¿Plataformas virtuales en educación de personas mayores?

  1. Casanova Correa, Juan
  2. Pavón Rabasco, Francisco
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2005

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 25-36

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

This article deals with the incorporation to education of elderly using digital resources. First, we go deeply into the developing possibilities using digital platforms. Bibliography access, use of a personalize University tutor process, activities in small groups, a place for cooperative work...can be some of the services that can be offered complementary to presence-classes. We ought to create a virtual community of learning that can be more than direct contact, face to face (without eliminating it), making it suitable to this group. Second, we propose a model of University Class of Elderly (in their second degree of studies), that considers some of the limitations of our University Class of Elderly "La Linea", in a way that allows pupils, that have already made the first degree of these studies, keep on developing in this area with a mix proposal: digital platform and presence classes

Bibliographic References

  • Martínez  Sánchez,  F.  y  Prendes,  M.  P.  (2003a):  Redes  para  la  formación.  En  Martínez Sánchez, F.  (Compilador) Redes  de  comunicación  en  la  enseñanza. Las  nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona: Paidós (33-61). 
  • Martínez  Sánchez,  F.  y Prendes, M. P.  (2003b):  ¿Adónde va  la Educación  en un  mundo  de  tecnologías?.  En  Martínez  Sánchez,  F.  (Compilador)  Redes  de  comunicación  en  la  enseñanza.  Las  nuevas  perspectivas  del  trabajo  corporativo.  Barcelona: Paidós (283-300). 
  • Pérez Garcias A.  (2002): Nuevas estrategias didácticas en entornos digitales para  la  enseñanza  superior. En Salinas,  J  y Batista, A..  (Coord) Didáctica  y Tecnología  Educativa  para  una  universidad  en  un mundo  digital. Universidad  de  Panamá:  Imprenta universitaria. 
  • Prendes, M. P. (2003a): Aprendemos… ¿Cooperando o colaborando? Las claves del  método.  En  Martínez  Sánchez,  F.  (Compilador)  Redes  de  comunicación  en  la  enseñanza. Las nuevas perspectivas del  trabajo  corporativo. Barcelona: Paidós  (95- 127). 
  • Prendes,  M.  P.  (2003b):  Trabajo  colaborativo  en  espacios  virtuales.  En  Cabero,  J.;  Martínez, F. y Salinas,  J.  (Coord) Medios y herramientas de comunicación para  la  educación universitaria. Ciudad de Panamá: EDUTEC (193-206). 
  • Salinas,  J.  (2003): Comunidades  virtuales  y  aprendizaje  digital.  En CD-ROM  Edutec  2003. Caracas: Universidad Central de Venezuela. 
  • Pavón  Rabasco,  F.  y  Casanova  Correa,  J.  (2005).  ¿Plataformas    virtuales  en  educación de personas mayores?  Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4  (1), 25-36. [http://www.unex.es/didactica/RELATEC/sumario_4_1.htm].