Trabajo en redDesarrollo de proyectos innovadores inclusivos ante el desenganche y el abandono escolar

  1. Gallego-Vega, Carmen
  2. Cotrina García, Manuel Joaquín
  3. García García, Mayka
Journal:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Year of publication: 2019

Issue Title: La inclusión educativa y social a debate

Volume: 49

Issue: 3

Pages: 149-172

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I3.11407 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Abstract

This article presents the results of networking developed by inter-institutional and inter-service teams in two provinces of the Autonomous Community of Andalusia in the face of the same problem: school disengagement and dropout, understood as a multidimensional process that takes place and develops in the educational and social contexts to which the students belong. The general objective of this study focuses, therefore, on the construction of local networks that address the processes of school disengagement, creating a network of work and support between educational centers and social organizations and researchers from the same locality or area as a space of collaboration and exchange of knowledge, experience and inclusive practices on the subject. From a participatory and emancipatory methodological approach, different inclusive and innovative educational projects that address this problem from the perspective of Inclusive Education are developed within each team. The results obtained point out, on the one hand, the benefit and impact that the approach of a phenomenon as complex as the disengagement and dropping out of school from the network work of institutions and organizations under a same view and different institutional positions. On the other hand, the development of the study shows the diversity and richness of educational responses (inclusive educational projects) developed according to the needs and unique contexts.

