L’avaluació d’un programa intergeneracional a educació primàriapropostes per a l’avaluació a partir de les lliçons apreses en el projecte SACHI2

  1. Victòria Quesada Serra 46
  2. Marga Vives Barceló 456
  3. Belén Pascual Barrio 46
  4. Maria Antònia Gomila Grau 467
  5. Joan Amer Fernández 1468
  6. Rosario Pozo Gordaliza 69
  7. Carmen Orte Socias 234610
  1. 1 Anuari de l’Educació de les Illes Balears
  2. 2 Anuari de l’Envelliment de les Illes Balears
  3. 3 Laboratori d’Investigació sobre Família i Modalitats de Convivència (LIFAC) de la Universitat de les Illes Balears
  4. 4 Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la Universitat de les Illes Balears
  5. 5 Observatori de les Persones Majors de Mallorca. Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS)
  6. 6 Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES) de la Universitat de les Illes Balears (http://gifes.uib.eu)
  7. 7 UOM, Universitat Oberta per a Majors
  8. 8 Màster en Intervenció Socioeducativa amb Infància, Adolescència i Família de la Universitat de les Illes Balears
  9. 9 Universitat de les Illes Balears, al Departament de Teoria i Història de l’Educació
  10. 10 Càtedra d’Atenció a la Dependència i Promoció de l’Autonomia Personal de la Universitat de les Illes Balears
Revista:
Anuari de l'envelliment: Illes Balears

ISSN: 2174-7997

Any de publicació: 2020

Any: 2020

Pàgines: 446-464

Tipus: Article

Altres publicacions en: Anuari de l'envelliment: Illes Balears

Resum

L’avaluació és un element clau en l’aplicació de qualsevol tipus de programa. Entenem per avaluació d’un programa aquell procés sistemàtic i planificat que es duu a terme per recollir informació sobre el funcionament del programa i els seus efectes. L’article que teniu a les mans mostra dues propostes d’avaluació dissenyades a partir de les lliçons apreses durant el procés d’avaluació en un programa intergeneracional escolar dirigit a alumnes de quart i cinquè d’educació primària, el programa Compartir la Infància 2 (acrònim SACHI2). Es tracta de dues propostes d’avaluació que, si bé tenen alguns elements comuns, pretenen oferir dues possibilitats diferenciades. Per una part, mostrar una proposta d’avaluació que permeti fer una avaluació sostenible i interna del programa intergeneracional, i, per altra banda, mostrar una proposta d’avaluació més meticulosa que permeti fer una avaluació més profunda del programa i que requereix un suport extern per dur-la a terme. A l’article hem desglossat aquestes dues propostes. El text conclou recordant la importància de la sostenibilitat en l’avaluació de programes com a aspecte clau perquè els docents puguin analitzar la conveniència dels programes que implementen a l’aula.

Referències bibliogràfiques

  • Aberrategui, L. (2018). Radio intergeneracional en la escuela: una propuesta para el envejecimiento activo. Index.comunicación, 8(2), 211-228.
  • Ballester, L,. March, M., Oliver, J.L. (2016). La evaluación de los proyectos intergeneracionales. El diseño de la evaluación. A: Orte, C i Vives M (eds.). Compartir la infancia. Proyectos intergeneracionales en las escuelas, 31-46. Madrid, España: Octaedro.
  • Lozano Martínez, J., Ballesta Pagán, F.J., Castillo Reche, I.S. i Cerezo Máiquez, M.C. (2018). El vínculo de la escuela con el territorio: una experiencia de inclusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 207-226.
  • McCrea, JM, Weissmann, M., Thorpe-Brown, G. (2004). Connecting the generations: a practical guide for developing intergenerational programs.Generations together.
  • Miguel Díaz, M. de (2000). La evaluación de programas sociales. Fundamentos y enfoques teóricos. Revista de Investigación Educativa,18(2), 289-317. https://revistas.um.es/rie/article/view/121011.
  • Newman, S. i Sánchez, M. (2007). Los programas intergeneracionales: concepto, historia y modelos. A: Sánchez et al. (eds.). Programas intergeneracionales. Hacia una sociedad para todas las edades. Colección Estudios Sociales, 23. https://obrasociallacaixa.org/documents/10280/240906/vol23_es.pdf/ed49558a-6d16-48e9-a6ee-8c24fe917a61
  • Nirenberg, O., Brawerman, J. i Ruiz, V. (2005). Evaluar para la transformación. Innovaciones en la evaluación de programas y proyectos sociales. Paidós.
  • Orte, C. (et al.) (2018). Guía de Implementación de Programas de Aprendizaje Intergeneracional. Basado en las experiencias del Proyecto SACHI2. https://gifes.uib.es/Proyectos/SACHI-2-Sharing-Childhood-2/
  • Pérez Juste, R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, plan-teamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 261-287.
  • Pérez Juste, R. (2006). Evaluación de programas educativos. Muralla.
  • Sáez Carreras, J. i Nieto, J.M. (1995). Evaluación de programas y proyectos educativos o de acción social. Directrices para el diseño y ejecución. Revista de Pedagogía Social, 10, 141-169.
  • Sánchez, M. (2007). La evaluación de programas intergeneracionales. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Sánchez, M., Sáez, J., Díaz, P. i Campillo, M. (2018). Intergenerational education in Spanish schools: making the policy case. Journal of Intergenerational Relationships, 16, 166-183.
  • Tejedor Tejedor, F.J. (2000). El diseño y los diseños en la evaluación de programas. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 319-339. https://revistas.um.es/rie/article/view/121021.