Formación inicial del maestro y competencia gramatical para su práctica docente

  1. Rafael Jiménez Fernández 1
  2. Manuel Francisco Romero Oliva 1
  3. Hugo Heredia Ponce 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revista:
Revista de humanidades

ISSN: 1130-5029 2340-8995

Ano de publicación: 2019

Número: 37

Páxinas: 151-178

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/RDH.37.2019.22350 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de humanidades

Resumo

This paper is focused on checking, as a main objective, if the students who get into higher education show a basic grammatical competence that qualifies them to face their initial training as future teachers (in this case, future Primary School teachers). It has been checked that the level of this competence is awfully low and that the study variable is not meaningful, since the lack of grammatical competence remains; those assumptions are based on a grammar skill survey. This study is completed with a SWOT matrix that offers areas of action to solve these problems from the comparison between the quantitative results and the ethnographic techniques used (biographical narrative and focal group)

Referencias bibliográficas

  • Anguita, Rocío (1997). Algunas claves de la historia de la formación del profesorado en España para comprender el presente. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, n. 30, pp. 97-109.
  • Bachman, Lyle (1990). Habilidad lingüística comunicativa. En Llobera et.al. Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, pp. 105-129.
  • Canale, Michael (1983). De la competencia a la pedagogía comunicativa del lenguaje. En Llobera et.al. Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, pp. 63-83.
  • Canale, Michael y Swain, Merrill (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied linguistic, n. 1, pp. 1-47
  • Chomsky, Noam (1965). Aspect of the Theory of Syntax. Cambrige, Massachusetts: The MIT Press.
  • Colás, Pilar (1998). La investigación-acción. En Colás, Pilar y Buendía, Leonor Investigación educativa. Sevilla: Ediciones Alfar, pp. 250-260.
  • Connelly, Michael y Clandinin, Jean. (1998). Stories to live by: Narrative understandings of school reform. Curriculum inquiry, vol. 2, n. 28, pp. 129-162.
  • Consejo de Europa (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes-Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Anaya. Disponible en: https://bit.ly/1bdmRdq [Consulta: 20 de mayo de 2018].
  • Escobar, Jazmine y Bonilla-Jiménez, Francy Ivonne. (2009): Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, vol. 9, n. 1, pp. 51-67. Disponible en https://bit.ly/2uEZ6OJ [Consulta: 5 de mayo de 2018].
  • Granado, Cristina y Puig, María (2015). La identidad lectora de los maestros en formación como componente de su identidad docente. Un estudio de sus autobiografías como lectores. Ocnos, n. 13, pp. 43-63. Disponible en https://bit.ly/2NXxdKK [Consulta: 20 de mayo de 2018].
  • Hymes, Dell (1971). Acerca de la competencia comunicativa. En Llobera et. al. Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, pp. 27-47.
  • Imbernón, Francisco y Colén, M.ª Teresa (2015). Los vaivenes de la formación inicial del profesorado. Una reforma siempre inacabada. Tendencias pedagógicas, n. 25, pp. 57-75.
  • Latorre, Antonio, Del Rincón, Delio y Arnal, Justo (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencias.
  • McMillan, James H. y Schumacher, Sally (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Madrid: Pearson Educación.
  • Medina, José Luis y Pérez, M.ª José (2017). La construcción del conocimiento en el proceso de aprender a ser profesor: la visión de los protagonistas, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, vol. 21, n.1. Disponible en: https://bit.ly/2uHFMjM. [Consulta: 17 de mayo de 2018].
  • Molina, Marta; Castro, Encarnación; Molina, José y Castro, Enrique (2011). Un acercamiento a la investigación de diseño a través de los experimentos de enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, vol. 1 n. 29, pp. 75-88.
  • Orden ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los titulo universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria. Madrid: BOE, n. 312, 2007. Disponible en: https://bit.ly/2LdHCDs [Consulta: 20 de mayo de 2018].
  • Pérez, Gloria (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Madrid: Editorial La Muralla.
  • Sadín, M.ª Paz (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill España.