Literacidad crítica y medios de comunicaciónel profesorado en formación ante el discurso del odio

  1. Santiago del Pino, Michel 1
  2. Goenechea Permisán, Cristina 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revista:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Investigaciones Sobre Lectura

Número: 14

Pàgines: 181-212

Tipus: Article

DOI: 10.37132/ISL.V0I14.328 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Investigaciones Sobre Lectura

Resum

The study we present is part of a wider research on the possibilities of improving critical literacy in front of mass media and social networks, in the initial training of Secondary Education teachers, in line with the efforts being developed by UNESCO, through the collaboration of an international network of Universities. The main objective of the case study presented here is to understand the attitude and communicative behaviour of the pre-service students of the Master's Degree in Teaching in the face of hate and violence speech, in the context of multi-modal media, as well as their self-evaluation in order to train their future students in this subject and the importance they attach to it. A sample of students from the University of Cadiz (n=72) responded to a questionnaire showing conclusive positions regarding the importance of media literacy, but contrary to expectations, they do not have a homogeneous media culture. On the other hand, they do agree in a perspective of the experience of interaction centered in themselves as individuals and they hardly pay attention to the disruptive phenomena in the media and digital networks; therefore, when they have an incident with aggressive discourses, it affects them drastically and they do not have strategies to face them. However, they perceive themselves to be prepared to educate their future students in the subject. We believe that these results justify the need to implement specific training in critical literacy for future secondary school teachers.