Bibliographic References

  • Agranoff, R. (2004). Leveraging networks: A guide for public managers working across organizations. Collaboration: Using networks and partnerships, 61-102.
  • Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2004). Understanding and developing inclusive practices in schools: a collaborative action research network. International journal of inclusive education, 8(2), 125-139.
  • Ainscow, M. (2016). La colaboración como estrategia para promover la equidad en la educación: posibilidades y barreras. Revista de capital profesional y comunidad, 1(2), 159-172.
  • Ander-Egg, E. (1990). Repensando la investigación acción participativa. México: Atenco.
  • Arnáiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio siglo XXI, 30(1), 25-44.
  • Arnáiz, P., De Haro, R., & Azorín, C. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 29-49.
  • Azorín Abellán, C. M. (2017). Redes de colaboración entre escuelas inglesas para la mejora de la inclusión socioeducativa. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(2), 29-48.
  • Ball, J. (2008). “Do it in a Good Way”: Enacting research Ethics in Partnerships with Indigenous Communities. En D. Clover and C. McGregor (Eds.), Community University Partnerships: Connecting for Change Proceedings of the Third Community University Exposition, May 5-8, 2008 (pp. 8-11). Universidad de Victoria: Office of Community- Based Research.
  • Bottrell, D., & Goodwin, S. (2011). Escuelas, comunidades e inclusión social. South Yarra: Palgrave Macmillan.
  • Civís, M., & Longás, J. (2015). La colaboración interinstitucional como respuesta al desafío de la inclusión socioeducativa. Análisis de 4 experiencias de trabajo en red a nivel local en Cataluña. Educación XXI, 18(1), 213-236.
  • Clark, C., Dyson, A., & Millward, A. (2018). Towards inclusive schools?. Londres: Routledge.
  • Cotrina, M., Gallego, C., & García, M. (2017). Redes de colaboración interinstitucional en la búsqueda de alternativas inclusivas al desenganche y abandono escolar. En A. Rodríguez Martín (coord.). Prácticas innovadoras inclusivas: retos y oportunidades (pp. 2403-2411). Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Díaz, J., & Civís, M. (2011). Redes Socioeducativas promotoras de capital social en la comunidad: un marco teórico de referencia. Cultura y Educación, 23(3), 415-429.
  • Escudero, J. M., & Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista iberoamericana de educación, 55, 85-105.
  • García, M. (2018). La perspectiva comunitaria de la Educación inclusiva. En M. García. Educación inclusiva. Proyecto docente e investigador (pp.148-185). Universidad de Cádiz. Documento inédito.
  • Gallego-Vega, C. (2011). El apoyo inclusivo desde la perspectiva comunitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 93-109.
  • Gallego-Vega, C., Rodríguez, M,. & Corujo, C. (2016). La perspectiva comunitaria de la educación inclusiva. Desarrollo de dinámicas de trabajo colaborativas-participativas en los grupos de apoyo mutuo (GAM). Prisma Social, 16, 61-110.
  • Grander, M. (2011). Aprenent a través de la mentoria. Mentors com a portadors d’un model d’aprenentatge per una societat inclusiva. Pedagogia i Treball Social, 1(1), 51-75.
  • Groundwater-Smith, S., Dockett, S., & Bottrell, D. (2014). Participatory research with children and young people. Sage.
  • Guba, E. G. (1990). The paradigm dialog. In Alternative Paradigms Conference, Mar, 1989, Indiana U, School of Education, San Francisco, CA, US. Sage Publications, Inc.
  • Kilduff, M., & Tsai, W. (2003). Social Networks and Organizations. Londres: Sage Publications.
  • Longás, J. (2008). Redes socioeducativas locales y desarrollo comunitario. Cultura y Educación, 20(3), 263-265.
  • Longás, J., Civís, M., & Riera, J. (2008). Asesoramiento al desarrollo de redes socioeducativas locales: funciones y metodología. Cultura y Educación, 20(3), 303-321.
  • López, H. N., Crespo, E., Úcar, X., & Berñe, A. L. (2014). Enfoques de evaluación orientados a la participación en los procesos de acción comunitaria. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 24, 4-25.
  • Milward, B., & Provan, K. (2006). A Manager’s Guide to Choosing and Using Collaborative Networks. IBM: Endowment for the Business of Government. Recuperado de: http://www.businessofgovernment.org/pdfs/ProvanReport.pdf
  • Mitchell, D. (2018). The Ecology of Inclusive Education: Strategies to Tackle the Crisis in Educating Diverse Learners. Londres: Routledge.
  • Moliner, O., & Ramel, S. (2018). Una mirada sobre el trabajo en red del laboratoire international sur l’inclusion scolaire (LISIS): Afianzando una cultura colaborativa para la movilización del conocimiento sobre educación inclusiva. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 91-109.
  • Nind, M. (2014). What is inclusive research? Londres: A&C Black.
  • Parrilla, Á. (2010). Ética para una investigación inclusiva. Revista Educación Inclusiva, 3(1), 165-174.
  • Parrilla, Á., Muñoz-Cadavid, M. A., & Sierra. S. (2013). Proyectos educativos con vocación comunitaria. Revista de investigación en educación, 11(3), 15-31.
  • Parrilla, Á., Susinos, T., Gallego-Vega, C., & Martinez, B. (2017). Critically Reviewing How We Do Research into Inclusive Education: Four Projects with an Educational and Social Approach. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado-RIFOP, 89, 145-156.
  • Ryan, J. (2006). Inclusive Leadership and Social Justice for Shools. Leadership and policy in Schools, 5, 3-17.
  • Sellman, E., Bedward, J., Cole, T., & Daniels, H. (2002). A sociocultural approach to exclusion. British Educational Research Journal, 28(6), 889-900.
  • Serrano, B., & De la Herrán, A. (2018). Creación de una red socioeducativa en espacios de exclusión social: una experiencia en el Distrito de Tetuán (Madrid). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 1-16. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.263
  • Ubieto, J. R. (2007). Modelos de trabajo en red. Educación Social, 36, 26-39.
  • Vázquez, R., & López, M. (2018). Interseccionalidad, jóvenes sin sistema y resistencia. Una mirada diferente al fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educacao, 23. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230094
  • Wisker, G., Exley, K., Antoniou, M., & Ridley, P. (2012). Trabajando individualmente con cada estudiante. Tutoría personalizada, coaching, mentoría y supervisión. Madrid: Narcea.