Voces del alumnado gitano sobre su experiencia en la universidad

  1. Goenechea Permisán, Cristina 1
  2. Gallego Noche, Beatriz 1
  3. Amores Fernández, Francisco Javier 1
  4. Gómez Ruiz, Miguel Ángel 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2020

Issue Title: Enseñanza Superior Contemporánea

Volume: 24

Issue: 2

Pages: 462-482

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V24I2.15157 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

The social dimension of higher education is a fundamental key in the process of building the European Higher Education Area. This dimension implies the need to improve the access of some underrepresented groups currently in higher education, among which are gypsies. In Spain, around 35% of the population has higher education while this percentage is only 3% among gypsy people.Universities must implement measures that improve both the access and the permanence of these groups in higher education. A fundamental element in the approach of these policies is the participation in their design of people belonging to these groups.We gather in this work the vision of the gypsy students of the University of Cádiz about their experience in the University and the proposals they make to improve the attention to this group. We include quantitative data collected through an online questionnaire and their voices, collected through 10 interviews. The results suggest a reduced presence of gypsy students in the university, with these students being mainly females pursuing social and human science degrees. Approximately half of them have felt discriminated against in the university because they are gypsies, either because of comments from professors and classmates or because of the contents of the subjects. They propose to improve the visibility of this group in the university, to train the teaching staff, to provide economic aid for this group and to intervene institutionally in cases of discrimination.

Funding information

Proyecto de investigación “Gitanos y gitanas en la UCA” (PR2018‐009) financiado por la Convocatoria de Proyectos de Investigación -UCA EN “RESPONSABILIDAD SOCIAL”, publicada en el BOUCA nº 251 de 11 de abril de 2018.