Referències bibliogràfiques

  • Area, M. (Dir) (2012). La visión y opinión del profesorado sobre el Programa Escuela 2.0 en España. Un análisis por comunidades autónomas. Final Report for 1st research of proyect TICSE 2.0 (Tecnologías de la Información y Comunicación en el Sistema Escolar). University of La Laguna. https://core.ac.uk/display/71045828
  • Aguaded, J. I., Ferrés i Prats, J., Cruz Díaz, M.R., Pérez Rodríguez, A., Sánchez Carrero, J., & Delgado, Á. (2011). El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Grupo Comunicar / Grupo de Investigación Ágora of the University of Huelva.
  • Aguaded, J. I. (2014), Desde la infoxicación al derecho a la comunicación. Comunicar, 42(07-08). http://doi.org/vgx
  • Ballesteros, B. (2018). III Estudio sobre acoso escolar y ciberbulling según los afectados. Fundación Anar-Fundación Mutua Madrileña. https://www.anar.org/documentacion/
  • Beck, A. S. (2005). A place for critical literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48(5), 392-400. https://doi.org/10.1598/JAA.L.48.5.3
  • Buckingham, D. (2006). Defining digital literacy. What do young people need to know about digital media? Digital kompetanse. Nordic journal of digital literacy, 1(4), 263-276. https://goo.gl/58fXPr
  • Buckingham, D. (2010). Do We Really Need Media Education 2.0? Teaching Media in the Age of Participatory Culture. In Kirsten Drotner and Kim Schroder (eds.) Digital Content Creation. Peter Lang.
  • Cabo, A., & García, A. (2016). El discurso del odio en las redes sociales: un estado de la cuestión. Town Hall of Barcelona https://ajuntament.barcelona.cat/bcnvsodi/wpcontent/uploads/2015/03/Informe_discurso-del-odio_ES.pdf
  • Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
  • Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Anagrama.
  • Del Rio, P. (1996). Psicología de los Medios de Comunicación. Síntesis.
  • De la Torre, A. (2009). Nuevos perfiles en el alumnado: la creatividad en nativos digitales competentes y expertos rutinarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) 6(1) https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2938402
  • Echazú, E., & Rodríguez, R. (2018). Primer glosario de comunicación estratégica en español https://fundeu.es/wp-content/uploads/2018/02/Glosario-de-Comunicaci%C3%B3nEstrat%C3%A9gica-Fund%C3%A9u.pdf
  • Fainholc, B. (2004). La lectura crítica en Internet. Tecnología y Comunicación Educativas. 37, 62- 78.
  • Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 12 (38), 75-82. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • Ferrés, J., Aguaded, I., & García Matilla, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española: dificultades y retos. Icono 14, 10(3), 23-42. http://doi.org/wqp
  • Ferrés, J (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Colección Comunicación Educativa. Gedisa.
  • Freire, P., & Macedo, D. (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Paidós.
  • Frau-Meigs, D. (2012). Social Cognition. InMedia, 2. http://journals.openedition.org/inmedia/462
  • Gerbner, G., Gross, L., & Signorielli, N. (1986). Television's Mean World: Violence Profile no. 14-15 The Annenberg School of Communications University of Pennsylvania Michael Morgan University of Massachusettes.
  • Hernández, R., Fernández-Collado, C., & Pilar-Baptista, L. (2006). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Technology Review (15th january). URL:https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
  • Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2015). Cultura transmedia: la creacion de contenido y valor en una cultura en red. GEDISA.
  • Jiménez-Pérez, E., & Villanueva, J. D. (2014). Comprensión lectora: umbral de lectura y escritura en niños de Educación infantil en Málaga. JETT, 5 (2), 311-320.
  • Keen, E., & Georgescu, M. (2018) Orientaciones – Manual para combatir el discurso de odio en internet a través de la educación en derechos humanos. Instituto de la juventud (INJUVE). http://www.injuve.es/sites/default/files/2019/07/publicaciones/orientaciones.pdf
  • Kellner, D., & Share, J. (2007). Critical media literacy, democracy, and the reconstruction of education. In D. Macedo & S.R. Steinberg (Eds.), Media literacy: A reader, pp. 3-23. Peter Lang Publishing. https://cxarchive.gseis.ucla.edu/xchange/critical-uses-of-media-andtechnology/xpress/critical-media-literacy-democracy-and-the-reconstruction-of-education
  • Lewison, M., Flint, A. S., & Van Sluys, K. (2002). Taking on critical literacy: The journey of newcomers and novices. Language Arts, 79(5), 382-392.
  • Maloy, M. (2016) Graphic Novels and Critical Literacy Theory: Understanding the Immigrant Experience in American Public Schools [Thesis] St. John Fisher College https://fisherpub.sjfc.edu/education_etd/250
  • Martínez Salanova, E. (2014). Aprendizaje y creatividad en la educación para los medios. Foreword I. Ávila Pietrasanta, Apantallad@s. Manual de Educación para los Medios y Derechos de la Comunicación en radio y video para niños. Autonomous University of Mexico City, UACM http://educomunicacion.es/articulos/aprendizaje_medios.htm
  • Masterman, L. (1994). La enseñanza de los medios de comunicación. Ediciones de la Torre.
  • Morin, E. (2005) Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
  • Pérez Tornero, M. (2012). La formación de profesores en educación en medios: currículo y experiencias internacionales. Comunicar, 39, 0-14. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-00
  • Romano, V. (2003). Educación ciudadana y medios de comunicación. Eurotheo. Europa-fin-desiècle: pensamiento y cultura. Complutense University of Madrid (UCM). https://webs.ucm.es/info/eurotheo/materiales/fin_de_siecle/VRomano _1_.pdf
  • Sánchez Rodríguez, S. (2014). La alfabetización inicial en los últimos 25 años: de los métodos de lectura a las prácticas docentes para enseñar a leer y escribir. En M. Romero y R. Jiménez (Coords.) Hacia una educación lingüística y literaria: Homenaje a los 25 años del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura (1987-2012). University of Cadiz. UCA.
  • Santiago, M., Romero, M.F., & Goenechea, C. (2019a) De los medios a las aulas. Actitudes de los futuros profesores de secundaria hacia la libertad de expresión y la participación en entornos digitales. Revista Espacios. 40(02). http://www.revistaespacios.com/a19v40n02/19400202.html
  • Santiago, M., Goenechea, C., & Romero, M.F. (2019b) Consulta a docentes del Máster de Profesorado de Secundaria sobre la alfabetización mediática e informacional (AMI). Diseño y validación del cuestionario. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1045-1066. https://dx.doi.org/10.5209/rced.60000
  • Schonlau, M., Fricker, R., & Elliott, M. (2002). Conducting Research Surveys via E-mail and the Web. RAND Corporation. www.jstor.org/stable/10.7249/mr1480rc
  • Scolari, C. A., Masanet, M.J., Guerrero-Pico, M., & Establés, M.J. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: Teens’ transmedia skills and informal learning strategies. El profesional de la información, 27(4). https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.09
  • Scolari, C. A., Lugo, N., & Masanet, M.J. (2019) Educación Transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. Revista Latina de Comunicacion Social, 74, 116 -132. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1324
  • Serrano, S. (2008). La alfabetización crítica: Conceptualización de las competencias y estrategias de lectura crítica. Letras, 50(76), 172-22 http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832008000100004&lng=es&tlng=es
  • Spiro, R.J., Feltovich, P.J., Feltovich, P.L., Jacobson M.J., & Coulson, R.L. (1991) Cognitive Flexibility, Constructivism, and Hypertext: Random Access Instruction for Advanced Knowledge Acquisition in Ill-Structured Domains. Educational Technology, 31(5), pp. 24-33. https://www.jstor.org/stable/44427517
  • Toffler, A. (1980/1997). La tercera ola. Plaza y Janés.
  • Trigo, E., Santos Díaz, I. C., & Sánchez Rodríguez, S. (2020). ¿Qué leen los adolescentes españoles? Un estudio de los consumos de lectura analógica. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 54-71. https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.278
  • Van Dijk, T. (2009). Discurso y poder. Contribuciones a los estudios críticos del discurso. GEDISA.
  • Van Dijk, T. A. (2006). Discourse and manipulation. Discourse & Society, 17(3), 359–383. https://doi.org/10.1177/0957926506060250
  • Van Dijk, T. A. (2016) Estudios Críticos del Discurso: Un enfoque sociocognitivo. Discurso & Sociedad, 10(1), 137-162. http://dissoc.org/ediciones/v10n01/DS10%281%29Van%20Dijk.html
  • Vygotsky, L.S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica. Grijalbo.
  • Wilson, C., Grizzle A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C. (2011). Alfabetización Mediática e Informacional. Currículum para Profesores. UNESCO.