Diseño y desarrollo de recursos digitales interactivos y adaptables para Estadística en Ingeniería

  1. Melllado, Antonio Gamez
  2. Trechera, Luis Miguel Marín
Revista:
Modelling in Science Education and Learning

ISSN: 1988-3145

Año de publicación: 2014

Número: 7

Páginas: 111-121

Tipo: Artículo

DOI: 10.4995/MSEL.2014.2125 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Modelling in Science Education and Learning

Resumen

In this paper we describe the process of designing and developing of interactive digital resources adapted to each student. It is shown the process which the authors have followed during the last years in order to generate virtual learning objects for the learning and teaching of Statistics. It is also shown the main features that the digital resources must fulfil and the different possibilities of use. Finally we describe the advantages of the designing of digital resources using author tools, and the integration of several tools as LaTeX, R, GeoGebra, etc. which let us obtain educational resources adaptable for its use in massive environments or big groups.

Referencias bibliográficas

  • Marín Trechera, L. & Gámez Mellado, A. et al. (2006). Actas del 14º Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas: Proyectos de innovación docente en el área de Estadística: una experiencia en la UCA.
  • Gámez Mellado, A. & Marín Trechera, L. et al. (2008). Actas del 16º Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas: Herramientas para el Diseño de Objetos de Aprendizaje: Descripción, Uso, Diseño y Aplicación en asignaturas del Campus Virtual en la UCA.
  • Gámez Mellado, A. et al. (2007). Actas de European LAMS Conference: Integrating Moodle-LAMS: Reflections and practices from University.
  • Gámez Mellado, A. & Marín Trechera, L. et al. (2008). Actas del V Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación: LAMS-Moodle Integration. Several experiences in subjects in the Statistics Department in the Virtual Campus in the University Of Cadiz.
  • Gámez Mellado, A. & Marín Trechera, L. (2010). Revista Épsilon: Distribuciones Estadísticas. Un ejemplo de uso de GeoGebra en enseñanza universitaria, Vol. 27(1), 33-42.
  • Marín Trechera, L. & Gámez Mellado, A. (2010). Revista Épsilon: Integración de GeoGebra en paquetes de contenidos creados con eXe-learning, Vol. 27(1), 43-52.
  • Gámez Mellado, A. & Marín Trechera. L. & Mesa Varela, F. (2011). Actas del XIX Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas: Diseño de Objetos de Aprendizaje para la Enseñanza de la Estadística y la Investigación Operativa en la Escuela Superior de Ingeniería. 956-974.
  • Zeileis, A. (2013). Package exams: R-Project. Obtenido de la URL:
  • http://cran.r-project.org/web/packages/exams/index.html
  • Kutchinson, I. (2012). Package TtH. Obtenido de la URL:
  • http://hutchinson.belmont.ma.us/tth/
  • Gámez Mellado, A. & Marín Trechera, L. (2010). Manual del Profesor. LAMS. Publicación Electrónica. Campus Virtual de la Universidad de Cádiz. Cádiz. Disponible en la URL:
  • http://campusvirtual.uca.es/index.php/categories/documentacion/manual-profesor-de-lams