Propuesta metodológica para el estudio de la presencia del folclore infantil en obras literarias

  1. Lucía Pilar Cancelas Ouviña 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Year of publication: 2018

Volume: 17

Issue: 3

Pages: 55-67

Type: Article

DOI: 10.18239/OCNOS_2018.17.3.1762 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Abstract

In this article we present a literary re-search method in three phases for the study of the presence of children’s folklore in lit-erary works named ‘Three-phase model for the study of Children´s Folklore in Litera-ture’, taking into account the previous ideas of Alan Dundes (1965), Maxime Chevalier (1987), Neil Grobman (1979) and Montserrat Amores (1993). In the first phase, identifi-cation (collection and collation of data) we would particularly like to emphasize the usefulness of informants as necessary col-laborators. In the second phase of our model, analytical phase, we have adopted the Rep-ertory Grid Technique from Psychology to create a new tool for literary research named Analytical Grid. Its application will allow us to carry out a detailed analysis, both quan-titative and qualitative of the samples of children’s folklore found in literary works. Finally, in the interpretation phase, we sug-gest the combination of three different liter-ary theories (Transtextuality, Biographical Method and Psychoanalytic Theories) to re-flect on the issue and draw conclusions.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Agúndez, J. L. (2006). Límites entre tradición oral y literatura: cuentecillos en autores del XIX y XX. En R. Beltrán, & M. Haro (Eds.), El cuento folclórico en la literatura y en la tradición oral, (pp. 17-56.) Valencia: Universitat de Valencia.
  • Agúndez, J. L. (2017). La narrativa popular en Andalucía, BLO, 1, 637-671. doi: https://doi. org/10.17561/blo.vextrai1.30
  • Amores, M. (1993). El Cuento Folklórico: aproximación a un método de trabajo. Ojancano. Revista de Literatura Española, 7, 3-27.
  • Bettelheim, B. (1977). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Grupo Editorial Grijalbo.
  • Cancelas-Ouviña, L. P. (2004a). Presencia de la Cultura Popular y el Folclore Infantil en la narrativa de Agatha Christie. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Cádiz. Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=52234
  • Cancelas-Ouviña, L. P. (2004b). Nursery Rhymes versus Fairy Tales: la victoria de la Lírica Infantil de Tradición Oral en el Mundo Anglosajón. En AILIJ. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 2 (pp. 37-45). Vigo: Servizo de Publicaciones de la Universidad de Vigo.
  • Carvalho-Neto, P. (1976). La influencia del folklore en Antonio Machado. Cuadernos hispanoamericanos, 304-307, 302-354.
  • Cerrillo, P. C., & Sánchez-Ortiz, C. (2006). Literatura con mayúsculas. Ocnos, 2, 7-21. doi: https://doi. org/10.18239/ocnos_2006.02.01
  • Cerrillo, P. C. (2010). Literatura oral y literatura escrita: aspectos intertextuales en obras de Montserrat del Amo y Emilio Pascual. En A. Mendoza, & C. Romea (Coords.), El lector ante la obra hipertextual, (pp. 15-23). Barcelona: Horsori.
  • Cerrillo, P. (2013). Presencia del Cancionero Popular Infantil en la literatura española de la Edad de Oro. Revista de Literatura, 75(150), 395-416. doi: https://doi.org/10.3989/ revliteratura.2013.02.015
  • Chevalier, M. (1980). Cuento folklórico y cuento literario (Pereda, Pardo Bazán, Palacio Valdés). Anuario de Letras: lingüística y filología, 18, 193-208.
  • Chevalier, M. (1978). Folklore y Literatura: el cuento oral en el Siglo de Oro. Barcelona: Editorial Crítica.
  • Christie, A. (1939): Ten Little Niggers. London: HarperCollins Publishers.
  • Christie, A. (1940). One, two, buckle my shoe. London: HarperCollins Publishers.
  • Christie, A. (1943). Five little Pigs. London: HarperCollins Publishers.
  • Christie, A. (1949). Crooked House. London: HarperCollins Publishers.
  • Christie, A. (1950). Three Blind Mice and Other Stories. New York: St. Martin ś Minotaur Mysteries.
  • Christie, A. (1953). A Pocket full of Rye. Londres, Reino Unido: HarperCollins Publishers.
  • Christie, A. (1955). Hickory, dickory, Dock. London: HarperCollins Publishers.
  • Díaz-Plaja, A. (1998). Literatura Infantil y Juvenil y Literatura con Mayúsculas. En R. Cabo (Dir.), Actas del V Simposio Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura: La Literatura Infantil y Juvenil: Su proyección en el Aula, (pp. 51-65). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Dundes, A. (1965). The Study of Folklore in literature and culture: identification and interpretation. Journal of American Folklore, 78(308), 136-142. https://doi.org/10.2307/538280
  • Dundes, A. (1980). Interpreting Folklore. Bloomington: Indiana University Press.
  • Dundes, A. (1987). Parsing through Customs: Essays by a Freudian Folklorist. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Feixas, G., & Cornejo, J. M. (1996). Manual de la técnica de rejilla mediante el programa RECORD versión 2.0 (2ª ed.). Barcelona: Paidós.
  • Freud, S. (1973).Introductory Lectures on Psycoanalysis. Harmondsworth: Penguin.
  • Fuentes, T. (1990). El folklore infantil en la obra de Federico García Lorca. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
  • Genette, G. (1989). Palimpsestos. La Literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
  • Grobman, N. (1979). A Schema for the Study of the Sources and Literary Simulations of Folkloric Phenomena. Southern Folklore Quaterly, 43, 11-37.
  • Hernández, J. A. (1996). José María Pemán, poeta neopopularista. Separata de Archivo Hispalense. Revista histórica, literaria y artística, 241, 147-165.
  • Jauss, H. R. (1989). Recéption et production: le rythme des freres ennemis. En L. Hay (Ed.), La naissance du texte (pp. 163-173). Paris: Corti.
  • Medina, A. (1990). La tradición oral como vehículo literario infantil. Sus valores educativos. En P. Cerrillo, & J. García-Padrino, J., Literatura infantil, (pp. 37-65). Cuenca: UCLM.
  • Pagnini, M. (1975). Estructura Literaria y método crítico. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Pelegrín, A. (1996). Retahílas, romances de la tradición oral infantil. En V. Atero-Burgos (Coord.), El Romancero y la copla: formas de oralidad entre dos mundos (España-Argentina) (pp. 69-88). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Rollin, L. (1992). Cradle and All. A Cultural and Psychoanalytic Reading of Nursery Rhymes. Jackson: University Press of Mississippi.
  • Suriani, M., & Belardinelli, C. (2015). La literatura folklórica infantil: panorama teórico-didáctico. Argonautas, 5, 120-134.
  • Tucker, N. (1992). Good Friends, or Just Acquaintances? The relationship between Child Psychology and Children ś Literature. En P. Hunt (Ed.), Literature for Children. Contemporary Criticism (pp. 156-173). London and New York: Routledge.
  • Yanada, N. (1986). Nursery Rhymes alluded in D.H. Lawrence ś Novels. Language and Culture, 11, 32-64