La Directiva UE 2016/1164 contra las prácticas de elusión fiscal que inciden en el mercado interior¿El principio del final de un IS nacional o una pieza más de descoordinación en el nuevo orden post-BEPS?

  1. José Manuel Calderón Carrero 1
  2. Adolfo Martín Jiménez 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Revista de Contabilidad y Tributación. CEF

ISSN: 2695-6896 2792-8306

Year of publication: 2017

Issue: 407

Pages: 5-56

Type: Article

More publications in: Revista de Contabilidad y Tributación. CEF

Bibliographic References

  • ANDRE y THEOLOGITIS [2017]: «French Participation Exemption Regime for Dividends and Antiabuse Rules: a long-standing relationship?», TNI, January, págs. 283 y ss.
  • BHOGAL [2016]: «The EU Anti-Tax Avoidance Directive», TNI, September 5, págs. 881 y ss.
  • BUNDGAARD, J. [2013]: «Hybrid financial instruments and Primary EU Law Part I and II», European Taxation, págs. 539 y ss. y 587 y ss.
  • BUNDGAARD, J. y SCHMIDT, P. [2016]: «Uncertainties Following the Final EU Anti-Tax Avoidance Directive», Kluwer International tax blog, October 17.
  • CALDERÓN [2016]: «La evolución del marco valorativo y de reconocimiento de las operaciones intragrupo: las aportaciones del TS en el caso Peugeot a la luz de los estándares internacionales del Plan BEPS», Revista Interactiva de Actualidad AEDAF, n.º 36.
  • CALDERÓN [2016]: «Las discriminaciones fiscales generadas por el Estado de residencia del contribuyente y el Derecho de la UE: el problema de la importación de pérdidas extranjeras y los impuestos de salida», en MARTÍN JIMÉNEZ y CARRASCO (dirs.), Impuestos directos y Libertades Fundamentales del Tratado de Funcionamiento de la UE, Aranzadi, Pamplona, págs. 144 y ss.
  • CALDERÓN [2016]: «Revisitando la transparencia fiscal internacional al hilo de la sentencia del Tribunal de la Asociación Europea de Libre Comercio en el caso Olsen», Quincena Fiscal, n.º 1-2, enero 2015, págs. 165-205.
  • CALDERÓN CARRERO y MARTÍN JIMÉNEZ [2016]: «La Directiva relativa al sistema común de imposición aplicable en el caso de sociedades matrices y filiales de diferentes Estados miembros», en Convenios Fiscales Internacionales y Fiscalidad de la UE, CARMONA, N. (dir.) CISS, Valencia.
  • CALDERÓN y QUINTAS [2016]: «The concept of Aggressive Tax Planning Launched by the OECD and the EU Commission in the BEPS Era: redefining the border between legitimate and Illegitimate tax planning», Intertax, vol. 44, n.º 3.
  • CARMONA FERNÁNDEZ, Convenios Fiscales Internacionales y Fiscalidad de la UE, CARMONA, N. (dir.), CISS, Valencia, ediciones 2016 y 2017.
  • CEDELLE, A. [2016]: «The EU Anti-Tax Avoidance Directive: a UK Perspective», BTR, n.º 4/2016 y Oxford University Centre for Business Taxation, WP 16/17, September.
  • CFE [2016]: Opinion Statement FC 3/2016, on the European Commission´s proposal for an Anti-Tax Avoidance Directive of 28 January, págs. 13-14.
  • COLLET [2016]: «Offshore Holding Companies and the New European GAAR», TNI, May 9, págs. 593-594.
  • CONCHA CARBALLIDO [2016]: «Acción 2: neutralizar los efectos de los mecanismos híbridos», Fundación Impuestos y Competitividad, octubre.
  • DE RUITER, M. [2016]: «The Future of Transfer Pricing», TNI, October 17, págs. 295 y ss.
  • DOURADO [2016]: «The EU Anti Tax Avoidance Package: moving ahead of BEPS?», Intertax, vol. 44, n.º 6/7, pág. 442.
  • ERNICK: «Can the OECD Remain an International Tax Standard-Setting Organization?», 45 TM International Journal, 745, Bloomberg BNA.