Funders

Bibliographic References

  • Alexiadou, N. (2019). Framing education policies and transitions of Roma students in Europe. Comparative Education, 55(3), 422-442. doi: https://doi.org/10.1080/03050068.2019.1619334
  • Abajo, J. E. (2014). El estado de la cuestión en el estudio de la situación escolar del alumnado gitano. Revista Asociación de Enseñantes con Gitanos, 31, 42-55. Recuperado de https://www.aecgit.org/publicaciones/revistas.html
  • Abajo, J. E., & Carrasco, S. (Eds.) (2004). Experiencias y trayectorias de éxito escolar de gitanos y gitanas en España. Encrucijadas sobre educación, género y cambio cultural. Instituto de la Mujer-CIDE.
  • Abajo, J. E., & Carrasco, S. (2011). La situación escolar del alumnado de minorías étnicas: el modelo explicativo ecológico-cultural de John Ogbu. RECERCA, 11, 71-92. doi: http://dx.doi.org/10.6035/Recerca.2011.11.6
  • Barbara, A., & Cabral, C. (2012). Conocer, participar, transformar. Una experiencia de investigación y movilización social en una comunidad brasileña de bajos ingresos. Espacio para la infancia. Recuperado de https://goo.gl/wzS2mH
  • Botija, M.M., Navarro, J.J., Mut, E., & Capella, S. (2017). Sinergias: comunidad gitana y universidad. Actas CIMIE, Multidisciplinary International Congress of Educational Research. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/63861
  • Brüggemann, C. (2012). Roma education in comparative perspective. Analysis of the UNDP/World Bank/EC regional Roma survey 2011. Roma Inclusion Working Papers. Bratislava: United Nations Development Programme. Recuperado de http://www.undp.org/content/dam/rbec/docs/Roma-education-in-comparative-perspective.pdf
  • Burke, P.J. (2012). The right to higher education. Routledge. Condon, L. et al. (2019). Engaging gypsy, roma and traveller communities in research: maximizing opportunities and overcoming challenges. Qualitative Health Research, 29(9), 1324‐1333. doi: https://doi.org/10.1177/1049732318813558 Council of Europe (2012). Descriptive glossary of terms relating to Roma issues. Strasbourg. Recuperado de http://a.cs.coe.int/team20/cahrom/documents/Glossary%20Roma%20EN%20version%2018%20May%202012.pdf
  • D´Arcy, K., y Gallogaw, L. (2018). Access and Inclusion for Gypsy and Traveller Students in Higher Education. En J. Arday y H. Mirza (Eds.), Dismantling race in higher education. Racism, whiteness and decolonising the Academy, Palgrave-Mc Millan, pp. 215-232. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-60261-5
  • Denzin, N. K., y Lincoln, Y.S. (2012). Manual de investigación cualitativa. El campo de la investigación cualitativa. Gedisa.
  • Fundación Secretariado Gitano (2018). Estudio comparado sobre la situación de la población gitana en España en relación al empleo y la pobreza 2018. Recuperado de https://www.gitanos.org/centro_documentacion/publicaciones/fichas/129378.html.es
  • Gallego Noche, B. (2019). El buen hacer en educación. Narrativas contrahegemónicas y prácticas inclusivas. Servicio de publicaciones UCA.
  • Garaz, S., y Torotcoi, S. (2017) Increasing access to higher education and the reproduction of social inequalities: the case of roma university students in eastern and southeastern europe. European Education, 49(1), 10-35. doi: https://doi.org/10.1080/10564934.2017.1280334
  • Garirin, J., y Suarez, C. I. (2016). Inclusión y grupos en situación de vulnerabilidad: orientaciones para repensar el rol de las universidades. Sinéctica, 46, 1-15. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/625
  • Gibson, S. (2015). When rights are not enough: What is? Moving towards new pedagogy for inclusive education within UK universities. International Journal of Inclusive Education, 19(8), 875-886. doi: https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1015177
  • González-Monteagudo, J., y Padilla-Carmona, C. (2017). Políticas educativas en España y en Europa para estudiantes universitarios vulnerables y no tradicionales. En G.J. Guerrero, E. Alcocer y P. Lafont (Eds.), Políticas públicas y administración en educación y formación. Ejemplos en Países latinoamericanos, caribeños y europeos, (pp. 211-234). Universidad Autónoma de Yucatán.
  • Hanne, A., y Mainardi, A. I. (2013). Reflexiones sobre la inclusión de grupos en situación de vulnerabilidad en la educación superior. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 172-192. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5572
  • Lall, N. (2011). Estructuras de investigación colaborativa comunidad-universidad: aproximación a su posible impacto. Rizoma freireano - Rhizome freirea - Instituto Paulo Freire de España, 9. Recuperado de https://goo.gl/Msnwvz
  • Leggio, D. V., y Matras, Y. (2018). How Open Borders Can Unlock Cultures. Concepts, Methods, and Procedures’. En Y. Matras y D.V. Leggio (Eds.), Open Borders, Unlocked Cultures. Romanian Roma Migrants in Western Europe, pp.1-25. Routledge.
