¿Plataformas virtuales en educación de personas mayores?
ISSN: 1695-288X
Year of publication: 2005
Volume: 4
Issue: 1
Pages: 25-36
Type: Article
More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
Abstract
This article deals with the incorporation to education of elderly using digital resources. First, we go deeply into the developing possibilities using digital platforms. Bibliography access, use of a personalize University tutor process, activities in small groups, a place for cooperative work...can be some of the services that can be offered complementary to presence-classes. We ought to create a virtual community of learning that can be more than direct contact, face to face (without eliminating it), making it suitable to this group. Second, we propose a model of University Class of Elderly (in their second degree of studies), that considers some of the limitations of our University Class of Elderly "La Linea", in a way that allows pupils, that have already made the first degree of these studies, keep on developing in this area with a mix proposal: digital platform and presence classes
Bibliographic References
- Martínez Sánchez, F. y Prendes, M. P. (2003a): Redes para la formación. En Martínez Sánchez, F. (Compilador) Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona: Paidós (33-61).
- Martínez Sánchez, F. y Prendes, M. P. (2003b): ¿Adónde va la Educación en un mundo de tecnologías?. En Martínez Sánchez, F. (Compilador) Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona: Paidós (283-300).
- Pérez Garcias A. (2002): Nuevas estrategias didácticas en entornos digitales para la enseñanza superior. En Salinas, J y Batista, A.. (Coord) Didáctica y Tecnología Educativa para una universidad en un mundo digital. Universidad de Panamá: Imprenta universitaria.
- Prendes, M. P. (2003a): Aprendemos… ¿Cooperando o colaborando? Las claves del método. En Martínez Sánchez, F. (Compilador) Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona: Paidós (95- 127).
- Prendes, M. P. (2003b): Trabajo colaborativo en espacios virtuales. En Cabero, J.; Martínez, F. y Salinas, J. (Coord) Medios y herramientas de comunicación para la educación universitaria. Ciudad de Panamá: EDUTEC (193-206).
- Salinas, J. (2003): Comunidades virtuales y aprendizaje digital. En CD-ROM Edutec 2003. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
- Pavón Rabasco, F. y Casanova Correa, J. (2005). ¿Plataformas virtuales en educación de personas mayores? Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (1), 25-36. [http://www.unex.es/didactica/RELATEC/sumario_4_1.htm].