Estilos de aprendizaje del alumnado de ingenieríacurso, rendimiento y género

  1. Mena Lorenzo, Jorge Luis 1
  2. Rodríguez-Pulido, Josefa 2
  3. Mena Lorenzo, Juan Alberto 1
  4. Navarro, José I. 3
  5. Cabrera-Guzmán, Juan Silvio 4
  1. 1 Universidad de Pinar del Río
    info

    Universidad de Pinar del Río

    Pinar del Río, Cuba

    ROR https://ror.org/007chxf81

  2. 2 Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
    info

    Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

    Las Palmas de Gran Canaria, España

    ROR https://ror.org/01teme464

  3. 3 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  4. 4 Universidad de La Habana
    info

    Universidad de La Habana

    La Habana, Cuba

    ROR https://ror.org/04204gr61

Journal:
European journal of education and psychology

ISSN: 1888-8992 1989-2209

Year of publication: 2019

Issue Title: (Diciembre, 2019)

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 175-189

Type: Article

DOI: 10.30552/EJEP.V12I2.282 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: European journal of education and psychology

Abstract

Learning Styles are a set of cognitive, physiological and affective traits that indicate how students perceive, interact and respond to different learning environments. Each student has their own learning style of acquiring knowledge. Students, in addition to using their cognitive skills and cognitive goals, must also know how to rank, organize and prioritize their learning. Although the study of learning styles is very common in the levels of compulsory education, there is less research in higher education. In this study, learning styles are recognized as essential teaching resources to guide meaningful learning. The study has been carried out with engineering university students. A descriptive, non-experimental and cross-sectional methodological design carried out in the Forest Engineering degree at the University of Pinar del Río (Cuba) was used. A total of 120 university students participated in the study (53.3% women and 46.6% men). Participants have completed the Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA). The answers allowed to determine the profile of student learning styles. Data suggested that the reflexive style being the most representative, followed by the theoretical, active and pragmatic styles. No statistically significant differences in learning styles were detected between academic years for men, but they were detected for women. An evolution of the reflexive and theoretical styles is evidenced with the level of professionalization of the students as they move through the academic years. This evolution is being linked with the best academic performance achieved. The study evidenced that learning styles are a valuable resource that enriches the orientation of teaching in terms of diversity and the improvement of learning. Its effects on the training of engineers was analysed and strengths and weaknesses in the applied field of higher education was discussed.

