Perfil y formación de los técnicos de prácticas deportivas extraescolares

  1. Mónica Aznar Cebamanos
  2. Jordi Mañé Bargalló
  3. Alberto Grao Cruces
  4. Román Nuviala Nuviala
Zeitschrift:
Revista Internacional de Deportes Colectivos

ISSN: 1989-841X

Datum der Publikation: 2018

Nummer: 34

Seiten: 17-25

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista Internacional de Deportes Colectivos

Zusammenfassung

The technician is a key figure in sports initiation, for his influence and for being one of the main reasons why children leave or continue with sports. Objectives: to know the profile of the sports technicians who conduct extracurricular sports practices in Zaragoza. The study sample consisted of 95 technicians extracurricular sports practices during the 2012-2013 academic year. The questionnaire used included socio-demographic variables and the DOCS scale. Results: a 88.3% were male, with an average age of 27.87 ± 9.05 years, 64.4% had some sports qualification, 70% of female technicians had a sports qualification and a Bachelor and COU level predominated. Conclusion: The technicians in charge of driving the extracurricular sports activities indicated a predominance of male sex, an average age of 28.45 years and an average percentage of sports graduates.

Bibliographische Referenzen

  • ABAD, M. T., GIMENEZ, F. J., ROBLES, J., & RODRIGUEZ, J. M. Perfil, experiencia y métodos de enseñanza de los entrenadores de jóvenes futbolistas en la provincia de Huelva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2011, vol. 20, p. 21-25.
  • ABBOTT, A., & COLLINS, D. Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development: considering the role of psychology. Journal of sports sciences, 2004, vol. 22, nº 5, p. 395-408.
  • AQUESOLO, J. A., & BEYER, E. Diccionario de las Ciencias del Deporte. Málaga: Unisport. 1992.
  • BONAVIA, T., PRADO-GASCO, V. J., & BARBERA-TOMAS, D. (2009). Adaptación al castellano y estructura factorial del Denison Organizational Culture Survey. Psicothema, 2009, vol. 21, nº 4, p. 633-638.
  • ABBOTT, A., & COLLINS, D. Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development: considering the role of psychology. Journal of sports sciences, 2004, vol. 22, nº 5, p. 395-408. 16
  • ELFERINK-GEMSER, M., VISSCHER, C., LEMMINK, K., & MULDER, T. Relation between multidimensional performance characteristics and level of performance in talented youth field hockey players. Journal of Sports Sciences, 2004, vol. 22, nº 11-12, p. 1053-1063.
  • CORDÓN, M. M. Proceso formativo de los técnicos deportivos que participan en actividades físico – deportivas a nivel provincial, en Andalucía oriental. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada. Granada. 2008.
  • DELGADO, M. A. Análisis de las conductas docentes del entrenador. Modulo del Máster de rendimiento deportivo. Madrid: Centro Superior de Estudios. Comité Olímpico español. 1996.
  • DENISON, D. R., & NEALE, W. Denison Organizational Culture Survey. Ann Arbor: Denison Consulting. 2000.
  • EIGLIER, P., & LANGEARD, E. Servucción. El marketing de servicios. Madrid: Editorial McGrawHill. 1996.
  • ELFERINK-GEMSER, M., VISSCHER, C., LEMMINK, K., & MULDER, T. Relation between multidimensional performance characteristics and level of performance in talented youth field hockey players. Journal of Sports Sciences, 2004, vol. 22, nº 11-12, p. 1053-1063.
  • FRAILE, A., DE DIEGO, R., & BOADA, J. El perfil de los técnicos del deporte escolar en un contexto europeo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2011, vol. 11, nº 42, p. 278- 297.
  • MAIZTEGUI, C., & ASENJO, F. La interrelación entre los distintos agentes implicados en el deporte escolar: un análisis de sus demandas desde el punto de vista de los educadores deportivos. En C. Maiztegui & V. Pereda (Coords.), Ocio y deporte escolar (pp. 41-63). Bilbao: Universidad de Deusto. 2000.
  • MANRIQUE, J. C., GEA, J. M., & ÁLVARO, M. Perfil y expectativas del técnico de deporte escolar en el municipio de Segovia. Revista internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2013, vol.13, nº 50, p. 367-387.
  • NUVIALA, A. Las escuelas deportivas en el entorno rural del Servicio Comarcal de Deportes “Corredor del Ebro” y el Municipio Fuentes de Ebro. Zaragoza: Gobierno de Aragón. 2003.
  • REVERTER, J., PLAZA, D., JOVE, M. C., & MAYOLAS, M. C. Influencia de los técnicos en el deporte extraescolar. El caso de la ciudad de Torrevieja. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2012, vol. 22, p. 76-80.
  • SOUSA, C., CRUZ, J., TORREGROSA, M., VILCHES, D., & VILADRICH, C. Evaluación conductual y programa de asesoramiento personalizado a entrenadores de deportistas jóvenes. Revista de Psicología del Deporte, 2006, vol. 15, nº2, p. 263-278.
  • VICIANA, J., & ZABALA, M. El papel educativo y la responsabilidad de los entrenadores deportivos. Una investigación sobre las instrucciones a escolares en fútbol de competición. Revista de Educación, 2004, vol. 335, p.163-187.