Estudio de caso sobre la aplicación de un programa de aprendizaje con tecnología 3D en las aulas de educación infantil

  1. Cabrera Noguera, Esteban 1
  2. Serrano Díaz, Noemí 1
  3. Antequera Barroso, Juan Antonio 1
  4. Del Águila Ríos, Yésica 1
  5. Guerra Antequera, Jorge 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Psicología, Infancia y Educación

Ausgabe: 1

Nummer: 2

Seiten: 237-244

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N2.V1.1692 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

The school world has had to face many challenges, such as new learning models, new procedures and teaching strategies.A study is presented on the implementation of a learning program with the use of emerging 3D technologies in the classrooms of Early Childhood Education.The methodology used is mixed, that is to say, with a quantitative methodology the evaluation of the results of the implemented learning program is carried out, as well as knowing, through a qualitative analysis, the perception of the teaching staff in the implementation of the teaching program-learning and its training about new technologies.The program has been carried out in a classroom of the third year of Early Childhood Education (nº = 20) with students between 5 and 6 years of age.The following conclusions were obtained: most of the items analyzed are above the average, finding the differentiation between 2D and 3D as the lowest item, and highlighting how very viable the use of these at early ages, where most of them They developed without major problems.Regarding the information collected on the perception of the teaching staff, we observed how most of them would be interested in knowing how to use this emerging technology, and highlighted the need for more training in this field.

Bibliographische Referenzen

  • Amar, V. M. (2008). Tecnologías de la información y la comunicación, Sociedad y Educación. Tebar: Madrid
  • Cejas, R., Navío, A. & Barroso, J. (2016). Las Competencias Del Profesorado universitario desde El Modelo Tpack (Conocimiento Tecnológico Y Pedagógico Del Contenido). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (L.O.E.). (B.O.E. nº 106, 4 de mayo de 2006).
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. (B.O.E. nº 295 de 10 de diciembre).
  • Martín-Laborda, R. (2005). Las nuevas tecnologías en la educación. Fundación AUNA: Madrid.
  • Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía (BOJA., nº 169 de 26 de agosto de 2008).
  • Roblizo, M. y Cózar, R. (2015). Usos y competencias en tic en los futuros maestros de educación infantil y primaria: hacia una alfabetización tecnológica real para docentes. Pixel-Bit, 47, 23-39. doi: 10.12795/pixelbit.2015.i47.02.
  • Sánchez, I. R. A. (2016). La Sociedad de la Información, Sociedad del Conocimiento y Sociedad del Aprendizaje. Referentes en torno a su formación. Anales de Investigación, 12(2), 235-243.254-