De niña a laurel (o de cómo convertirse en árbol)"Daphne" de Richard Strauss y Joseph Gregor
-
1
Universidad de Cádiz
info
ISSN: 1989-1709
Year of publication: 2017
Issue: 9
Pages: 65-81
Type: Article
More publications in: Amaltea: revista de mitocrítica
Abstract
Second part of a two-section article that analyses the extensive reinterpretation of Daphne’s myth in the opera Daphne (1938) by composer Richard Strauss and librettist Joseph Gregor, who used the version of the myth by Parthenius of Nicaea better than that by Ovid. Its ultimate aim is to examine Strauss’ statement about his new opera’s meaning and if the authors managed to achieve their objective by means of manipulating the mythical storyline.
Funding information
Este artículo y su primera parte, aparecida en Amaltea. Revista de mitocrítica8 (2016), 23-43, con el título de “Bailando con Dioniso: el mito de Leucipo y Daphnede Richard Strauss y Joseph Gregor”, se han beneficiado de la financiación del Proyecto de Investigación FFI2015-64490-P (MINECO/FEDER) de la DGICYT y de la Red Internacional de Excelencia “Europa Renascens. Biblioteca Digital de Humanismo y Tradición Clásica (España y Portugal)” (FFI2015-69200-REDT)Funders
-
MINECO
Spain
- FFI2015-64490-P
-
European Regional Development Fund
- FFI2015-64490-P
-
MINECO
Spain
- FFI2015-69200-REDT
Bibliographic References
- Canterla, Cinta (1997). “Naturaleza y símbolo en la estética romántica”. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo 4-5: 53-58.
- Cotello, Beatriz (2004). “Metamorfosis de Dafne en la historia de la ópera”. Circe de clásicos y modernos 9: 101-121.
- Díaz Gito, Manuel Antonio (2015). “Dafne de entreguerras. Daphne(1938) de Richard Strauss en medio de la vorágine nazi”. Calamus Renascens. Revista de Tradición Clásica 16: 61-80.
- Díaz Gito, Manuel Antonio (2016). “Bailando con Dioniso: el mito de Leucipo y Daphne de Richard Strauss y Joseph Gregor”. Amaltea. Revista de mitocrítica 8: 23-43.
- Eliade, Mircea (1978). Tratado de historia de las religiones. Madrid: Biblioteca Era.
- Gillespie, Susan (1992). “Selections from the Strauss-Gregor Correspondence: The Genesis of Daphne”. Bryan Gilliam (ed.). Richard Strauss and His World. Princeton, New Jersey; Princeton University Press: 237-270.
- Gilliam, Bryan (1992). “Daphne’s Transformation”. Idem (ed.). Richard Strauss and His World. Princeton, New Jersey; Princeton University Press: 33-66.
- Parkes, Graham (1999). “Staying Loyal to the Earth: Nietzsche as an Ecological Thinker”. John Lippitt (ed.). Nietzsche’s Futures. London: MacMillan Press Ltd.: 167-188.
- Pinkola Estés, Clarissa (1998). Mujeres que corren con los lobos. Mitos y cuentos del arquetipo de la Mujer Salvaje. Barcelona: Ediciones B.
- Santiago Guervós, Luis E. de (2004). “Estética de la música” y “La estética dionisíaca”. Idem. Arte y Poder. Aproximación a la estética de Nietzsche. Madrid: Editorial Trotta: 43-182 y 183-284.
- Serrano Cueto, Antonio (2003). “La novia remisa y el novio ardiente en el epitalamio latino: una imagen que pervive en el Renacimiento”. Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos 23.1: 153-170.
- Sissa, Giulia (1990). Greek Virginity. Cambridge, Mass.-London: Harvard University Press.
- Youmans, Charles (2005). “Strauss’s Nietzsche”. Idem. Richard Strauss’s Orchestral Music and the German Intellectual Tradition. The Philosophical Roots of Musical Modernism. Indiana: Bloomington-Indiana University Press: 83-113.
- Zoppelli, Luca (2004-2005). “La corteccia e l’arabesco. Apollo, Dioniso e il ritorno di Dafne allo spiritu della musica”. Michele Girarid (ed.). La Fenice prima dell’Opera 8 (Richard Strauss. Daphne). Venezia: Fondazione Teatro La Fenice di Venezia: 9-32.