Bibliographic References

  • Acevedo, D., Cavadia, S., y Alvis, A. (2015). Estilos de Aprendizaje de los Estudiantes de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación Universitaria, 8(4), 15–22.
  • Alonso, C. (1992). Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios. Tomo I. (Colección Tesis Doctorales). Madrid: Universidad Complutense.
  • Alonso, C., Gallego, D., y Honey, P. (2012). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora (8ª ed.). Bilbao: Mensajero.
  • Angelone, L., Palou, I., y Széliga, C. (2012). Una propuesta para el fortalecimiento del ingreso universitario en base al diagnóstico de las dificultades de los estudiantes de primer año. Caso de estudio: Informática I en la FCEIA. I Congreso Argentino de Ingeniería CADI 2012.VII Congreso Argentino de Enseñanza de la Ingeniería CAEDI, Mar del Plata, 8, 9 y 10 de agosto, Argentina.
  • Añorga, J. (2012). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano (Tesis doctoral). La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.
  • Aritzeta, A., Balluerka, N., Gorostiaga, A., Alonso, I., Haramburu, M., y Gartzia, L. (2016). Inteligencia emocional del aula y su relación con el desempeño académico. European Journal of Education and Psychology, 9(1), 1-8.
  • Baraz, S., Memarian, R., y Vanak, Z. (2014). The diversity of Iranian nursing students' clinical learning styles: A qualitative study. Nurse Education in Practice, 14(5), 525–531.
  • Castellote, J.M. (2019). Teaching systems in occupational medicine. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 31-37.
  • Castillo, M.V., Bracamonte, E.A., De la Rosa, F., Sandoval, C., y Morales, J. (2010). Relación entre el estilo de aprendizaje de los estudiantes de primer ingreso a la Facultad de Ingeniería y su rendimiento en el curso Matemática Básica 1. Guatemala: Universidad de San Carlos.
  • Coronel, J.J. (2016). Estilos de aprendizajes y rendimiento académico: un estudio con estudiantes de Ingeniería de Sistemas de la Universidad Popular del Cesar. Aguachica, Colombia: Universidad Popular del Cesar.
  • Craveri, A.M., y Anido, M. (2008). El aprendizaje de matemática con herramienta computacional en el marco de la teoría de los estilos de aprendizaje. Estilos de Aprendizaje, 1(1), 43– 65.
  • Crosier, D., Purser, L., y Smidt, H. (2007). Trends V, Universities shaping the European Higher Education Area. Belgium: European University Association.
  • Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. En J. Delors (Ed.), La educación encierra un tesoro (pp. 91-103). Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, Madrid, España: Santillana/UNESCO.
  • Díaz, M.A., y Ortega, I. (2017). Caracterización de estilos de aprendizaje en estudiantes de ingeniería de jornadas diurnas y vespertinas. Enseñanza y Teaching, 35(2), 97–108.
  • Díaz, T. (2016). Didáctica desarrolladora en la educación superior: un enfoque para la formación de competencias profesionales. La Habana, Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
  • Eishaniet, K., Saad, E., y Nami, Y. (2014). The Relationship Between Learning Styles and Creativity. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 114(1), 52–55.
  • Espinosa, C., y Estévez, G. (2013). Auto-conocimiento de los estilos de aprendizaje, aspecto esencial en la actividad de estudio. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(3), 123–137.
  • Fernández, O.M., Martínez, M., y Melipillán, R. (2009). Estrategias de aprendizaje y autoestima: su relación con la permanencia y deserción universitaria. Estudios Pedagógicos, 35(1), 27–45.
  • Giménez, V. (2008). Estilos de aprendizaje y método de caso en trabajo social. Estilos de Aprendizaje, 2(2), 65–83.
  • Gómez, J., y Romero, A. (2019). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y autoeficacia y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(2), 95-107.
  • Herrera, C., y Zapata, C. (2012). Estudio correlacional de estilos de aprendizaje de estudiantes con modalidad en ciencias naturales. Tecné, Episteme y Didaxis, 31, 27–43.
  • Honey, P., y Mumford, A. (1986). The Manual of Learning Styles. Ardingly, Inglaterra: House.
  • Kolb, D.A. (1984). Experiental Learning. Londres, Inglaterra: Prentice Hall.
  • Mena, J.L. (2010). Concepción didáctica para una enseñanza-aprendizaje de las ciencias básicas centrada en la integración de los contenidos en la carrera de Agronomía: metodología para su implementación en la Universidad de Pinar del Río (Tesis doctoral). Pinar del Río, Cuba: Universidad de Pinar del Río.
  • Mena, J.L., Cabrera, J.S., y Ordaz, M. (2010). Estilos y estrategias para el aprendizaje de las ciencias básicas en la carrera de agronomía: experiencias desde la Universidad de Pinar del Río. Pedagogía Universitaria, 15(1), 18–40.
  • Mena, J.L., y Mena, J.A. (2011). Concepción didáctica de proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias básicas en la carrera de Agronomía. Pedagogía Universitaria, 16(4), 53–81.
  • Montero, E.F., Sepúlveda, M.J., y Contreras, E. (2011). Estudio transversal de los estilos de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos de 1er. año de la carrera de medicina veterinaria. Estilos de Aprendizaje, 7(7), 151–159.
  • Morales, A., Rojas, L.E., Cortés, C., Lozano, R., y Solís, J.E. (2012). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios de Ingeniería en Computación e Informática Administrativa. Estilos de Aprendizaje, 9(9), 156–168.
  • Moreno, J.A., Pintado, R., Huéscar, E., y Marzo, J.C. (2018). Estilo interpersonal controlador y percepción de competencia en educación superior. European Journal of Education and Psychology, 11(1), 33-45.
  • Navarro, J.I., y Martín, C. (2010). Psicología de la Educación para docentes. Madrid: Pirámide.
  • Ortiz, A., y Canto, P. (2013). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de ingeniería en México. Estilos de Aprendizaje, 11(11), 160-177.
  • Paz, H. (2014). Aprendizaje autónomo y estilo cognitivo: diseño didáctico, metodología y evaluación. Educación en Ingeniería, 9(17), 53–65.
  • Quevedo, R. Quevedo, V.J., y Téllez, M. (2016). Cuestionario de Evaluación Motivacional del Proceso de Aprendizaje (EMPA). European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 6(2), 83-105.
  • Ribeiro, M.F., y Neto, A.J. (2008). La enseñanza de las ciencias y el desarrollo de destrezas de pensamiento: un estudio metacognitivo con alumnos de 7º de primaria. Enseñanza de las Ciencias, 26(2), 211–226.
  • Rodríguez, J., y Teixidó, J. (2015). Mejora de la dirección y progreso de la escuela. Un binomio complejo. Madrid: Mercurio Editorial.
  • Safarin, M., Mohd., N., Subari K., y Zolkiflibin, M. (2013). Visualization Skills and Learning Style Patterns among Engineering Students at Universiti Teknologi Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 93(2), 1769–1775.
  • Sepúlveda, M.J., López, M., Torres, P., Luengo, J., y Montero, E.F. (2011). Diferencias de género en el rendimiento académico y en el perfil de estilos y de estrategias de aprendizaje en estudiantes de química y farmacia de la Universidad de Concepción. Estilos de Aprendizaje, 7(7), 1–19.
  • Shinnick, M.A., y Woo, M. (2015). Learning style impact on knowledge gains in human patient simulation. Nurse Education Today, 35(1), 63–67.
  • Solís, R., y Arcudia, C. (2010). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de ingeniería civil. Educación en Ingeniería, 10(1), 24–36.
  • Ventura, A., Moscoloni, N., y Gagliardi, R. (2012). Estudio comparativo sobre los estilos de aprendizaje de estudiantes universitarios argentinos de diferentes disciplinas. Psicología desde el Caribe, 29(2), 276–304.
  • Vygotsky, L.S. (2005). Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
  • Waes, L., Weijen, D., y Leijen, M. (2014). Learning to write in an online writing center: The effect of learning styles on the writing process. Computers y Education, 73(1), 60–71.
  • Zilberstein, J., y Portela, R. (2002). Una concepción desarrolladora de la motivación y el aprendizaje de las ciencias. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.