Modelos científicossignificado y papel en la práctica científica

  1. Acevedo-Díaz, José Antonio 1
  2. García-Carmona, Antonio 2
  3. Aragón-Méndez, María del Mar 3
  4. Oliva-Martínez, José María
  1. 1 Inspector de Educación Jubilado
  2. 2 Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, Universidad de Sevilla, España
  3. 3 Departamento de Didáctica, Universidad de Cádiz, España
Journal:
Revista Científica

ISSN: 0124-2253 2344-8350

Year of publication: 2017

Issue Title: sep-dic

Volume: 30

Issue: 3

Pages: 155-166

Type: Article

DOI: 10.14483/23448350.12288 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Científica

Abstract

This article aims to contribute to a better understanding of the scientific models as a key component of the nature of science. For this, firstly the epistemological meaning of the scientific models and their role in the scientific practice are discussed. Secondly the function of the scientific models as intermediaries or mediators between theory and real world is addressed. This function is based on the partially autonomic character of the scientific models with regard to the latter. In order to illustrate the exposition of it various examples are included. The article concludes with a brief reference to both the semanticist and instrumentalist epistemological conceptions regarding the models, which run parallel with the classical debate between realism and pragmatism around the interpretation of scientific theories.

Bibliographic References

  • Accorinti, H. L. y Martínez-González, J. C. (2016). Acerca de la independencia de los modelos respecto de las teorías. Theoria, 31(2), 225-245. https://doi.org/10.1387/theoria.15235
  • Acevedo, J. A. (2004). El papel de las analogías en la creatividad de los científicos: La teoría del campo electromagnético de Maxwell como caso paradigmático de la Historia de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(3), 187-204.
  • Acevedo-Díaz, J. A. (2017). Sobre leyes y teorías científicas. OEI, Divulgación y Cultura Científica Iberoamericana, 19-4-2017. Disponible en http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Sobre-leyes-y-teorias-cientificas.
  • Acevedo-Díaz, J. A. y García-Carmona, A. (2016). Rosalind Franklin y la estructura del ADN: Un caso de historia de la ciencia para aprender sobre la naturaleza de la ciencia. Revista Científica, 27, 162-175. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.25.a2
  • Acevedo, J. A. y García-Carmona, A. (2017). Controversias en la historia de la ciencia y cultura científica. Madrid: Los Libros de la Catarata.
  • Adúriz-Bravo, A. y Ariza, Y. (2014). Una caracterización semanticista de los modelos científicos para la ciencia escolar. Bio-grafía, 7(13), 25-34.
  • Adúriz-Bravo, A., Labarca, M. y Lombardi, O. (2014). Una noción de modelo útil para la formación del profesorado de química. En C. Merino, M. Arellano y A. Adúriz-Bravo (eds.), Avances en Didáctica de la Química: modelos y lenguajes (pp. 37-49). Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.
  • Ariza, Y., Lorenzano, P. y Adúriz-Bravo, A. (2016). Meta-Theoretical Contributions to the Constitution of a Model-Based Didactics of Science. Science & Education, 25(7-8), 747-773. https://doi.org/10.1007/s11191-016-9845-3
  • Bunge, M. (1972). Teoría y realidad. Barcelona: Ariel.
  • Bunge, M. (1973). Method, Model and Matter. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-2519-5
  • Cartwright, N. (1983). How the Laws of Physics Lie. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0198247044.001.0001
  • Cartwright, N. (1999). Models and the limits of theory: quantum Hamiltonians and the BCS models of superconductivity. En M. S. Morgan y M. Morrison (eds.), Models as mediators: Perspectives on Natural and Social Science (pp. 241-281). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511660108.010
  • Cassini, A. (2016). Modelos científicos. En C. E. Vanney, I. Silva y J. F. Franck (eds.), Diccionario Interdisciplinar Austral. Buenos Aires: Universidad Austral. Disponible en http://dia.austral.edu.ar/Modelos_cient%C3%ADficos
  • Fraassen, B. C. van (1996). La imagen científica. México DF: Paidós.
  • Giere, R. (1988). Explaining Science: A Cognitive Approach. Chicago, IL: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226292038.001.0001
  • Giere, R. N. (1999a). Science without laws. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Giere, R. (1999b). Using Models to Represent Reality. En L. Magnani, N. J., Nersessian y P. Thagard (eds.), Model-Based Reasoning in Scientific Discovery. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4813-3_3
  • Giere, R. N. (2002). Models as Parts of Distributed Cognitive Systems. En L. Magnani, N. J. Nersessian y P. Thagard (eds.), Model-based reasoning in scientific discovery (pp. 227-241). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-0605-8_13
  • Giere, R. N. (2004). How Models Are Used to Represented Reality. Philosophy of science, 71(5), 742-752. https://doi.org/10.1086/425063
  • Gutiérrez, R. (2014). Lo que los profesores de ciencia conocen y necesitan conocer acerca de los modelos: Aproximaciones y alternativas. Bio-grafía, 7(13), 37-66. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.7num.13bio-grafia37.66
  • Justi, R. (2006). La ense-anza de las ciencias basada en modelos. Ense-anza de las Ciencias, 24(2), 173-184.
  • Matthews, M. R. (2007). Models in science and in science education: An introduction. Science & Education, 16(7-8), 647-652. https://doi.org/10.1007/s11191-007-9089-3
  • Matthews, M. R. (2012). Changing the focus: From nature of science (NOS) to features of science (FOS). En M. S. Khine (ed.), Advances in nature of science research (pp. 3-26). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2457-0_1
  • McComas, W. F. (1998). The principal elements of the nature of science: Dispelling the myths. En W. F. McComas (ed.), The nature of science in science education: Rationales and strategies (pp. 53-70). Dordrecht: Kluwer.
  • Morrison, M. (2015). One phenomenon, many models: Inconsistency and complementarity. Studies in History and Philosophy of Science, 42(2), 342-351. https://doi.org/10.1016/j.shpsa.2010.11.042
  • Morrison, M., y Morgan, M. S. (1999). Models as mediating instruments. En M. S. Morgan y M. Morrison (eds.), Models as mediators: Perspectives on Natural and Social Science (pp. 10-37). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511660108.003
  • Oh, P. S., y Oh, S. J. (2011). What Teachers of Science Need to Know about Models: An overview. International Journal of Science Education, 33(8) 1109-1130. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.502191
  • Suárez, M. (1999). The role of models in the application of scientific theories: epistemological implications. En M. S. Morgan y M. Morrison (eds.), Models as mediators: Perspectives on Natural and Social Science (pp. 168-196). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511660108.008
  • Vázquez, A., Acevedo, J. A., Manassero, M. A. y Acevedo, P. (2001). Cuatro paradigmas básicos sobre la naturaleza de la ciencia. Argumentos de Razón Técnica, 4, 135-176.
  • Watson, J. D. (2000). La doble hélice. Madrid: Alianza.
  • Watson, J. D., y Crick, F. H. C. (1953a). A Structure for Deoxyribose Nucleic Acid. Nature, 171, 737-738. https://doi.org/10.1038/171737a0
  • Watson, J. D., y Crick, F. H. C. (1953b). Genetical implications of the structure of deoxyribonucleic acid. Nature, 171, 964-967. https://doi.org/10.1038/171964b0
  • Wong, S. L., y Hodson, D. (2009). From the horse's mouth: What scientists say about scientific investigation and scientific knowledge. Science Education, 93(1), 109-130. https://doi.org/10.1002/sce.20290