  • FERNLEY y MORONEY [2016]: «EU Anti-Tax Avoidance Package: Impacts on Financial Institutions», Derivatives & Financial Instruments, vol. 18, n.º 4.
  • FINET, J. [2016]: «Hybrid Mismatch Rules Expected to Raise Issues for CJEU», TNI, October 17, pág. 244.
  • FINLEY, J. [2016]: «Council Approves Compromise Anti-Tax-Avoidance Directive», TNI, June 27, pág. 1.242.
  • GUTMANN; PERDELWITZ; RAINGEARD; OFFERMANNS; SCHELLEKENS; GALLO; HAP y OLEJNICKA [2017]: «The Impact of the ATAD on Domestic Systems: A Comparative Survey», ET, January, págs. 2 y ss.
  • HASLEHNER, W. [2016]: «The Commission Proposal for an Anti-BEPS Directive: Some Preliminary Remarks», Kuwertaxlaw.blog.com, 02/05.
  • HASLEHNER, W. [2016]: «The McDonald's State Aid case- The EU Commission Interprets a Tax Treaty», Kluwertaxlaw. blog.com, 22 June.
  • HELLEPUTTE y PIERON [2016]: «EU Commission´s New Proposal Wreaking Havoc on Hybrids?», Mayer Brown Legal Updtate, 8 November.
  • JOCHIMSEN y IMSCHWEILER [2016]: «LBO Transactions to Change Under EU Anti-Tax Avoidance Directive», TNI, December 19, págs. 1.099 y ss.
  • JÜNGER y THORBAUER [2017]: «Austria: the New Anti-Tax Avoidance Directiva and its effects on Austrian taxation», Schoenherr Tax News, January.
  • KIRWIN, J. [2016]: «EU Anti-Tax Avoidance Deal Clears Legislative Hurdle», Daily Tax Report, BNA, 120 DTR I-1, 21 June, págs. 1-2.
  • LÓPEZ RIBAS [2016]: «Directiva contra las prácticas de elusión fiscal», Carta Tributaria.
  • MARTÍN JIMÉNEZ [2016]: «Tax avoidance and aggressive tax planning as an international standard? BEPS and the "new" standards of (legal and illegal) tax avoidance», en DOURADO (ed.), Tax Avoidance Revisited, Amsterdam: EATLP/IBFD (en prensa).
  • MARTÍN JIMÉNEZ [2012]: «Towards a Homogeneous Theory of Abuse in EU (Direct) Tax Law», BIT / April-May.
  • MARTÍN JIMÉNEZ y CARRASCO (dir.) [2016]: Impuestos directos y Libertades Fundamentales del Tratado de Funcionamiento de la UE, Aranzadi, Pamplona.
  • MITCHEL y BELL [2016]: «More Permanent Establishments Expected under OECD Draft», 197 DTR I-1, 11 October.
  • PANAYI, C. H. [2016]: «The Compatibility of the OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Proposals with EU Law», Bulletin for International Taxation, January/February, págs. 95-96.
  • RIBES RIBES [2016]: «La cláusula de exit taxation en la propuesta de Directiva Europea para luchar contra la evasión fiscal», Crónica Tributaria, 159.
  • RIGAUT, A. [2016]: «Anti-Tax Avoidance Directive (2016/1164): New EU Policy Horizons», European Taxation, n.º 11, págs. 1 y ss.
  • SANZ GADEA [2016]: «La Directiva Antiabuso (I)», RCyT. CEF, n.º 403, págs. 39 y ss.
  • SANZ GADEA [2017]: «La Directiva Antiabuso (II). La transparencia fiscal internacional», RCyT. CEF, n.º 406.
  • SOLOMON, E. [2012]: «Corporate Inversions: A Symptom of Larger Tax System Problems», TNI, vol. 67, págs. 1.203 y ss.
  • SOONG JOHNSTON, S. [2016]: «EU Presents "Pro-Business" Anti-Tax Avoidance Package», TNI, February 1.
  • TANENBAUM: «The 2016 US Model Income Tax Treaty in Action: US-Luxembourg Protocol», 187 DTR J-1.
  • VANISTENDAEL, F. [2016]: «A World Full of Challenges, Part 2: the Tax Details», TNI, May 23, págs. 797 y ss.
  • VERMEULEN [2016]: «How alone is standalone in the EU Anti-Tax Avoidance Directive?, Kluwer International tax blog, October 19.
  • WEBER [2016]: «The New Common Minimum Anti-abuse rule in the EU Parent-Subsidiary Directive», Intertax, vol. 44, n.º 2, págs. 98 y ss.
  • ZEW [2016]: The Impact of Tax Planning on forward-looking effective tax rates, WP EU Commission, n.º 64.