Análisis de las necesidades psicosociales y factores de riesgo asociados al éxito o fracaso académico del alumnado de educación superior

  1. Marchena Consejero, Esperanza
  2. Hervías Ortega, Federico
  3. Menacho Jiménez, Inmaculada
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: Dificultades Educativas

Volum: 3

Número: 1

Pàgines: 337-344

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V3.511 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

Both psychosocial needs and risk factors that affect academic performance in a sample of 2014 participants in higher education are described. The results may be generalised to students from Spanish universities and can provide guidelines for preventive actions and psychological services in the context of comprehensive providing services to graduate and undergraduate students.

Referències bibliogràfiques

  • Beranuy, M.; Chamarro, A.; Graner, C., & Carbonell, X. (2009). Validación de dos escalas breves para evaluar la adicción a Internet y el abuso de móvil. Psicothema, 21(3), 480-485.
  • Castellana, M., Sánchez-Carbonell, X., Graner, C., & Beranuy, M. (2007). El adolescente ante las tecnologías de la información y la comunicación: Internet, móvil y videojuegos. Papeles del Psicólogo, 28, 196-204.
  • Connell, J., Barkham, M., & Mellor-Clark, J. (2007). CORE-OM mental health norms of students attending university counselling services benchmarked against an agematched primary care sample. British Journal of Guidance and Counselling, 35(1), 41-57.
  • Del Castillo, J.A.; García, J.A., & Del Carmen Terol, M. (2008). Uso y abuso de Internet en jóvenes universitarios. Adicciones, 20(2), 131-142.
  • Dennhardt, A., & Murphy, J.G. (2011). Associations between depression, distress tolerance, delay discounting, and alcohol-related problems in European American and African American college student. Psychology of Addictive Behaviors, 25 (4).
  • Echeburúa, E., & De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: Un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96.
  • Eisenberg, D., Golberstein, E., & Hunt, J. B. (2009). Mental health and academic success in college. B.E.Journal of Economic Analysis and Policy, 9(1).
  • Extremera, N., & Fernández Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2).
  • Fouad, N. A., Guillen, A., Harris-Hodge, E., Henry, C., Novakovic, A., Terry, S., & Kantamneni, N. (2006). Need, awareness, and use of career services for college students. Journal of Career Assessment, 14(4), 407-420.
  • Furr, S., Westefeld, J., McConnell, G. & Jenkins, J.M. (2001). Suicide and depression among college students: A decade later. Professional Psychology: Research and Practice 32 (1) 97-100.
  • Gonzalez, V., Reynolds, B., & Skewes, M. C. (2011). Role of impulsivity in the relationship between depression and alcohol problems among emergingadult college drinkers. Experimental and Clinical Psychopharmacology 19 (4) 303-313.
  • Izanidia, N., Amiri, M., Jahromi, R., & Hamidi, S. (2010). A study of relationship between suicidal ideas, depression, anxiety, resiliency, daily stresses and mental health among Theran university students. Procedial Social and Behavioral Sciences, 5, 1515-1519.
  • Kamibeppu, K., & Sugiura, H. (2005). Impact of the mobile phone on junior high-school students´ friendships in the Tokio metropolitan area. Cyberpsychology & Behaviour, 8, 121-13065
  • Lasieur, H.R., & Rosenthal, R.J. (1991). Pathological gambling: A review of the literature (Prepared for the American Psychiatric Association Task Force on DSM-IV Committee on Disorder of Impulse Control Not Elsewhere Classified). Journal of Gambling Studies,7, 5-40
  • Mackenzie, S., Wiegel, J., Mundt, M., Brown, D. Saewyc, E., Heiligenstein, E., Harahan, B., & Fleming, M. (2001). Depresión adn suicide ideation among students accessing campus healthcare. Amerincan Journal of Orthopsychiatry, 81 (1), 101-107.
  • Micin, S., & Bagladi, V. (2011). Salud Mental en Estudiantes Universitarios: Incidencia de Psicopatología y Antecedentes de Conducta Suicida en Población. Terapia Psicológica, 29 (1), 53-64.
  • Moral de la Rubia, J. (2006). Predicción del rendimiento académico universitario. Perfiles Educativos, XXVIII, 113, 38-63.
  • Muñoz, M.J.; Navarro, M.E., & Ortega, N. (2003). Patrones de uso de Internet en población universitaria española. Adicciones, 15(2), 137-144.
  • Raunic, A., & Xenos, S. (2008). University Counselling Service Utilisation by Local and International Students and User Characteristics: a Review. International Journal for the advancement of Counselling, 30, 262-267.
  • Ruiz, R.; Lucena, V.; Pino, M.J., & Herruzo, J. (2010). Análisis de comportamientos relacionados con el uso/abuso de Internet, teléfono móvil, compras y juego en estudiantes universitarios. Adicciones, 22(4), 301-310.
  • Salanova, M., Martínez, I., Bresó, E., Llorens, S., & Grau, R. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de psicologíca, 21 (1), 170-180.
  • Schulenberg, J.E., Sameroff, A., & Cichetti, D. (2004). Transition to the adulthood as a critical juncture in the course of psychopathology and mental health. Development and Psychopathology, 16, 799–806.
  • Vera, J.A. (2001). Bienestar subjetivo en una muestra de jóvenes universitarios. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 3, 1, 11-21.
  • Vrendenburg, K., O’Brien, E., & Krames, L. (1988).Depression in college students: Personality and experiential factors. Journal of Counseling Psychology 35 (4) 419-425. International