Motivos de práctica deportiva extraescolar del alumnado de educación secundaria

  1. Mónica Aznar Cebamanos 1
  2. Jordi Mañé Bargalló 2
  3. Alberto Grao Cruces 3
  4. Román Nuviala Nuviala 3
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 O. D. Santo Domingo de Silos (España)
  3. 3 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revue:
Revista Internacional de Deportes Colectivos

ISSN: 1989-841X

Année de publication: 2017

Número: 32

Pages: 55-64

Type: Article

D'autres publications dans: Revista Internacional de Deportes Colectivos

Résumé

Knowing the reasons for out-of-school sports in the population, school allows us to know why an activity is chosen and the determinants of Permanence or abandonment of this election. Objectives: To know the reasons for practicing sports of schoolchildren aged 12 to 16 engaged in sports activities extracurricular activities in Zaragoza. Methods: The study population consisted of 1080 students of Secondary Education in Zaragoza city, during the course 2012-2013. The questionnaire used included socio-demographic variables and the MPAM-R scale. Results: The pleasure and social motives obtained the highest ratings, followed by fitness, the appearance and competition motives being the least valued Conclusion: the offer of out-of-school sports for Secondary school of Zaragoza, would have to satisfy the tastes of the adolescents, guarantee their enjoyment, facilitate their social relationships, and improve their health and physical appearance.

Références bibliographiques

  • American College of Sports Medicine, Et Al. Joint Position Statement: Nutrition and Athletic Performance. American College of Sports Medicine, American Dietetic Association, And Dietitians of Canada. Medicine and Science in Sports And Exercise, 2000, Vol. 32, Nº 12, P. 2130.
  • Alvariñas Villaverde, Myriam; Fernandez Villarino, Mª; López Villar, Cristina. Actividad Física Y Percepciones Sobre Deporte Y Género. Revista De Investigación En Educación, 2009, Vol. 6, P. 113-122.
  • Castillo, Isabel; Balaguer, Isabel; Duda, Joan L. Perspectivas De Meta De Los Adolescentes En El Contexto Académico. Psicothema, 2001, Vol. 13, Nº 1, P. 79-86.
  • Coll, Carolina De Vargas Nunes, Et Al. Time Trends of Physical Activity Among Brazilian Adolescents Over A 7-Year Period. Journal Of Adolescent Health, 2014, Vol. 54, Nº 2, P. 209-213.
  • Consejo Superior De Deportes. Los Hábitos Deportivos De La Población Escolar En España. Recuperado De Www. Csd. Gob. Es/Csd/Estaticos/Dep-Escolar/Encuesta-De-Habitos-Deportivos-Poblacionescolar-En-Espana. Pdf, 2011
  • Frederick-Recascino, Christina M.; Schuster-Smith, Hana. Competition and Intrinsic Motivation In Physical Activity: A Comparison Of Two Groups. Journal Of Sport Behavior, 2003, Vol. 26, Nº 3, P. 240.
  • Hellín Gómez, Pedro; Moreno Murcia, Juan Antonio; Rodríguez García, Pedro Luis. Relación De La Competencia Motriz Percibida Con La Práctica Físico-Deportiva. Revista De Psicología Del Deporte, 2006, Vol. 15, Nº 2, P. 219-231.
  • Folgar, Manuel Isorna; Boubeta, Antonio Rial; Cristobal, Raquel Vaquero. Motivaciones Para La Práctica Deportiva En Escolares Federados Y No Federados. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, 2014, Nº 25, P. 80-84.
  • López, Cesáreo; Márquez, Sara. Motivación En Jóvenes Practicantes De Lucha Leonesa. Revista De Psicología Del Deporte, 2007, Vol. 10, Nº 1.
  • Miragaia, Dina Alexandra Marques; Martins, Marco Alexandre Batista. Mix Between Satisfaction and Attributes Destination Choice: A Segmentation Criterion to Understand The Ski Resorts Consumers. International Journal Of Tourism Research, 2015, Vol. 17, Nº 4, P. 313-324.
  • Mollá Serrano, M. La Influencia De Las Actividades Extraescolares En Los Hábitos Deportivos De Los Escolares. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte Vol, 2007, Vol. 7, Nº 27, P. 241- 252.
  • Murcia, Juan Antonio Moreno; Gimeno, Eduardo Cervelló. Validación De La Escala De Medida De Los Motivos Para La Actividad Física-Revisada En españoles: Diferencias Por Motivos De Participación. Anales De Psicología, 2007, Vol. 23, Nº 1, P. 167-176.
  • Moreno-Murcia, Juan-Antonio, Et Al. Relación De Los Motivos De Práctica Deportiva En Adolescentes Con La Percepción De Competencia, Imagen Corporal Y Hábitos Saludables. Cultura Y Educación, 2011, Vol. 23, Nº 4, P. 533-542.
  • Nuviala, Alberto Nuviala, Et Al. El Peso De Los Agentes Sociales En La Motivación Para Realizar Prácticas Físicas Organizadas Entre El Alumnado De 10 A 16 Años. Revista Iberoamericana De Psicología Del Ejercicio Y El Deporte, 2006, Vol. 1, Nº 2, P. 53-68.
  • Nuviala, A. Nuviala; Fajardo, Ja Tamayo; Nuviala, R. Nuviala. Predicción Del Abandono Deportivo En La Adolescencia A Través Del Estudio De La Calidad Percibida. Movimento, 2012, Vol. 18, Nº1, P. 221-239.
  • Nuviala Nuviala, Román, Et Al. Juicios De Valor De Usuarios De Servicios Deportivos De Tiempo Libre De Andalucía. 2013.
  • Otero, J. M. Hábitos Y Actitudes De La Población Andaluza Ante El Deporte 2007. Sevilla: Empresa Pública De Deporte Andaluz, 2009.
  • Richard, M., Et Al. Intrinsic Motivation and Exercise Adherence. International Journal of Sport Psychology, 1997, Vol. 28, Nº 4, P. 335-354.
  • Xu, X.; Biddle, S. Difference in Motivation for Adherence, Gender and Age. En Poster Presentado En El Pre-Olympic Congress Sport Medicine and Physical Education International Congress On Sport Science, Brisbane, Australia. 2000