Una experiencia docente de audición y creación musical mediante TIC con alumnado de altas capacidades intelectuales

  1. Román-García, Sara 1
  2. Barrera-Ramírez, Fernando 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: SALUD, PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN

Ausgabe: 5

Nummer: 1

Seiten: 215-224

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V5.1587 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

Music teaching helps to develop cognitive skills in students. As stated by Villanueva and Molero, students “receiving a musical education achieve better performance and results in spatial, temporal, mathematical, reading and verbal memory tasks” (2014). This positive effect is especially relevant in students with high intellectual abilities since music also helps to develop emotional intelligence and makes easier the interaction of this type of student with their environment (Swanwick, 1988). The University of Cádiz, together with the Regional Government of Andalusia, through its University Mentoring program aimed at the development of students with high intellectual abilities, offers different learning pathways every year for Secondary Education, High School Diploma and Intermediate and Advance Vocational Training Programs in the province of Cádiz. These workshops are aimed at encouraging this specific profile of students through targeted training in different areas of knowledge and mentoring by university teachers in small groups. This year, the Area of Didactics of Musical Expression of the Department of Didactics of Corporal, Plastic and Musical Education of the University of Cádiz has offered a workshop entitled Hearing and musical creation through ICT. This proposal pursued a main objective: to offer students free software tools that would allow them to acquire knowledge and skills about musical language autonomously and develop their musical creativity. In doing so, a qualitative methodology has been applied based on collaborative work among the students (13). They had to perform individual music composition and recording activities, which were presented to the rest of the students and modified according to the instructions of their classmates.The results obtained have been very positive: a high level of commitment of students and families. The students have proved acquisition of musical knowledge and applied it in practical cases.

Bibliographische Referenzen

  • Albusac-Jorge, M. (2014). Contribuciones de la neurociencia de la música al ámbito educativo. Cuadernos de etnomusicología (4). Disponible en: https://www.sibetrans.com/etno/public/docs/cuadernos-de-etnomusicologia-4-13-albusacjorge__1.pdf [Consultado el 20/05/2019].
  • Albusac-Jorge, M., & Giménez-Rodríguez, F. J. (2015). Citation index and scientific produc tion on the neuroscience of music: A bibliometric study. Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, 25 (4), 416–422.
  • Álvaro-Mora, C. & Serrano-Rosa, M.A. (2019) Influencia de la formación musical en el rendimiento académico: una revisión bibliográfica. The UB Journal of Psychology, 49. Barcelona: Universidad de Barcelona, 18-31.
  • Aróstegui, J. L. (2012). Del desarrollo creativo en Educación Musical: del genio artístico al trabajo colaborativo. Educaçao, 3-1, 31-44.
  • Bernal, M.J. Cruz, M.R. & Román-García, S. (2018). La creación artística en adolescentes con altas capacidades y el uso integrado de los dispositivos móviles, en Mancinas-Chavez (Eds.). Uso del teléfono móvil, juventud y familia, colección: Comunicación y Pensamiento. Egregius, 35-64.
  • Gardner, H. (2006). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Gutiérrez, A. & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 38, 31-39.
  • López, L.; Cruz, M.R. & Román-García, S. (2017). Buenas prácticas en competencias mediáticas y altas capacidades, en A. Gutiérrez Martín, A.,García Matilla y R. Collado Alfonso (Eds.) (2017). Actas del III Congreso Internacional de Educación mediática y competencia digital (mayo -junio, 2017). Valladolid: Universidad de Valladolid. (pp. 3051 - 3059). Disponible en http://www.educacionmediatica.es/inscripcionycomunicaciones [Consultado el 20/05/2019].
  • Marugán, M; Carbonero M. A. & otros. (2012). Análisis de las relaciones entre creatividad y altas capacidades en Primaria y Secundaria, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, vol. 10, núm. 3, Almería: Universidad de Almería, 1081-1098.
  • Peñalba, A. (2017). La defensa de la educación musical desde las neurociencias, en Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 109-127.
  • Roig-Vila, R., Mengual-Andrés, S. & Pastor, F. (coords.) (2007). TIC@aula 2007: Aula digital. Alicante, Universidad de Alicante.
  • Sanz-Chacón, C. (2019?). Informe sobre la educación de los superdotados y altas capacidades en España: Desde el Fracaso Escolar a la Excelencia Educativa, por Comunidad Autónoma y comparativa con Europa y Estados Unidos. Fundación El Mundo del Superdotado. Disponible en: https://www.elmundodelsuperdotado.com/altas-capacidades-andalucia [Consultado el 20/05/2019].
  • Swanwick, K. (1988). Music, Mind, and Education. London: Routledge.
  • Vallejo-Ballesteros y Guevara-Iñiguez (2017). Herramientas de Software Libre vs Privativas y su impacto en los procesos mediadores de la educación superior. Dominio de las Ciencias, (3) 4, 400-418.
  • Villanueva, J y Molero, D. (2014). Musicoterapia en estudiantes con altas capacidades. Aula de Encuentro, 16-I, 21-34.