El uso de tablas de valores para la representación gráfica de funciones

  1. Martínez de la Rosa, Félix
  2. Martínez Delgado-Ureña, Juan José
Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2014

Issue: 86

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

The use by first-year students of mathematics at the University of tables of values in the graphic representations of elementary functions, shows a poor mental scheme. In this paper we investigate the causes that provoke it. It analyzes the treatments that give some textbooks of secondary education to this question, and proposes actions to eradicate it.

Bibliographic References

  • Del Puerto, S. y Seminara, S. (2010). Las concepciones erróneas y el cambio conceptual en el aprendizaje de la geometría analítica. Premisa,12(44), 25-35.
  • Kajander, A. y Lovric, M. (2009). Mathematics textbooks and their potential role in supporting misconceptions. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40(2),173-181
  • López, M., Miralles, J. y Viader, P. (2013). Tres años del Máster de formación del profesorado de secundaria de matemáticas. Suma, 72, 31-36.
  • Martínez, F. (2012a). Detección y corrección de errores de concepto. Suma, 69, 73-81.
  • Martínez, F. (2012b). Errores en el producto, evaluación y gráficas de polinomios. Números, 81, 25-32.
  • Nussbaum, J. y Novick, N. (1982). Alternative frameworks, conceptual conflict, and accommodation: Toward a principled teaching strategy. Instructional Science, 11(3), 183-200.
  • Tall, D. y Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics Education, 12(7), 151-169.
  • Vosniadu, S. (1994). Capturing and modeling the process of conceptual change. Learning and instruction, 4, 45-69.