  • Lloyd, G. y Mccluskey, G. (2008). Education and gypsies/travellers: contradictions and significant silences. International Journal of Inclusive Education, 12(4), 331-345. doi: https://doi.org/10.1080/13603110601183065
  • Ministros Europeos Responsables de la Educación Superior (2005). Comunicado de Bergen. El Espacio Europeo de Educación Superior. Alcanzando las metas. Conferencia de Ministros Europeos Responsables de la Educación Superior. Recuperado de http://www.eees.es/pdf/Bergen_ES.pdf
  • Ministros Europeos Responsables de la Educación Superior (2007). Comunicado de Londres. El Espacio Europeo de Educación Superior: Respondiendo a los retos de un mundo globalizado. Alcanzando las metas. Reunión de Ministros Europeos Responsables de la Educación Superior. Recuperado de http://www.eees.es/pdf/London_Communique18May2007.pdf
  • Ministros Europeos Responsables de la Educación Superior (2009). Comunicado de Lovaina. El Proceso de Bolonia 2020: El Espacio Europeo de Educación Superior en la nueva década. Conferencia de Ministros Europeos Responsables de la Educación Superior. Recuperado de http://www.eees.es/pdf/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communiqu%C3%A9_April_2009.pdf
  • Mulcahy, E., Baars, S., Bowen-Viner, K., y Menzies, L. (2017). The underrepresentation of Gypsy, Roma and Traveller pupils in higher education A report on barriers from early years to secondary and beyond. King’s College London. Recuperado de https://www.cfey.org/wp-content/uploads/2017/07/KINGWIDE_28494_FINAL.pdf
  • Nind, M. (2014). Inclusive research and inclusive education: why connecting them makes sense for teachers’ and learners’ democratic development of education. Cambridge Journal of Education, 44(4), 525-540. doi: https://doi.org/10.1080/0305764X.2014.936825
  • Nind, M. (2017). The practical wisdom of inclusive research. Qualitative Research, 17(3), 278-288. doi: https://doi.org/10.1177/1468794117708123
  • Ogbu, J. (1991, versión en castellano de 2004). Respuestas de las minorías a la experiencia escolar (traducción de Paola Portalés y Silvia Carrasco), en Revista de Enseñantes con Gitanos, nº 25. Original de 1991 en The Journal of Psychohistory, 18(4), 433-456. Recuperado de https://www.aecgit.org/publicaciones/boletines/id1-boletin-n-25.html
  • Padilla-Carmona, C. González-Monteagudo, J., y Soria-Vilchez, A. (2017). Gitanos en la Universidad: un estudio de caso de trayectorias de éxito en la Universidad de Sevilla. Revista de Educación, 377, 187-211. doi: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-377-358
  • Pantea, M.C. (2014). Affirmative action in Romania’s higher education: Roma students’ perceived meanings and dilemmas. British Journal of Sociology of Education 36(6), 1-19. doi: https://doi.org/10.1080/01425692.2013.869172
  • Parrilla, A. (2009). ¿Y si la investigación sobre inclusión no fuera inclusiva? Reflexiones desde una investigación biográfico-narrativa. Revista de Educación, 349, 101-117. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_05.pdf
  • Peters, M.A. (2018). Why is my curriculum white? A brief genealogy of resistance. En J. Arday, y H. Mirza (Eds.), Dismantling race in higher education. Racism,
  • whiteness and decolonising the Academy, Palgrave-Mc Millan, pp. 253-270. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-60261-5
  • Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber, (pp. 125-151). CLACSO.
  • Sánchez Casado, A.M. (2016). Jóvenes gitanos en la universidad de Valladolid. Trabajo Fin de Grado. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/19480
  • Santos, B. (2017). Justicia entre saberes: Epistemologías del sur contra el epistemicidio. Morata.
  • Steindl-Kopf, S. (2019). From the Principles of Tolerance and Equality to the Reproduction of Marginalisation – Discussing European Roma Policies. En I. Cortés y M. End (Eds.), Dimensions of antigypsyism in Europe. European Network Against Racism, pp. 90-106. Recuperado de https://www.enar-eu.org/IMG/pdf/20116_book_roma_final.pdf
  • Susinos, T. (2009). Escuchar para compartir. Reconociendo la autoridad del alumnado en el proyecto de una escuela inclusiva. Revista de Educación, 349, 119-136. doi: https://doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
  • Swail, W., Redd, K. & Perna, L. (2003). Retaining minority students in higher education: A framework for success. ASHE-ERIC Higher Education Report. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/44832869_Retaining_minority_students_in_higher_education
  • Torotcoi, S. & Pecak, M. (2019). Path to higher education: combating antigypsyism by building roma students’ aspirations and resilience. En I. Cortés y M. End (Eds). Dimensions of antigypsyism in Europe. European Network Against Racism, pp. 301-321. Recuperado de https://www.enar-eu.org/IMG/pdf/20116_book_roma_final.pdf