of the proposal and the coherence of its components. In accordance with the conclusions of Osuna (2000) we applied the criteria of: importance, relevance, appropriateness, usefulness and viability. The instruments we used for these criteria were an evaluation scale for the first four and bottleneck analysis for the final criterion. The results show that the design of the programme is valid, and experts say the programme is very appropriate and quite important, relevant and useful

Bibliographic References

  • Alegret, J., Castanys, E., Sellares, R., (2010) Alumnado en situación de estrés emocional, , Barcelona: GRAÓ
  • Álvarez, M., (2001) Diseño y evaluación de programas de educación emocional, , Barcelona: Ciss-Praxis
  • Rojo, Á., García Jiménez, V., Gil Flores, E., Martínez Clares, J.P., Romero Rodríguez, S., Rodríguez Santero, J., (2002) Diseño y evaluación de programas, , Madrid: EOS
  • Bisquerra, R., La educación emocional en la formación del profesorado (2005) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (3), pp. 95-114
  • Bisquerra, R., (2010) La educación emocional en la práctica, , Barcelona: Cuadernos de educación
  • Bisquerra, R., Pérez-Escoda, N., Las competencias emocionales (2007) Educación XX1, 10, pp. 61-82
  • Carpena, A., Desarrollo de las competencias emocionales en el marco escolar (2010) CEE Participación Educativa, pp. 40-57. , 15, Noviembre
  • Cuadrado, M., Pascual, V., (2009) Educación emocional. Programa de actividades para la Educación Secundaria Obligatoria, , Madrid: Wolters Kluwer
  • Escobar-Pérez, J., Cuervo-Martínez, A., Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización (2008) Avances En Medición, 6, pp. 27-36
  • Extremera, N., Fernández-Berrocal, P., La importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado (2004) Revista Iberoamericana de Educación, 33 (8), pp. 1-9
  • Extremera, N., Fernández-Berrocal, P., Inteligencia emocional en adolescentes (2013) Padres y maestros, 352, pp. 34-39
  • Fernández-Berrocal, P., Extrema, N., La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela (2002) Revista Iberoamericana de Educación
  • Fernández Domínguez, M.R., Palomero Pescador, J.E., Teruel Melero, M.P., El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros (2009) REIFOP, 12 (1), pp. 33-50
  • Filella-Guiu, G., Pérez-Escoda, N., Agulló Morera, M.J., Oriol Granado, X., Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria (2014) Estudios sobre educación, 26, pp. 125-147
  • Goleman, D., (1995) Inteligencia emocional, , Barcelona: Kairós
  • Gónzalez, R., Villanueva, L., (2014) Recursos para educar en emociones. De la teoría a la acción, , Madrid: Pirámide
  • Güel, M., Muñoz, J.C., (2010) Educación emocional. Programa de actividades para Educación Secundaria Postobligatoria, , Madrid: Wolters Kluwer
  • Gundersen, K., Reducing behaviour problems in Young people through social competence programmes (2010) The international Journal of Emotional Education, 2 (2), pp. 48-62
  • (2013) Educación Emocional y Social. Análisis Internacional, , (2008) Santander: Fundación Marcelo Botín
  • López Cassà, E., (2003) Educación emocional: Programa para 3 a 6 años, , Madrid: Ciss Praxis
  • López Cassà, E., La educación emocional en la educación infantil (2005) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (3), pp. 153-167
  • Mateo, J., (2000) La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas, , Barcelona: Cuadernos de Educación
  • Merrell, K.W., Juskelis, M.P., Tran, O.K., Buchanan, R., Social and Emocional Learning in the Classroom: Evaluation of Strong Kids and Strong Teens on Studients' Social-Emotional Knowledge and Symptoms (2008) Journal of Applied School Psychology, 24 (2), pp. 209-224
  • Obiols, M., (2005) Disseny, desenvolupament i avaluació d'un programa d'educació emocional en un centre educatiu, , Universidad de Barcelona. Tesis Doctoral (inédita)
  • Osuna, J.L., (2000) Guía para la evaluación de las políticas públicas, , Instituto de desarrollo regional. Fundación Universitaria
  • Palomera, R., Fernández-Berrocal, P., Brackett, M., La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias (2008) Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15, 6 (2), pp. 437-454
  • Pellicer, I., (2011) Educación física emocional: Programa de salud emocional para el alumnado y orientaciones para el profesorado, , Barcelona: INDE
  • Pérez-Escoda, N., Filella-Guiu, G., Soldevilla, A., Fondevilla, A., Evaluación de un programa de educación emocional para profesorado de primaria (2013) Educación XXI, 16 (1), pp. 233-254
  • Pérez-González, J.C., Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional (2008) Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15, 6 (2), pp. 523-546
  • Pérez Juste, R., La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática (2000) Revista de Investigación Educativa, 18 (2), pp. 261-287
  • Pérez Juste, R., (2006) Evaluación de programas educativos, , Madrid: La Muralla
  • Repetto, E., Pena, M., Lozano, S., El programa de competencias socio-emocionales (POCOSE) (2007) XXI, Revista de Educación, 9, pp. 35-41
  • Richaud, M.C., Sin afecto no se aprende ni se crece. Un programa para reforzar los recursos afectivos, cognitivos y lingüísticos en niños en riesgo por pobreza extrema (2009) Boletín SIP-Argentina (La Psicología en Argentina), 10
  • Ruíz Aranda, D., Cabello González, R., Palomera Martín, R., Extremera Pacheco, N., Salguero Noguera, J.M., Fernández Berrocal, M., (2013) Programa INTEMO. Guía para mejorar la inteligencia emocional de los adolescentes, , Madrid: Pirámides
  • Salovey, P., Mayer, J.D., Emotional intelligence (1990) Imagination, Cognition and Personality, 9, pp. 185-211
  • Sánchez Calleja, L., Sánchez Román, A., ¿Cuál es la percepción de lo vivido y experimentado por un grupo de 3° de la E.S.O. después de haber recibido la asignatura de Educación Emocional? x (2014) Inteligencia Emocional y Bienestar. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones, pp. 704-717. , In S. Orejudo, F. Royo, J.L. Soler & L. Aparicio (Coords.). Universidad de Zaragoza
  • Sánchez Román, A., Sánchez Calleja, L., (2015) Antiprograma de Educación Emocional: Sentir en primera persona, , http://www.ebiblox.com/Reader/Reader/Home, Madrid: Wolters Kluwer España, S.A. Recuperado de
  • Sánchez Santamaría, J., La competencia emocional en la escuela: una propuesta de organización dimensional y criterial (2010) ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 25, pp. 79-96
  • Santos Guerra, M.A., El proyecto de centro: Una tarea comunitaria, un proyecto de viaje compartido (2010) Saberes e incertidumbres sobre el currículum, pp. 294-310. , In J. Gimeno Sacristán, (Comp.). Madrid: Ediciones Morata
  • Steiner, C., (2011) Educación emocional, , Sevilla: Jeder
  • Trianes, M.V., García Correa, A., Educación socio-afectiva y prevención de conflictos interpersonales en los centros escolares (2002) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 44, pp. 175-189
  • (2010) Bottleneck analysis: Application to education sector-Ghana, , http://www.ircwash.org/resources/wash-bottleneck-analysis-tool-wash-bat, Ghana: United Nations Children's Fund. WASH Bottleneck Analysis Tool (WASH-BAT). Retrieved from
  • Dulcinea Program, , http://www.educaweb.com/noticia/2014/06/25/educacion-emocional-educacion-secundaria-8296/, Retrieved from
  • School-Conect Program, , http://www.school-connect.net/program.html, Retrieved from
  • Programa The emotional Curriculum for Early Teens KS3, , http://www.optimus-education.com/shop/emotional-curriculum-early-teens-ks3, Retrieved from
  • KoSo, , http://www.koso.at/koso/index.php?id=info, Program. Retrieved from
  • Ser persona y relacionarse, , http://www.cece.gva.es/eva/docs/programas_exp/rtesis_juani_mesa.pdf, Program. Retrieved from